Jak zhubnout ve 20, 30, 40 a jak v 50 letech? Tohle vážně funguje!

4. ledna  2018 
 06:00

V každém věku funguje naše tělo jinak. To ale neznamená, že s ním nemůžeme pracovat. Jestli přemýšlíte o tom, jak shodit nějaké to kilo navíc, určitě vezměte v úvahu, kolik vám je let. S vyšším věkem jde shazování přebytečných kil trošku hůř, ale to ještě neznamená, že nejde vůbec. Jak tedy na to? 

Než podlehnete drastickým dietám nebo hladovkám, raději se vzdejte nezdravých a tučných jídel a projezte se ke zdravému a štíhlému tělu. Ještě lépe to půjde, když si nastavíte hubnutí podle své věkové kategorie. Jak na to? 

Když je vám 20

Ideální doba na hubnutí. Váš metabolismus je rychlý a doslova na vrcholu. Pokud tedy potřebujete shodit dva až tři kilogramy, půjde vám to obvykle snadno. Ve většině případů stačí přidat pohybovou aktivitu a za pár měsíců se zase vejdete do svých oblíbených džín. Pozor, rychlý metabolismus ale neznamená, že je dovoleno vše sníst. Naopak – naučte se už v tomto věku „se hlídat“ a jíst přiměřeně, aby to pro vás později nebyl problém. Co tedy dělat, když je vám dvacet?

• Omezte sladkosti, nejezte ve fast foodech.

• Vypusťte slazené nápoje a ideálně pijte jen vodu bez bublinek.

• Chystáte se na večírek? Vynechte koktejly, které jsou zbytečně sladké, pokud už si přece jen chcete dát alkohol, tak raději sklenku vína.

• Naučte se více připravovat jídla doma, nechoďte každý den na oběd do restaurací a neobjednávejte si jídla, která vám dovezou až pod nos.

• Pokud jste se ještě nehýbala, začněte s něčím, co vás bude bavit. Za tento návyk budete jednou vděčná.

Když je vám 30

I když ještě vaše tělo pořád dobře spaluje, dochází ke změnám, které se mohou projevit na hmotnosti a postavě. „Ubývá svalová tkáň, začínají řídnout kosti, takže je nutné přidat do jídelníčku více vápníku,“ říká nutriční terapeutka Dana Šímová. Máte-li už dítě, vaše stravovací návyky mohou dostávat na frak. Snažte se myslet na to, že je zapotřebí jíst pravidelně, a taky na to, co jíte. Metabolismus už tolik „nemaká“, takže uberte na kaloriích. Co dělat, když je vám třicet?

• Vybírejte si potraviny s nižším glykemickým indexem a méně kalorické.

• Přidejte do jídelníčku zeleninu a myslete i na příjem železa, které v kombinaci s vitaminem C nastartuje spalování.

• Omezte konzumaci čokolády, tučných jídel a popíjení kafíček s mlékem v kavárnách.

• Vyhýbejte se pizze, hranolkům, koblihám, chipsy nahraďte semínky a ořechy.

• Aspoň 2x týdně intenzivně sportujte po dobu třiceti minut. Ideální jsou kolo či bruslení.

Když je vám 40

A je to tady, tělo už nespaluje tak rychle jako dřív, tudíž kilogramy snáze nabereme, ale pomaleji shazujeme. Začínáme si „budovat“ tukové zásoby, za což můžou hlavně sedavý způsob života, špatná strava a absence pohybu. Po čtyřicítce byste taky měla dostatečně spát – ženy, které pravidelně a kvalitně spí, jsou podle průzkumů štíhlejší a spalují tuky o 33 % rychleji než ty, které špatně spí. Jaké jsou tipy pro čtyřicetileté ženy?

• Jezte menší porce, které rychleji spálíte. Doporučujeme zmenšit talíře, méně toho sníte.

• Omezte konzumaci bílého pečiva, sladkostí, uzenin a dejte přednost celozrnným variantám, ovoci, zelenině.

• Omezte pivo, sladké alkoholové nápoje včetně šampaňského.

• Dopřejte si pravidelně kefír, mléčné výrobky ale omezte. Čerstvé sýry však nevadí (typu cottage).

• Jezte dostatek jídel s obsahem bílkovin, bez nichž nezhubnete. 

• Určitě konzumujte zdravé tuky, omega-3 nenasycené mastné kyseliny najdete nejvíc v rybách.

• Pokud jde o pohyb, měla byste cvičit aspoň 3x týdně, ideální je kombinace kardio a posilování.

Když je vám 50

Netrapte se nějakými kily navíc, v tomto věku je normální mít menší tukové zásoby. Jsme ženy a být vychrtlé ani není hezké, navíc se mnohem víc projeví vrásky. Snaha být topmodelkou není cílem, cílem je zdravé tělo. Jak tedy obelstít přírodu?

• Jezte co nejvíce jídel, která si připravíte sama a z čerstvých ingrediencí.

• Nejezte průmyslově zpracované potraviny a hotovky.

• Přidejte ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, u nichž nebyla odstraněna slupka (má hodně vlákniny, která pomáhá při hubnutí).

• Ke každému jídlu si dejte zdravé sacharidy (tmavá rýže, celozrnný chléb apod.), ty regulují množství cukru v krvi a zajistí, že vás nepřepadne vlčí hlad (večer už si je ale raději nedávejte).

• Každé hlavní jídlo by mělo obsahovat bílkoviny a zeleninu.

• Jezte potraviny s vysokým obsahem fytoestrogenů, které usnadní menopauzu.

• Snižte příjem soli, jezte dost ryb a omezte příjem vepřového masa.

• Aspoň 2x týdně cvičte a hlídejte si tepovou frekvenci. Vhodné jsou jízda na kole, procházky, nordic walking, tanec, jóga, pilates, aqua aerobic atd.

Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji