Kdo hubne, nesmí jíst po páté večer? Co na to říkají odborníci? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Kdo hubne, nesmí jíst po páté večer? Co na to říkají odborníci?

Hubnutí rozhodně nesvědčí večerní přejídání, ale na druhou stranu není nutné, abyste úderem páté přestali jíst úplně.
16. února  2015 
 06:00

Mnoho lidí přísahá na to, že zhubli díky tomu, že přestali jíst večer. A to úplně. Je to metoda, která funguje, ale odborníci ji neschvalují – protože takový člověk by se pak nemohl večer najíst už nikdy. Ale zmenšení večerních porcí rozhodně schvalují. Zvláště je potřeba dávat pozor na sacharidy. 

Jedna moje známá shodila za poslední rok deset kilo. Tvrdí, že za to vděčí jediné věci – po páté hodině večer nepozře ani molekulu sacharidů. Týká se to nejen sladkostí, ale také cukrů mnohem skrytějších, jako jsou sacharidy v pečivu nebo přílohách typu rýže, těstovin a brambor. A také těch, které jsou v ovoci. 

Dietologové většinou tak striktní nejsou. Nebo přesněji řečeno, po páté nebo šesté hodině večer by podle nich neměl jíst ten, kdo chodí spát v osm hodin. Platí totiž, že člověk by měl naposledy jíst dvě až tři hodiny před ulehnutím. 

Pokud tedy chodíte spát v deset nebo v jedenáct, klidně si můžete dát večeři mezi sedmou a osmou hodinou večerní. Ale mějte na paměti, že hodně záleží na tom, co si dopřejete: základem večeře by měly být bílkoviny a vláknina. Sacharidy nemusíte vynechávat úplně, ale rozhodně jimi šetřete a dejte si pozor zejména na přílohy nebo pečivo. Chleba s máslem je sice večeře prostá, ale bohužel ne dietní. 

Iva Málková ze sdružení STOB rozhodně nedoporučuje, aby lidé večer nic nejedli, ale podle ní musí večeře obsahovat například vajíčko nebo libové maso coby zdroj bílkovin.

 

Pozor na ovoce, je plné cukrů

 

Rizikem je například ovoce, které v sobě skrývá mnohem více energie než zelenina, a proto se coby večerní občerstvení skutečně nehodí. Chcete příklad? Jedno větší jablko má tolik energie jako jeden rohlík. 

 

Pokud by si někdo dal poslední jídlo v pět a pak šel spát – dejme tomu – o půlnoci, znamená to, že bude sedm hodin hladovět – to je poměrně velká část dne. Fitness trenérka Zuzana Klingerová něco podobného rozhodně nedoporučuje, protože pokud člověk dlouhé hodiny hladoví, metabolismus se stává ostražitějším, a jakmile dostane najíst, o to více energie si uloží. 

A co dělat v případě, že jste si dali večeři a večer vás honí mlsná taková, že máte chuť dát si ještě jednu? Zkuste ji zkrotit malým bílým jogurtem nebo sklenkou mléka.

Ideální je, aby člověk nechodil spát hladový, ale aby měl hlad poté, co se ráno probudí, což ho přiměje nasnídat se. Vynechávání snídaní je totiž také nešvarem. 

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji