Vajíčka neškodí! Bojíte se cholesterolu? Děláte chybu, ne každý je zlý | Pro ženy | Blesk.cz

Vajíčka neškodí! Bojíte se cholesterolu? Děláte chybu, ne každý je zlý

18. září 2014 | 06:00

Jeden z nejčastějších medicínských mýtů, které kolují mezi veřejností, je ten o cholesterolu. Lidé pro to používají jednoduchou úměru, čím méně ho máme, tím lepší to pro nás je. Pravda je ale trochu složitější a postavena na jiné rovině. Cholesterol totiž potřebujeme a pro lidský organismus je téměř nepostradatelný. Ve správném poměru, ovšem.

Hrůza z vysokého cholesterolu obestírá spoustu lidí, proto se snaží horem dolem vyhýbat veškerému jídlu, se kterým je spojován. Poslední dobou se ale ukazuje, že celá pravda je trochu jinde. Ano, zvýšená hladina cholesterolu v krvi je zdraví škodlivá a může vést ke zdravotním problémům jako je například ateroskleróza, neboli kornatění tepem. Ale na druhou stranu tuto látku ve svém organismu potřebujeme pro to, aby napomáhal tělu zpracovávat tuky a vyrábět hormony a vitamín D. Navíc je také stavební jednotkou nervů a mozkových buněk.

Hodný a zlý cholesterol
Cholesterol

Jádro celého problému je pouze v tom naučit se rozlišovat cholesterol na dvě podskupiny. Cholesterol HDL a LDL. Prvnímu zmíněnému by příslušelo přízvisko „hodný“ a tomu druhému „zlý“. Tedy HDL je pro lidské tělo důležitý, neboť pomáhá přenášet cholesterol z krve do jater, čímž cévy chrání před jeho usazováním. Pokud ho máme tedy více, než zlého, je schopen vylučovat přebytečný cholesterol z těla. Zlý cholesterol, LDL, naopak způsobuje usazování cholesterolu na cévních stěnách.

Ačkoliv to může znít poměrně složitě, jde vlastně o naprosto jednoduchou věc, a to omezit přísun cholesterolu, aby se v těle udržel pouze ten zdravý, který bude odbourávat ten špatný. Znamená to tedy upravit jídelníček a životosprávu tak, aby LDL neměl šanci. Strava by měla obsahat co nejvíce nenasycených kyselin, které jsou v rostlinný tucích, olejnatých semínkách, ořechách a tučných rybách jako makrela, nebo losos.

Pokud na některém výrobku uvidíte označení omega-3 nebo omega-6, máte jistotu, že děláte dobře. Speciálně tyto kyseliny fungují preventivně proti srdečním onemocněním, mají dobrý vliv na činnost mozku a podporují funkce imunitního systému. K tomu samozřejmě ovoce a zeleninu.

Mýty o vejcích jsou lživé

Naučte se, jak správně jíst po třicítce!

Případem sám o sobě je konzumace vajec. Dlouhou dobu se tvrdilo, že i to zvedá hladinu cholesterolu. Přitom vajíčka jsou plná proteinů, vitamínu B2, D a A a minerálů. Cholesterol, který v sobě obsahují, je ten dobrý. „Ale nic se nemá přehánět. Každopádně v rámci vědeckých studií nebyl u většiny lidí, kteří konzumovali jedno nebo dvě vejce denně, prokázán žádný nárůst hladiny cholesterolu,“ uvádí Mudr. Pavol Brunclík z Kliniky Zámeček Malvazinky společnosti Mediterra.

Nejlepšími kamarády zlého cholesterolu, tedy HDL, jsou nasycené mastné kyseliny, které jsou například v uzeninách a tučném mase, ve ztužených tucích, tučných sýrech, krémových náplních různých dortů a polevách, v majonéze, nebo sádle. Ale ne všechny nasycené kyseliny jsou špatné, některé mohou dokonce zlepšovat hladinu LDL. Třeba kyselina stearová, která je obsažena v kokosu, čokoládě, palmovém oleji, nebo kakau.

Sportem k hodnému cholesterolu

K prevenci proti vyšší hladině cholesterolu v krvi patří mimo zdravé stravy samozřejmě také dostatek pohybu. Je všeobecně známo, že lidé, kteří se pravidelně hýbou, čelí menšímu riziku kardiovaskulárních onemocnění. Pohyb snižuje krevní tlak, což nejen že udržuje srdce zdravé, ale také pomáhá zvyšovat poměr dobrého cholesterolu oproti tomu špatnému.

Udržte si v těle správnou hladinu cholesterolu pomocí HDL.

Pokud ale člověk toto všechno ignoruje, problémům se zvýšeným cholesterolem se pravděpodobně nevyhne. Tím si zadělává na srdeční problémy. Nevýhodou je, že zvýšená hladina DHL není zvenčí nijak vidět a poznat to lze pouze z vyšetření krve. Naštěstí nejde o nic tak fatálního, co by se nedalo zvrátit. Pokud člověk změní stravovací návyky a vyhne se potravinám s vysokým obsahem cholesterolu, jeho hladina se sníží. V jídelníčku by neměl chybět dostatek vitamínů, minerálů a vlákniny. Není to však otázka dnů, ale měsíců. První pokroky jsou vidět zhruba po dvou až třech měsících.

1080p 720p 360p
DesktopMobile