Vysoký cholesterol? V jídelníčku by vám nemělo chybět červené víno a čokoláda | Pro ženy | Blesk.cz

Vysoký cholesterol? V jídelníčku by vám nemělo chybět červené víno a čokoláda

  • Skvělou potravinou na snížení cholesterolu jsou i ovesné vločky.
    1. února 2015 | 06:00

    Jestliže si chcete udržet své zdraví a cholesterol na uzdě, musíte pro to něco dělat. Vysoká hladina cholesterolu ve vaší krvi totiž může vést k tomu, že se některé orgány nemusí správně dokrvovat, a to může vést až k infarktu nebo selhání orgánů. Udržení správné hladiny začíná v dobré životosprávě a stravě. V jídelníčku by vám tedy nemělo chybět těchto deset potravin!

  • Červené víno

    Milovníci vína, zbystřete! Ukázalo se, že vláknina, která se nachází v některých hroznech, ze kterých se vyrábí červené víno, může snižovat hladinu špatného cholesterolu v krvi! U dobrovolníků, kteří se zúčastnili testů, zaznamenali lékaři pokles až o 9 %. Navíc je v červeném víně spousta antioxidantů, které pomáhají odbourávat škodlivé látky v našem těle. Ale myslete na to, že léčivé je víno pouze v malém množství! Jedna lahev každý den vám zdravotní problémy spíš přivodí.
    http://prozeny.blesk.cz/kategorie/4745/domaci-lekar
    Červené víno
  • Losos a tučné ryby

    Losos, podobně jako další tučné ryby, obsahuje zdravé omega-3 mastné kyseliny. Jde o téměř přírodní zázrak, protože tyto látky jsou velmi prospěšné pro naše zdraví a je dokázáno, že snižují rizika srdečních onemocnění a slouží jako prevence proti demenci. A jak jinak – také mají schopnost snižovat vysoký cholesterol. Nejvíce omega-3 mastných kyselin najdete v lososovi, sledích nebo sardinkách. A co je nejvíc – mimo to, že snižují hladinu špatného cholesterolu v krvi, mají zázračnou sílu dobrý cholesterol zvyšovat. 
    losos
  • Oříšky

    Louskání prodlužuje život! Ano, oříšky by nám nikomu v jídelníčku neměly chybět. Lidé, kteří během týdne sní přibližně 45 gramů oříšků, mají šanci snížit si cholesterol až o 9 %. Nejlepší variantou jsou kešu a mandle. Ale pozor, abyste to s nimi nepřehnali. Ačkoliv jsou ořechy prospěšné našemu zdraví, jsou poměrně tučné, takže opatrně.
    Vlašské ořechy
  • Fazole

    Fazole, podobně jako další luštěniny, byste neměli při svém stravování opomíjet. Jsou totiž velmi zdravé pro srdce, protože obsahují velké množství vlákniny. Ta dokáže cholesterol nejen snižovat, ale také zabraňuje rychlému vstřebávání cholesterolu do krve. Zkuste černé fazole, jedna porce vám dodá zhruba třetinu doporučené denní dávky vlákniny.
    V kuchyni uděláte z fazolí spoustu lahůdek, a navíc vám pomůžou od vysoké hladiny cholesterolu.
  • Česnek

    Jestliže se chystáte na rande, měli byste se česneku vyhýbat, ale jakmile jde o vaše zdraví, jen do něj! Kromě toho, že snižuje hladinu cholesterolu, také působí preventivně proti tvorbě krevních sraženin, snižuje krevní tlak a chrání proti infekcím, které útočí na naše tělo. Poslední studie ukazují, že čerstvý česnek dokáže v raném stadiu očistit cévní stěny od cholesterolu. Takže pokud vám lékař oznámil nemilou zprávu o vašem zdravotním stavu, dejte si dva tři stroužky česneku denně!
    Česnek působí preventivně nejen proti zánětům, ale i vysokému cholesterolu.
  • Čokoláda

    Ach ano! Tato sladká dobrota může být vašemu zdraví i prospěšná! Tento silný antioxidant pomáhá budovat HDL, což je dobrý cholesterol, který v našem těle potřebujeme k tomu, aby snižoval hladinu toho zlého, LDL. Ale ne každá čokoláda má takovéto blahodárné účinky. Vždy sahejte pouze po té tmavé, vysoceprocentní – od 80 % výše. Mléčná čokoláda může mít totiž přesně opačné účinky a může zvyšovat hladinu špatného cholesterolu. 
    Tmavá čokoláda dokáže zvyšovat hladinu dobrého cholesterolu v krvi.
  • Zelený čaj

    Často se mluví o čaji a jeho skvělých antioxidačních účincích, které dokážou naše tělo chránit před škodlivými buňkami, i těmi rakovinotvornými. Poslední studie ale ukázaly, že tyto antioxidanty slouží i ke snižování špatného cholesterolu v naší krvi. Dejte si tedy šálek zeleného čaje, a pročistěte si tak i své cévy! 
    Vždy půl hodiny před každým jídlem vypijte jeden větší šálek zeleného čaje. Jeho účinek je zřejmý. Zasytí vás a povzbudí látkovou přeměnu.
  • Avokádo

    Sice všichni dietáři před tímto ovocem zavírají oči, lékaři ho ale naopak vítají s otevřenou náručí. Avokádo je totiž plné mononenasycených tuků, které pomáhají zvyšovat hladinu dobrého cholesterolu v krvi, a přitom snižovat hladinu toho špatného. Navíc zvládá snižovat cholesterol přijímaný z potravy. Mimo jiné je to také skvělý zdroj vitaminů C a B6 a obsahuje třetinu doporučené denní dávky kyseliny listové, která je důležitá hlavně pro těhotné ženy.
    Avokádo
  • Oves

    Pokud máte sklony k tomu, mít vyšší cholesterol, pak je dobré změnit svůj jídelníček a poupravit životosprávu. A začněte hned u snídaně! Ovesné vločky dokážou snížit hladinu toho špatného až o 5 % během šesti týdnů. Klíčem je polysacharid beta glukan, který dokáže na sebe navázat látky špatného cholesterolu, které z těla vyloučí. Navíc ovesné vločky jsou plné vlákniny, která vás zasytí na celé dopoledne!

    ovesné vločky

Diskuse ke článku
.