I v zimě musíte pít: Pozor na dehydrataci, může způsobit zánět močového měchýře! | Pro ženy | Blesk.cz
Čtvrtek 1. říjen 2020
Svátek slaví Igor, zítra Olívie
Oblačno, déšť 15°C

I v zimě musíte pít: Pozor na dehydrataci, může způsobit zánět močového měchýře!

  • Jak by měl vypadat pitný režim v zimě?
    21. ledna 2017 | 06:00

    V létě by nás ani nenapadlo vyrazit na výlet nebo třeba na kolo bez tekutin. Kvůli teplému počasí, kdy nás pot promáčí skrz naskrz, nám to přijde jako samozřejmost. Ale co v zimě? Na běžkách či sjezdovkách si čas pro to, napít se, najdeme, i když je to občas spíše jen výmluva, abychom se mohli na chvíli zastavit. Ale co během všedních dnů? Kolik toho musíme vypít? 

  • Kolik litrů musíme vypít?

    Pozor na bublinkaté vody!
    Jestli se vždycky kroutíte u informace, že musíte vypít denně dva až tři litry vody, tak pro vás máme dobrou zprávu. To už dávno neplatí. Kolik naše tělo potřebuje tekutin, si můžete spočítat z jednoduchého vzorečku. Svou hmotnost vynásobte 0,033 a dojdete k výsledku. Tedy žena vážící 75 kilogramů by denně měla vypít 75 x 0,033 = 2,475 litru. Ale vzhledem k tomu, že v zimě naše tělo neztrácí tolik tekutin jako v létě, kdy se potíme, můžeme klidně z tohoto výsledku ještě ubrat. Navíc v případě, kdy sedíme celý den v kanceláři, kde je příjemná teplota a naše tělo není vystaveno větší fyzické námaze... Obecně ale platí, že během dne, kdy jsme naprosto v klidu, by mělo stačit litr a půl tekutin denně.

  • Na studené zapomeňte

    V zimě pijte hlavně čaj a jezte polévky.
    Zatímco v létě je takřka jedno, s trochou nadsázky, co pijete, v zimě byste si měli dávat větší pozor. Stejně jako je tomu u jídla, i u nápojů platí, že by neměly být příliš studené. Tím totiž velmi zatěžujete organismus, který se musí poprat s náročnějším trávením než v létě. Navíc chlazené nápoje a jídla nám akorát ubírají energii místo toho, aby nám ji dodaly. A to jí přitom v zimě potřebujeme o tolik více!

  • Nejlepší jsou čaj a polévka

    Vývar je skvělý na lepší trávení.
    Jasnými favority, co se týče doplňování tekutin v tomto ročním období, jsou čaje a polévky. Čaje pijte neslazené – ideálně ovocné nebo zelené. Dejte pozor na ty černé, které obsahují kofein. Pokud ho dobře nesnášíte, mohlo by vám to akorát přitížit. Polévky vás v zimě zahřejí, a navíc dodají potřebný počet tekutin, přestože třeba nemáte tolik žízeň a musíte se přemáhat, abyste vůbec něco vypili. Počítají se ale hlavně zeleninové a vývary. Smetanovým krémem díru do světa, tedy do vaší hydratace, příliš neuděláte. I tak si ale dejte pozor na obsah soli a dalšího koření, které může naopak dehydratovat

  • Připočítejte si i kávu

    Nezapomeňte na pití při pohybu!
    Hlavně se z toho nesnažte udělat velkou vědu. Pokud budete pít ráno ke snídani čaj, ke každému jídlu si dáte sklenici třeba vody (ale snažte se, aby nebyla studená) nebo zase čaj, váš jídelníček se bude skládat z alespoň jedné polévky denně, buďte si jistí, že jste hydratovaní až až. A pozor, pokud máte rádi kávu a denně vypijete několik šálků, do svého pitného režimu si ji také můžete započítat. V posledních letech se totiž pomalu, ale jistě bourá zaběhlý konsenzus, že kofein dehydratuje. Pavel Suchánek, odborník na výživu z pražského IKEM, to potvrzuje. Tělo je totiž tak chytré, že si na kofein umí zvyknout, a pokud mu ho dopřáváte pravidelně, z nápojů, které ho obsahují, je schopno tekutiny si vzít. Ale pozor, pokud pijete nárazově, tak se to nepočítá! 

  • Jak se projevuje dehydratace?

    Častým důvodem, proč mladé ženy nechodí na prevenci, je i stud.
    "Většinou je to bolest hlavy počínající ve spáncích, dále pocit nesoustředěnosti, podráždění. Jednoduchým měřítkem jsou samozřejmě pocit suchosti v ústech, suché rty, lepení se jazyku na patro," popisuje Pavel Suchánek prvotní příznaky, kterých ale může být ve výsledku mnohem více. Dehydrataci také poznáte podle barvy moči. Pokud máte tekutin dostatek, bude čirá, případně mírně nažloutlá. Ale berte v potaz také potraviny, které ji mohou zabarvit, jako je třeba červená řepa.

    Nicméně v zimním období může být taková dehydratace pro naše zdraví skutečně nebezpečná. Pokud podceníte venku oblečení, lehce prochladnete a k tomu nebudete mít během dne dostatečný přísun tekutin, tak si zaděláváte na skutečně bolestivý zánět močových cest, který může vést až k zánětu ledvin.

Diskuse ke článku
.