Neděle 28. únor 2021
Svátek slaví Lumír, zítra Bedřich
Polojasno 6°C

Předsevzetí, která mají smysl. Využijte kouzlo mindfulness

  • 15. ledna 2021 | 06:00

    Mezi běžná novoroční předsevzetí patří hubnutí, pravidelné cvičení a skoncování s pitím alkoholu či kouřením. Proč ale většinou vedou k selhání? Možná si zapomínáte specifikovat přesný cíl a hlavně postup, díky kterému cíle dosáhnete. Také vám ale nedochází jedna podstatná věc, a tou je, že abyste uspěli, musíte zapracovat na svém myšlení. Ne nadarmo se říká, že vše začíná v hlavě! Učiňte proto změny, které pozitivním způsobem dlouhodobě ovlivní váš život, a zaměřte se vedle pohybu a stravy také na meditaci.

    Co je mindfulness a jak vám může pomoct v každodenním životě? Zpomalte a naučte se vnímat vlastní tělo.

  • Zmírněte stres pomocí mindfulness

    V současné době je rozhodujícím faktorem ovlivňujícím naše fyzické a duševní zdraví, pracovní výkon i mezilidské vztahy to, jak umíme zvládat stres. Jakmile se člověk dostane do klidu, je v harmonii a naučí se orientovat se ve svých pocitech, začne se mu dařit takřka ve všech oblastech života. Nejúčinnější v tomto směru je technika zvaná mindfulness, kterou využíval i slavný Steve Jobs a která je oblíbená i u řady celosvětově úspěšných firem, jako je třeba Google. „Základem mindfulness jsou jednoduché techniky, z nichž mnohé vycházejí z jógy a dalších cvičebních a filozofických směrů Východu. Ze svých zkušeností mohu potvrdit, že stačí dvacet minut denně a začnete se na svět dívat jinýma očima. Přestanete věci tolik prožívat, a naopak získáte nadhled a případné problémy lépe zvládnete,“ tvrdí zakladatelka a instruktorka pražských Domů jógy Věra Vojtěchová.

  • Jednoduchý návod, jak začít praktikovat mindfulness

    Autor: istock.com

    Mindfulness praktikujte hned ráno. Jakmile otevřete oči, usmějte se. Představte si úsměv i ve své hlavě. Tělo totiž dokáže reagovat na pouhou představu úsměvu, i když ve skutečnosti často není čemu se smát. Řekněte si, že dnešek bude krásný den, že jste na začátku nejlepšího dne svého života. Nezáleží na tom, že tomu nevěříte. Opakujte si to jako mantru a stále v sobě udržte představu úsměvu.

    Než vstanete z postele, protáhněte se. Věnujte tomu alespoň dvě až tři minuty. Budete překvapeni, o kolik lépe se vám bude vstávat. „Pokud máte alespoň čtvrt hodiny času navíc, zkuste několik minut vědomé relaxace, kdy prostě jen sedíte v pohodlné pozici a pokoušíte se zcela vyprázdnit svou mysl – žádné myšlenky, žádné obrazy, žádné vzpomínky, žádné plány. Sledujete jen nádech a výdech. Udržet svou mysl pouhou minutu uprázdněnou je velmi těžké, ale nesmírně užitečné. S psychikou to často dělá divy. Zbytek času věnujte každodennímu cvičení. Vyberte podle svých možností cvik Pozdrav slunci, který existuje i ve variantách na židli, sestavu pěti Tibeťanů, sestavu paní Mojžíšové nebo cokoliv jiného, co vám bude dělat dobře,“ radí Věra Vojtěchová.

    Mindfulness funguje až u devadesáti procent lidí! Chce to pouze čas. U někoho to jde pomaleji, u někoho rychleji. Jen je nutné vydat každý den trochu osobního úsilí a místo neustálého přemýšlení o negativních věcech se zaměřit na pozitiva. Jako pozitivně myslící člověk budete přitahovat pozitivní věci a změní se optika vašeho vnímání.

  • Zbavte se bolesti skenováním svého těla

    Další skvělou technikou vycházející rovněž z principu mindfulness, která má z dlouhodobého hlediska pozitivní vliv na naše zdraví, je skenování vlastního těla neboli body scanning. „Spousta psychických a zdravotních potíží vzniká, protože lidé neumějí poslouchat signály svého těla, a pokud je něco bolí, řeší to tím, že spolykají prášky na bolest. To však skutečným řešením není. Klíčové je naučit se signály svého těla poslouchat, nikoliv je umlčovat. To je možné právě díky technice body scanning, při které jsme schopni se uvolnit a víc si uvědomovat vlastní tělo,“ říká Věra Vojtěchová. V praxi skenování vypadá tak, že se soustředíte na prsty u nohou a vnímáte pocity v nich. Stejným způsobem postupujete velmi zvolna vzhůru po jednotlivých částech těla, až skončíte na temeni hlavy.

    Podle různých studií ovlivňuje mindfulness soustředěnost, empatii a kognitivní dovednosti. Dokáže pozitivně ovlivnit emoce i zmírňovat stres. Například podle studie provedené výzkumným institutem Max Planck Institute of Human Cognitive and Brain Sciences, v níž účastníci průzkumu praktikovali denně po dobu tří měsíců různé meditační metody, bylo zjištěno, že část jejich mozku, která má na starosti sociální dovednosti (vděčnost, láska, empatie i zvládání těžkých emocí), se změnila. Díky pravidelným meditacím byli tito lidé schopni podívat se na situaci z jiného úhlu – z pohledu druhého člověka.

  • Přeneste pozornost k dechu

    Autor: istock.com

    Zaměření se na dech je součástí mindfulness, která má i přes svou jednoduchost takřka magické účinky. Navíc to můžete během dne provádět kdykoliv a při jakékoliv činnosti. Stačí si uvědomit nádech a výdech, to, kde v těle dech cítíte a jak se vám zrovna dýchá. V případě, že jste vystaveni nějaké nepříjemné situaci či stresu, je dobré provést aspoň pět hlubokých nádechů nosem a výdechů lehce pootevřenými ústy. Hluboké dýchání má zklidňující účinky na nervovou soustavu. Není to však pouze zmírnění stresu, ke kterému správné dýchání přispívá. „Existují dechové techniky, které léčí či umějí zmírňovat fyzickou bolest. Intenzivní dýchání zvyšuje práh bolestivosti až o polovinu. I z toho důvodu se klade důraz na dýchání při porodu. Méně rozšířeným faktem je pak to, že dýchání může zmírnit bolest při úrazech či chirurgických zákrocích,“ tvrdí Věra Vojtěchová.

    Tip redakce: Máte-li chytré hodinky, s největší pravděpodobností máte možnost nastavit v nich upozornění na dýchání, případně si můžete stáhnout aplikaci do mobilu, která vám s vědomým dýcháním pomůže. To vás motivuje, abyste si každý den vyhradili pár minut na uvolnění a soustředěné dýchání.

  • Zaměřte se na to, co jíte

    Podobně, jako je potřeba k upevnění duševního zdraví věnovat pozornost dechovým cvičením a meditaci, je pro obecné zdraví nezbytné věnovat pozornost tomu, co jíme. „Jídlo má vliv na naši fyzickou kondici. Získáváme z něj živiny, vitaminy, minerální látky a energii, proto bychom měli jíst co nejkvalitněji. Není to však pouze výběr pokrmů, co ovlivňuje to, jak se cítíme. Roli hraje třeba i to, co během jídla děláme,“ tvrdí Ing. Michaela Ryglová, odborná garantka výživy za společnost Bonavita. V praxi to znamená, že bychom se měli jídlu, které máme před sebou na talíři, plně věnovat. „Lidé mají čas na to, aby si připravili hezky vypadající snídaňovou kaši a udělali si fotku na Instagram, ale jsou tak zaneprázdněni, že nevěnují pozornost její chuti. Zkuste si alespoň jedno jídlo denně vychutnat s maximální pozorností,“ radí Michaela Ryglová.

    Zajímavost: Znáte tzv. slow eating neboli pomalé jedení? Spočívá v tom, že si  uvědomíte barvu, složení, texturu, teplotu a samozřejmě chuť konzumované potraviny. Jakmile se na všechno tohle zaměříte, objevíte nové chutě, zcela jiný požitek z jídla a zcela přirozeně začnete postupně jíst i zdravější pokrmy.

  • Jezte skutečné potraviny v pohodovém prostředí

    Autor: istock.com

    Jedním z nejčastějších předsevzetí pro nový rok je hubnutí. Pokud jste neodolali a během půlnočního přípitku jste si slíbili, že v roce 2021 už opravdu zhubnete, zkuste to letos jinak než nastavením přísné diety. Cesta k získání štíhlé postavy a zároveň i větší odolnosti, lepší imunity a v neposlední řadě zdraví vede přes kvalitní skutečné jídlo. Tím jsou myšleny základní a minimálně zpracované potraviny, ideálně lokální, sezonní, čerstvě připravované. „Začnete-li jíst skutečné potraviny, najdete-li si na jídlo čas a pomocí mindfulness poznáte své tělo, a k tomu se ještě budete pravidelně hýbat, tělo i mysl se dostanou do harmonie a s tím se automaticky může upravit i vaše tělesná váha. Upevníte své zdraví,“ uzavírá instruktorka jógy Věra Vojtěchová.

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.