Pondělí 21. června 2021
Svátek slaví Alois, zítra Pavla
Oblačno, bouřka 31°C

Na co si dát pozor při nákupu jídla? Sledujte pečlivě etikety!

  • 9. května 2021 | 06:00

    Přestože se některé potraviny tváří zdravě, mohou obsahovat látky, které našemu tělu už tak prospěšné nejsou. Výrobci přesolují potraviny kvůli lepší chuti, delší trvanlivosti a lákavému vzhledu. K tomu, abyste identifikovali ty škodlivé, však nepotřebujete znát přesná čísla, mít v hlavě kalkulačku ani v kapse lupu, abyste přečetli ty mrňavé údaje na etiketách. Vystačíte si se zdravým selským rozumem. Nicméně vám nabízíme malý „tahák“ a zároveň návod, jak při nákupu přemýšlet. 

    Etikety na potravinách často připomínají dlouhý telefonní seznam, a tak je třeba vědět, na jaké složky se zaměřit a u kterých potravin být o něco obezřetnější.

  • Konzervované maso a zelenina v nálevu

    Sůl je odvěký konzervant, brání růstu bakterií a prodlužuje trvanlivost výrobku. Ale nežijeme ve středověku – máme chladničky a možnost denního nákupu čerstvého masa i zeleniny. Pokud se tedy nechystáte na několikadenní výlet, kde by vám konzerva masa přišla vhod, pak si vybírejte maso čerstvé a omezte také konzumaci uzenin, které patří doslova k sodíkovým bombám.

    Ve 100 g šunky běžně bývá 1,8–2 g soli a v párcích až 6 g. Podíl svalových bílkovin (tedy „masa“), který u masných produktů Češi s oblibou sledují, tak není jediné, čemu byste měli věnovat svou pozornost.

  • Kořenicí směsi se solí

    Autor: iStock.cz

    Nápis „bez soli“ na obalu je oblíbený marketingový tah. Jestliže výrobce nepřidává sůl do svých směsí, určitě vám to nezatají. Pokud přidává, je jí tam někdy i padesát procent. A to už je dost drahá sůl, uvážíme-li, že kilo čisté kamenné soli stojí 4 Kč, zatímco půlkilový sáček populární kořenicí směsi 90 Kč.

    „Používejte nejlépe sušené bylinky v bio kvalitě, a když už sáhnete po kořenicí směsi, ubezpečte se, že není na prvním místě sůl, a to už kvůli tomu, že byste měli solit himálajskou růžovou solí, která nebyla upravena chemickými látkami, a neobsahuje tak konzervační ani protispékavé látky," radí výživová koučka Veronika Duží.

  • Pečivo a chléb

     

    Sůl zlepšuje vazké vlastnosti lepku. Rozpékají-li se v supermarketech chléb a pečivo ze zmrazených polotovarů, opět je třeba „dohánět“ chuť. Vysoce podezřelé jsou rohlíky, housky a chleby s viditelnými krystaly soli na povrchu. „Nechali jsme otestovat dvacet běžných druhů pekařských výrobků, například toastové chleby, rohlíky, kaiserky, pšenično-žitné či žitné bochníky, a pouze jedenáct vzorků splnilo limit Světové zdravotnické organizace pro obsah soli v pekařských výrobcích, kterým je 1,2 gramu na 100 gramů výrobku,“ říká Jiří Brát, člen správní rady iniciativy Vím, co jím a piju. „Obsah soli v nejhůře hodnoceném vzorku (bílý tukový rohlík posypaný solí) dosáhl 1,83 gramu, zatímco nejlépe hodnocený (regionální výrobek – chléb Ličenský Kardík z Pekárny Lično v Královéhradeckém kraji) měl ve 100 gramech jen 0,71 gramu soli. Jeho výrobce použil solicí směs s nižším obsahem sodíku,“ doplňuje Jiří Brát. 

  • Vysoce zpracované potraviny

    Vedle soli je však důležité dát si pozor i na tvz. "éčka". Některá z nich, jako je například vitamin C – E300, jsou zdraví prospěšná, ale pak jsou tady i ta škodlivá, na která byste si měli dát pozor. Taková často používaná kyselina karmínová (košenila) E120 může dokonce způsobovat alergie. Dále zbystřete u E621 – glutamanu sodného. Ten se často používá pro svou výraznou a návykovou chuť. Seznam nedoporučených "éček" naleznete na internetu. „Stejně tak byste se měli vyvarovat i light potravin, které obsahují umělá sladidla, která mohou ve větším množství tělu škodit," dodává výživová specialistka Veronika Duží.

  • Rafinované cukry a tuky v potravinách

    V neposlední řadě byste se měli orientovat i v základních nutričních hodnotách. Pokud si vybíráte například mléčný výrobek, přihlédněte k obsahu cukru. Obecně doslazované výrobky mohou s vaším zdravím pěkně zamávat. Cukr podporuje zánět v těle a přispívá ke vzniku cukrovky.

    Stejně důležitý údaj je i číslo u nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi. Najdete je především v živočišných tucích, ale i v kokosovém nebo palmovém oleji. Vyhýbejte se tak především sladkostem a jiným tučným, ale i vysokosacharidovým potravinám, v nichž by se mohl palmový olej vyskytovat. „Dochází kvůli němu k odlesňování a celkové devastaci krajiny v jihovýchodní Asii, to má negativní vliv na život tamějších obyvatel. Co mi také osobně trhá srdce, je to, že kvůli rozšiřování plantáží přichází o svůj domov obrovské množství zvířat, a to jen kvůli výnosnosti této plodiny," komentuje problematiku pěstování zdrojů palmového oleje Veronika Duží.

     

     

Autor: red
Diskuse ke článku
.