Úterý 22. září 2020
Svátek slaví Darina, zítra Berta
Jasno 23°C

5 anti-aging potravin, které by ve vašem jídelníčku neměly chybět

  • 8. září 2020 | 06:00

    Bez ohledu na to, jak jsou nejrůznější krémy a séra proti stárnutí účinné, měli byste prevenci zahájit zejména zevnitř! Váš výběr životního stylu včetně toho, jaké potraviny jíte (a nejíte), jak často cvičíte, ale i kolik hodin denně spíte, se dříve nebo později projeví na vašem vzhledu. Stravování má obrovský dopad na způsob, jakým stárneme. „Strava je klíčová, jelikož jídlo vyživuje každou buňku v našem těle,“ říká odbornice ve zdravé sféře a autorka Glow 15 a High Fiber Keto Naomi Whittel.

    „Správná výživa může podpořit syntézu kolagenu a udržovat pleť krásně jemnou, podporovat retenci hydratace pro její zářivost a povzbuzovat pružnost včetně podpory celkové vitality,“ dodává Naomi a poukazuje na pět nejlepších potravin proti stárnutí, které můžete do svého jídelníčku zařadit.

  • 1. Avokádo

    Avokádový toast je v dnešním světe velice populární zdravé jídlo. „Bylo prokázáno, že avokádo je bohaté na antioxidační vitamin E, snižuje poškození UV paprsky a činí pokožku pružnější,“ říká Naomi Whittel. „Toto ovoce s vysokým obsahem tuku snižuje LDL cholesterol a naopak zvyšuje HDL a snižuje triglyceridy. Ve skutečnosti vám pravidelná konzumace avokáda může o padesát procent snížit pravděpodobnost vzniku metabolického syndromu,“ dodává.

    Kromě samotného avokáda ale můžete používat i avokádový olej, který je vhodný pro studenou kuchyni, tedy na saláty. Střídejte ho tak s vaším olivovým olejem, který vám ve spíži určitě nechybí. „Tento olej má blahodárný vliv na kardiovaskulární zdraví, redukci hmotnosti a hladinu glukózy v krvi. Ve velkém množství obsahuje kyselinu olejovou, nebo-li mononenasycenou omegu 9, která snižuje riziko vzniku zánětu, ale i riziko rakoviny prsu,“ říká Whittel.

  • 2. Losos

    Nicholas Perricone, MD, jako první v devadesátých letech publikoval slavnou protizánětlivou dietu, která doporučovala jíst lososa dvakrát denně. Tohle doporučení je považováno za moudrou radu do teď. „Losos je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, které snižují zánět, zabraňují suché pokožce a snižují riziko vzniku rakoviny kůže,“ říká odbornice na zdraví Whittel. „Obsahuje také spoustu vitaminu E, který je ochranným prostředkem proti předčasnému stárnutí pokožky působením UV paprsků,“ vysvětluje podrobněji.

    Výhod začlenění lososa do vaší stravy je nespočet a zahrnují i zářivou pokožku. „Tato mořská ryba je zdrojem vitamínů B, draslíku a selenu a obsahuje také astaxanthin, což je sloučenina, která potlačuje bolest kloubů a zlepšuje regeneraci svalů, což je v procesu proti stárnutí velmi důležité,“ tvrdí Whittel.

  • 3. Brokolice

    Zelená zelenina se skvěle hodí do diety, jelikož obsahuje zanedbatelné množství sacharidů. Patří mezi ni i brokolice, která má dokonce pro tělo mnohem větší přínos, než je jen redukce váhy. „Kromě toho, že je to jedna z nejúčinnějších potravin pro snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění, je tato brukvovitá zelenina plná vody a je nabitá sulforafanem, silnou fytochemikálií, která aktivuje detoxikační proces, vyčistí staré buňky a pomůže vašemu tělu chovat se tak, jako by bylo mladší,“ říká Naomi Whittel. Brokolice také obsahuje významné hladiny luteinu, karotenoidu, který chrání oči a zlepšuje funkci mozku.

  • 4. Lesní plody

    Čím barevnější je miska na ovoce, tím lépe! „Všechny bobule, jako jsou jahody, borůvky, maliny a ostružiny, obsahují spoustu vlákniny, fytonutrientů a antioxidantů, které pomáhají regenerovat a navrací vám mládí,“ říká Whittel. „Každý druh bobulí obsahuje různé polyfenoly, jako jsou antokyany v borůvkách, které mohou zlepšit kardiovaskulární zdraví.  Kyselina ellagová v malinách, což je fenol, se dokonce může vázat na určité látky odpovědné za rakovinu,“ doplňuje. Bobule jsou navíc bohaté na vitamín C, u kterého bylo prokázáno, že podporuje a zachovává kolagen v pokožce.

  • 5. Artyčok

    Už jste měli tu možnost vyzkoušet artyčok? Možná je vám pojem povědomý, ale nevybavujete si, jak tento druh rostliny vypadá. Tento zázrak z rodiny bodláků nabízí řadu výhod pro celé tělo. „Artyčoky jsou bohaté na rozpustnou vlákninu, konkrétně na inulin, silné prebiotikum, které je oblíbenou potravou našeho střevního mikrobiomu,“ říká Whittel. „Osmdesát procent našeho imunitního systému žije v našich střevech, takže konzumace artyčoků může posílit vaši imunitu, metabolismus i náladu. Artyčoky jsou také dobrým zdrojem klíčových živin včetně minerálů, elektrolytů, antioxidantů a vitaminu C, kterými podpoříte vývoj kolagenu a pozitivně ovlivníte anti-aging proces,“ dodává závěrem Whittel.

Autor: Veronika Duží
Klíčová slova: zdraví
Diskuse ke článku
.