Co je základem úspěšného hubnutí? Naučte se milovat jídlo! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Co je základem úspěšného hubnutí? Naučte se milovat jídlo!

  • K jídlu musíte přistupovat pozitivně.
    K jídlu musíte přistupovat pozitivně. (Shutterstock.com)
    4. října  2016 
     06:00

    Jídlo vždy bylo a dosud je středobod našich životů. Sama znám jen málo lidí, kteří si téměř nevzpomenou, že by se měli najíst, a když už je k tomu hlad donutí, je jim poměrně jedno, čím se nasytí. Jsou to spíš výjimky, které potvrzují pravidlo, že po jídle toužíme a chceme si ho vychutnat. Máme to prostě v genech. Naši dávní předci na tom nebyli jinak, i oni na jídlo neustále mysleli. 

  • O jídlo už nemusíme bojovat

    Zkuste dietní návyky jeskynních žen! Budete spalovat tuky jako divá.
    Kdykoliv natáhneme ruku, nějaké jídlo je k mání. Nemusíme ho nijak usilovně shánět, natož o něj bojovat. A tak si dopřáváme, co hrdlo ráčí, a pak jsme zoufalí, jak že se těch špeků na těle zbavíme. Zkoušíme různé diety, chvíli to vydržíme, ale pak už ne a přejíme se. Následují výčitky, poté druhý pokus, další selhání, a tak to jde pořád dokola. Jak ze začarovaného kruhu odpírání, selhávání, obviňování se a nových snah o zhubnutí ven?
  • Jezte, i když nemáte hlad

    Podívejte se, co prozradí chutě o vašem zdraví!
    „To, co je základem úspěšného zhubnutí, je nový a hlavně zdravý vztah k jídlu. Člověk se prostě musí naučit jíst i v dostatku,“ říká psycholožka Marta Boučková, která se ve své soukromé praxi na pomoc lidem s nadváhou specializuje. Ono se to lehce řekne, ale co dělat s hlasem, který uvnitř pořád hlasitě volá: Tohle bych si dal!

    „Klienti ke mně většinou přijdou už vybavení informacemi od výživových poradců. Vědí, kolik a čeho mají povoleno sníst a že by se měli hýbat. Mě žádají o podporu, kterou potřebují, aby se pohnuli z místa, protože je neustále napadá: Tohle přece nemohu zvládnout,“ říká psycholožka. „Následně snášejí argumenty, proč určitě selžou. Dostáváme se k různým tématům, která provázejí jejich vztah k jídlu. Ale mě nejvíc zajímá právě ten moment selhání."

  • Včas se vrátit

    Jste zoufalí, že ať děláte co děláte, kila dolů nejdou? Podívejte se, kde děláte možná chybu.
    Podle Marty Boučkové je totiž úplně normální, že člověk redukční dietu poruší, a ne jednou, ale opakovaně. To, co je klíčové, je fakt, jak rychle se dokáže k hubnutí vrátit. Kdo je totiž na sebe zlý, nadává si a vyčítá si selhání, nemotivuje se, ale působí naopak na sebe destruktivně. Ve výsledku může své redukční snahy na dlouho, nebo dokonce navždy ukončit. A to je veliká škoda.
  • Hlavně v pohodě

    Při těle
    Vytvořit si zdravý vztah k jídlu trvá někomu jen pár chvil, stačí mu třeba dvě tři sezení u psychologa, kde si všechno s jeho pomocí v hlavě porovná. Na nadbytečné kilogramy jiných je ovšem nabaleno tolik dalších problémů, že potřebují psychologickou podporu delší dobu a řeší spoustu témat, která se s procesem hubnutí otvírají. „Každopádně platí, že by člověk měl začínat s hubnutím ve chvíli, kdy je mu dobře. Změna životního stylu nás zatěžuje, a tak potřebujeme být jinak v pohodě,“ zdůrazňuje Marta Boučková. Lidé ovšem paradoxně začínají s dietami, když jsou ve stresu – čerstvě se rozešli s partnerem nebo jim lékař hrozí nemocí. Pod tlakem ale hubnutí u většiny lidí podle Boučkové nefunguje.
  • Vezměte to do vlastních rukou

    ...
    Zhubnout je nelehký úkol i z jiných důvodů. „Když chceme hubnout, provádíme vlastně ilegální činnost. Ostatní na nás koukají divně. Rodina, která má jídlo spojené s pohodou, může propadnout panice, že jsme nemocní, když nám nechutná,“ konstatuje doktorka Boučková. Nedá se ale nic dělat – zbavovat se kil znamená vzít svůj život do rukou a pevně ho řídit. Prostě o sebe bojovat. To není žádné sobectví, jde přece o naše zdraví!

/
Autor: lac

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji