Úterý 5. března 2024
Svátek slaví Kazimír, zítra Miroslav
Oblačno, déšť 10°C

Držíte neustále nějakou dietu? Vaše zdraví visí na vlásku!

  • 22. srpna 2021 | 06:00

    Chcete zhubnout za každou cenu? Spousta žen se vrhá do striktních diet, ba dokonce hladovek, kterými trvale nezhubnou, ale které zato ohrožují jejich zdraví! I když vám číslo na váze klesne, ta cena, kterou následně zaplatíte, může být až příliš vysoká. Zpomalení metabolismu, problémy s trávením, nedostatek vitaminů a minerálů v těle, zvýšená hladina cholesterolu a mnoho dalšího.

    Přestože se snažíte držet zdravého životního stylu, vidina rychlého hubnutí vás může přimět k tomu, abyste vyzkoušela něco radikálnějšího. Stojí vám to ale za to?

  • Zpomalení metabolismu a jojo efekt

    Autor: iStock.com

    Dlouhodobé snižování kalorického příjmu má za následek zpomalení metabolismu. „Vaše tělo není hloupé, a aby přežilo ve zhoršených podmínkách, adaptuje se na nižší příjem a bude se snažit udržet si tukové zásoby co nejdéle," upozorňuje výživová koučka Veronika Duží. Vyvarujte se tak diet, které už jsou na první pohled založeny na extrémně nízkém příjmu. Patří sem nejrůznější detoxy, polévkové diety, ale i spousta nízkosacharidových diet.

    „Největší starostí našeho organismu není vyrýsované břicho, ale to, aby nám zajistil bezpečí. Jakmile ucítí drastické podmínky, nastaví i drastičtější taktiku, jak nás před nebezpečím ochránit – v našich očích nežádoucí, zato v jeho očích klíčovou. A pokud něco můžeme přiřadit do kategorie drastických podmínek, potom to je nezodpovědně nízké nastavení energetického příjmu, které se velmi často skrývá právě ve stínu populárních diet," píše ve své knize Další krok cesty výživová poradkyně Markéta Gajdošová.

  • Vlčí hlad a přejídání

    Hladovění se také pojí s rizikem přejídání. Nejste na pustém ostrově. Máte k jídlu přístup, jen si ho odpíráte. Pár dní na ovoci a zelenině tak může způsobit, že se budete následující dny přejídat jako utržená ze řetězu. Budete se snažit dohnat, co jste si odpírala, ať už po fyzické nebo psychické stránce. Ve výsledku si tak ublížíte po všech stránkách a vaše váha bude vyšší než na začátku. „Princip jojo efektu je jednoduchý. Tělo si udělá zásoby pro případ, že byste mu zase začala potravu odpírat," vysvětluje Veronika Duží.

  • Oslabení organismu

    Striktní diety jsou postaveny na omezování se, ať už ve výběru potravin nebo celkového příjmu. V zásadě vám ale budou chybět živiny, ať už ty hlavní, jako jsou sacharidy, bílkoviny a tuky, nebo mikroživiny v podobě vitaminů, minerálních látek a fytochemikálií. Oslabíte tak svou imunitu a mohou se objevit únava, podráždění, ale i zdravotní problémy včetně vypadávání vlasů a zhoršení kvality pleti, kůže i nehtů.

    Sacharidy včetně jednoduchých cukrů jsou potřeba i ke správné funkci mozku. Bílkoviny se podílí na stavbě svalové hmoty, o kterou tak můžete během radikálního hubnutí přijít. Jelikož se jedná o aktivní hmotu, vaše tělo bude v klidovém režimu spalovat mnohem méně. Nedostatečným příjmem tuků si pro změnu můžete ohrozit hormonální zdraví. Nerovnováha hladiny hormonů může ovlivnit menstruační cyklus a celkové fungování organismu. 

  • Ohrožení zdraví střevního mikrobiomu

    Autor: istock.com

    Střevo je náš druhý mozek a neustálé pokusy o hubnutí ho do velké míry negativně ovlivňují. „Zdraví bakterií v trávicím ústrojí je zásadním předpokladem našeho celkového zdraví," tvrdí Markéta Gajdošová, která poukazuje na důležitost péče o náš střevní mikrobiom. „Střevní mikrobiom se nepodílí jen na trávení. Má přímou souvislost také se stavem našeho imunitního systému, a proto se jeho nerovnováha odráží i na oslabené imunitě, což je společným jmenovatelem pro velikou část dnešní společnosti," upřesňuje. Zdraví střevního mikrobiomu je však u striktních diet ve velkém ohrožení. Uchopte proto dietu za lepší konec a zaměřte svou pozornost na to, co byste naopak měla jíst, aby vaše tělo fungovalo správně.

  • Nešťastná a ztrápená z neustálých diet

    Závěrem nelze opomenout ani to, jaký vliv má neustálé hubnutí na psychiku člověka. Pokud si ani nepamatujete, kdy jste nějakou dietu nedržela, pak asi tušíte, že něco děláte špatně. „Někomu trvá i několik let, než si uvědomí, že omezování se a neustálé odpírání nikam nevedou. Jídlo je palivo, a pokud ho budete tělu dávkovat v ideálním množství a složení, pak s vámi bude tělo spolupracovat. V opačném případě budete uvězněna v kolotoči diet, kterými si jen devastujete zdraví. Nehledě na to, že se musíte cítit permanentně nešťastná," varuje před rizikem hladovek a extrémních diet Veronika Duží, která doporučuje obrátit se na odborníka, který vám nejen ukáže správnou cestu ve stravování, ale také bude pro vás zdrojem motivace a podpory.

     

     

     

Autor: red
Diskuse ke článku
.
Video se připravuje ...