Jak běhat, abyste zhubli a neublížili si: Držte se těchto rad!

  • ...
    2. června  2017 
     06:00

    Někteří odborníci tvrdí, že člověk je anatomicky stvořen k běhu. Správné běhání je proto zdravé pro leckoho z nás. Pokud chcete začít běhat, nic vám nebrání. Že vás běhání nebaví? Možná děláte něco špatně. Zkuste se uvolnit a prostě se rozeběhnout. Tady máte návod, jak na to správně jít.

  • Boty

     

    ...
     

    Běh si můžete časově přizpůsobit právě tak, jak vám vyhovuje, je zadarmo a žádné negativní aspekty téměř nepřináší. Jediné, co potřebujete, je správná obuv. Pro začátečníka je vhodná stabilní obuv s pevnou konstrukcí, která vám zafixuje kotník a nedovolí vaší noze udělat jakýkoliv nepřirozený pohyb. Důležité je, aby měla širokou podrážku a přitom byla lehká. Při koupi se poraďte s prodejcem. Řekněte mu, kolik vážíte, popište terén, na kterém budete běhat, a případné zdravotní problémy spojené s nášlapem.

  • Terén

     

    ....
     

    Pro jakéhokoliv běžce, ať už jste začátečník, nebo profesionál, je nejvhodnější terén lesní cesta. Pokud máte takovou možnost, určitě jí využijte. Měkký terén je zdravější pro vaše klouby, protože nezpůsobuje tak silný otřes jako například asfalt. Vhodnější je také proto, že v lese dýcháte čerstvý vzduch, a především proto, že si běh prostě zamilujete. Běhání je určitou formou relaxace a prostředí, které pro to zvolíte, vám umožní si běh skutečně vychutnat.

  • Počasí

    ...

    Pokud začínáte běhat, je nejlepší začít teď během jara nebo léta. Běhání je nejzdravější po ránu po lehké snídani, protože teplota ještě nestihne vyšplhat tak vysoko. Pokud ale nejste ranní ptáče, běžte běhat k večeru, kdy se vzduch trochu ochladí. Pokud si během léta běhání natolik zamilujete, že už budete umět vydýchat cokoliv, budete připraveni i na to, začít běhat na podzim a v zimě.

  • Strečink

    ...

    Před prvním vyběhnutím věnujte alespoň pět minut důkladnému protažení. Nemusíte ztrácet čas komplikovaným strečinkem. Měli byste si ale protáhnout tělo, zahřát svaly a připravit se na běh. Protažení je důležité a má vliv jak na váš běh, tak na rekonvalescenci svalů po doběhnutí. Jakmile doběhnete, vydýchejte se a protáhněte se znovu. Svaly se tak uvolní a lépe si odpočinou.

  • Běh

    ....

    Ať máte před sebou svůj první běh nebo dvacátý, vždy je důležité si ho pořádně užít, ne se udřít. Začněte pomalou chůzí a pokračujte lehkým klusem. Běhejte pomalu. Pokud se budete cítit vyčerpaní nebo vás bude píchat v boku, zpomalte opět na rychlou chůzi nebo se úplně zastavte. Pro začátek neběhejte více jak půl hodiny. Čas, za který to stihnete, není důležitý. Postupně si budete všímat, že jste schopni uběhnout více za rychlejší čas.

  • Dýchání

    ...
     

    Tempo, jakým běžíte, by mělo být stejné jako tempo vašeho dechu. Stanovte si proto pravidlo dva kroky nádech, dva kroky výdech. Tempo si samozřejmě přizpůsobte podle sebe, dýchejte ale vždy souměrně s během. Pokud u běhání posloucháte hudbu, snažte se neměnit tempo běhu a dechu s tempem hudby. Dýchejte plynule a pravidelně. Snažte se dýchat nosem. Využijete díky tomu celý objem plic a lépe naložíte s energií. Pokud se naučíte dýchat nosem, využijete to především v zimě, kdy se tak vyhnete nachlazení. Pokud vám dýchání nosem nejde, nevadí, dýchejte především podle svých možností.

    720p 480p 360p 240p
    Píchá vás při běhání v boku? Víme, co děláte špatně! • VIDEO: 

  • Trpělivost

    ...

    Pokud jste běžec začátečník, nedávejte si vysoké cíle. Běhejte především proto, že chcete, a nesnažte se překonávat vlastní limity. Pokud se rychle udýcháte, běhejte s pauzami a běh prokládejte rychlou chůzí. Buďte trpěliví. Neočekávejte, že hned, jakmile vyběhnete, uběhnete světový čas. Nebuďte zklamaní z vlastních výsledků. To jak dobře nebo rychle běžíte, je ovlivněno mnoha aspekty, neporovnávejte se tedy ani se sebou, ani s ostatními. Běhejte tak, jak je vám to příjemné.

  • Závislost

    ...
     

    Pokud jste si běhání doposud neoblíbili, ještě není všem dnům konec. Z běhání si snadno vypěstujete zdravou závislost. Vědci dokázali, že běh zlepšuje vaši psychickou kondici, uvolňuje stres, zlepšuje spánek a posiluje srdce. Běh je ze všech ohledů prospěšný jak vašemu tělu, tak duši. Musíte jen myslet na to, že vaše cesta je cíl.

    Znáte 8 nejčastějších mýtů o běhání, které lidem brání začít?

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji