Dieta 5:2 funguje! Stačí se omezovat jen dva dny v týdnu

18. prosince  2017 
 06:00

Dokážete dva dny v týdnu jíst méně než ty ostatní, kdy se budete stravovat normálně? Pak máte z půlky vyhráno. Při dietě nazvané 5 + 2 nebo také pět ku dvěma totiž dva dny v týdnu snižujete příjem potravy zhruba na půlku. A to není tak hrozné. 

Jde vlastně o metodu střídavého půstu, která nutí tělo rozumně hospodařit s inzulínem, a snižuje tak ukládání tuku v těle. 

2 dny půstu, 5 dní rozumného jídla

Střídavý půst spočívá v tom, že dva dny v týdnu, tzv. spalovací dny, jíte podle speciálního nízkosacharidového menu, které má jen cca 650 kalorií (2700 kJ). Zbývajích pět dní, tzv. vyživujících, jíte vyvážené menu s obsahem cca 1500 kalorií (6700 kJ). Během tříměsíčního testování se ukázalo, že lidé, kteří drželi tento přerušovaný půst, zhubli dvakrát více tuku než jejich kolegové na běžné kontinuální nízkokalorické dietě. A současně se jim upravily všechny hodnoty krevních testů ovlivňující diabetes či jeho vznik.

Za vším hledejte geny

Podle britských vědců, kteří jsou pod výzkumem podepsáni, stojí za problematikou nadváhy naše geny. V průběhu tisíciletí střídajících se období blahobytu a hladomoru se lidské tělo průběžně obrňovalo spořivými geny, které pomáhají ukládat tuk pro hladové doby, a zároveň geny, které ho následně transformují v energii. V moderní historii však žijeme v relativním blahobytu s dostatkem jídla a bez hladu. Naše tělo tedy není motivováno nashromážděný tuk spalovat.

Nadbytečný tuk je infekce

V okamžiku, kdy nabereme více tělesného tuku, je zaděláno na první krok k cukrovce. Nadbytek tělesného tuku nás uvrhuje do chronického zánětu. Tukové buňky totiž obsahují tzv. cytosiny, které nadbytečný tuk považují za infekci, což aktivuje proces, který otupuje citlivost těla na klíčové hormony: inzulin – který vstřebává cukr z krve,  stressový hormon kortizol, leptin regulující vstřebávání tuku a hormon hladu ghrelin. Zjednodušeně trpíme hormonální nerovnováhou, v jejímž důsledku tloustneme. Vědci jsou přesvědčení, že právě střídavý půst může onen zánětlivý proces zastavit a dát hormony do latě.

Dva dny vydrží každý

Navíc podobně jako jiné moderní diety počítá diabetická dieta s tím, že více než dva dny v týdnu přísný dietní režim málokdo dlouhodobě vydrží. Nutno však podotknout, že i oněch 6700 kJ ve „volný“ den, není žádné obžerství. Najíte se sice do sytosti, ale zdravě a dietně (viz jídelníček).

Co by měly jíst ženy po třicítce, aby zhubly nebo nepřibraly? Podívejte se! 

Co by měly jíst ženy po třicítce, aby zhubly nebo nepřibraly • VIDEO: 

Ukázka jídelníčku

Spalovací den:

Snídaně: Omeleta ze dvou bílků a půl hrnku cibule a paprik připravená na olivovém oleji (ve spreji) nebo emulzi z olivového oleje a vody ve spreji, 1 hrnek nízkotučného jogurtu.

Oběd: Mrkvová polévka s koprem a lžičkou zakysané smetany, hrnek čerstvých borůvek.

Večeře: Grilovaný kuřecí kebab, ½ hrnku grilované cukety a ¼ hrnku celozrnných těstovin, 1 hrnek polotučného mléka.

Svačina: Hrozny.

Vyživovací den:

Snídaně: 1 hrnek nízkotučného jogurtu smíchaný s ½ hrnku celozrnných cereálií, 1 hrnek borůvek posypaný nasekanými vlašskými ořechy nebo mandlemi.

Oběd: Velká celozrnná tortilla s krůtími prsíčky (150g), syrovou pálivou paprikou (1/2 hrnku), syrovou cibulí (1/4 hrnku), sušenými rajčaty (1/4 hrnku), 2 polévkovými lžícemi humusu, listovým salátem a 1 polévkovou lžící libovolného dresinku.

Večeře: Zeleninový vývar, 150 gramů grilované vepřové panenky, 85 g batátů omaštěných olivovým sprejem, 1 hrnek brukve orestované na 1 polévkové lžíci olivového oleje.
Svačina: Nakrájené jablko posypané skořicí a 1 hrnek polotučného mléka.

Autor: red
Klíčová slova:

Diskuse ke článku

.