Nemůžete se v karanténě donutit ke cvičení? Máme pro vás 7 tipů, jak začít

  • 29. ledna  2021 
     06:00

    Možná jste si počínaje Novým rokem dali předsevzetí, že letos už opravdu zhubnete a dostanete tělo do kondice. S ohledem na celou situaci spojenou s pandemií to však může být pořádný oříšek. Fitcentra jsou aktuálně zavřená a venkovní teploty klesly pod bod mrazu. Možná jste tak odsunuli běhání na jaro. Nezbývá vám tedy nic jiného než se vrhnout na domácí cvičení. Nenechte se odradit ztíženými podmínkami a pusťte se do cvičení!

    Domácí cvičení má spoustu výhod, které jistě oceníte. Co k němu vlastně potřebujete?

  • Pořiďte si základní vybavení

    Autor: Shutterstock.com

    Při cvičení si vystačíte pouze s váhou vlastního těla, přesto je vhodné pořídit si alespoň základní pomůcky. Svůj trénink tím nejen zpestříte, ale také zefektivníte. „Ženy využijí při různých cvicích odporové gumy, muži si mohou pořídit sadu jednoručních činek. Doporučuji i kvalitní podložku, která najde využití při posilování břicha vleže na zemi i při praktikování jógy,“ radí zakladatelka a instruktorka pražských Domů jógy Věra Vojtěchová. „I cvičební pomůcky však snadno nahradíte improvizovaným závažím, například v podobě lahví s vodou, a u větších zátěží může posloužit třeba několikakilové balení pracího prášku," radí fitness trenérka Veronika Duží.

  • Oblečte se do sportovního

    Autor: istock.com

    I když se to může zdát jako jasná věc, ne každý má potřebu se na cvičení v domácích podmínkách obléct do sportovního. Přitom oblečení vás dokáže dostat do té správné sportovní nálady. Zapomeňte na klasický domácí úbor či cvičení v trenýrkách na spaní a oblečte se tak, jako byste byli v opravdové posilovně nebo třeba na lekci jógy. Pokud jste zvyklí cvičit v teniskách, nazujte si i své oblíbené sportovní boty. Okamžitě vás zaplaví vlna motivace. Nehledě na to, že sportovní oblečení je funkční, a tak se budete cítit mnohem komfortněji. „Osobně bych doporučila spíše přilnavé kousky, jako jsou legíny a upnuté tričko. Volné oblečení by vám mohlo při určitých cvicích překážet a propocená látka by mohla studit," upozorňuje Veronika Duží.

  • Připravte si prostor na cvičení

    Autor: Shutterstock.com

    Každý z nás má na domácí cvičení jiné podmínky. Někdo si musí vystačit s malým prostorem v ložnici, jiný má k dispozici celý pokoj. Ať je to tak či onak, pokuste se kolem sebe vytvořit atmosféru, která vás na cvičení navnadí. Mějte po ruce pomůcky ke cvičení, pusťte si motivační hudbu, cokoliv vás napadne. „Důležité je mít správně naladěnou mysl. Pouze tak dosáhnete toho, čeho dosáhnout chcete. Věci zvenčí k naladění mysli mohou pomoct, ať už ve formě hudby či třeba vonných esencí při cvičení jógy,“ říká Věra Vojtěchová.

  • Najděte si parťáka

    Autor: istock.com

    Ve dvou se to lépe táhne, proto máte-li kolem sebe někoho, kdo chce taky cvičit, cvičte společně. Nemusíte se nutně scházet u někoho v obýváku. Společné cvičení můžete realizovat i on-line – například přes Skype. „V tomto směru vřele doporučuji on-line lekce, ať už jde o cvičení jógy nebo třeba o on-line koučování fitness trenéra. Pod dohledem profesionála, který vás celou lekcí provede nebo vám sepíše trénink, vám cvičení půjde mnohem lépe, bude vás bavit a zůstanete i lépe motivovaní,“ tvrdí instruktorka jógy Věra Vojtěchová.

  • Odebírejte placená motivační videa

    Autor: istock.com

    Pokud vás na on-line cvičení v přímém přenosu zrovna neužije, můžete se přihlásit k odběru nejrůznějších videí se cvičením vedených instruktorem. Na internetu a YouTube jich najdete tisíce, ať už v češtině nebo angličtině. Na výběr jsou jak bezplatná videa, tak i videa požadující předplatné či členství, přičemž placená videa jsou obvykle obsáhlejší, vzájemně na sebe navazují, a vy tak získáte dlouhodobý plán. Výhodou toho, že si videa předplatíte nebo si zaplatíte několikaměsíční členství, je i to, že vás to ke cvičení více motivuje. Když si zaplatíte permanentku do posilovny, obvykle ji taky nechcete nechat propadnout.

  • Vyhraďte si na cvičení konkrétní dny i čas

    Autor: istock.com

    Nečekejte, že vás během dne osvítí a dostanete zničehonic chuť dát si pořádně do těla. Udělejte si tréninkový plán. To znamená, že si určíte dny v týdnu, ve kterých budete cvičit. Ideální je určit si i konkrétní čas. „Za úplně nejpodstatnější, pokud jde o udržení jakéhokoliv předsevzetí, považuji rituál. To je alfa a omega všeho. Musíte si vytvořit zvyk, který se vám doslova dostane až pod kůži. V praxi to znamená, že v určený čas vstanete a budete cvičit – bez výmluv. Nebo například když jste za normálních okolností běžně chodili cvičit k večeru do fitness centra, navštěvovali jste kurzy jógy, pilates a podobně, pokračujte v tomto duchu i čase při cvičení doma. Pomůže vám to k tomu, abyste měli nějaký režim a pokračovali v již zavedeném rituálu,“ radí Věra Vojtěchová.

  • Myslete na své zdraví

    Autor: Shutterstock.com

    Pokud vše z výše popsaného selže a motivace k domácímu cvičení vás opustí, zamyslete se nad tím, jaký vliv má cvičení na fyzické i duševní zdraví. Cvičení má významný vliv na správné fungování srdce, je nezbytné pro udržení celkové fyzické kondice a dokáže zlepšit náladu. „Řada cviků, zejména těch z jógy, zlepšuje držení těla. Ulevíte své páteři, zádovým svalům a vazům. Ve chvíli, kdy začnete být spokojení s nově vytvarovanou postavou, začne růst i vaše sebevědomí. To se pozitivně odrazí na celkové psychice,“ tvrdí instruktorka jógy. Vedle toho při sportování naše tělo uvolňuje zvýšené množství endorfinů, tzv. hormonů štěstí, skvěle si při něm odpočinete, načerpáte energii a odsunete při něm stres a běžné starosti na vedlejší kolej, což zvlášť v této nelehké době každý z nás potřebuje.

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji