Neděle 20. září 2020
Svátek slaví Oleg, zítra Matouš
Polojasno 22°C

Ovocné džusy podporují rakovinu, pozor na množství!

30. září 2011 | 16:00

Máte chuť na ovocný džus? Možná byste si to měli rozmyslet. Jedna sklenička vám neublíží, ale větší množství může způsobit rakovinové bujení!

To, že má pití džusu spojitost s nádorovým onemocněním, dokazuje dvouletá studie na 2200 lidech, kteří pili více než tři sklenice ovocného džusu denně. U těchto testovaných lidí se častěji vyskytly rakovinotvorné buňky.

Vědci, kteří zkoumali příčinu, se domnívají, že za to může cukr, který džusy obsahují a pitím jej konzumujeme v nadměrném množství.

Celé ovoce je totiž díky vláknině, vitamínu C a dalším antioxidantům naopak velkým bojovníkem proti rakovině, ovšem tyto látky se právě odšťavněním ovoce ničí. Znamená to tedy, že máme šťávu z ovoce úplně zavrhnout? Určitě ne. V rozumném množství může proti rakovině i pomáhat.

Stačí sklenička denně

„Řešením je, jako u mnoha dalších věcí, všeho s mírou,“ říká dietoložka Amanda Ursell, která se na studii podílela. „Bez problémů by měla být konzumace 150 ml džusu na den a to jako náhrada jednoho z pěti jídel, nejlépe svačiny,“ dodává.

A samozřejmě by taková šťáva měla být raději čerstvě vymačkaná, než kupované džusy z koncentrátů. V nich je obsah vitamínů a živin ještě nižší a naopak bývají ještě přislazované.

Co zdravého dává tělu štáva z ovoce?

Pomeranč

Ve 150 ml je: 69 kcal, 15 g cukru

Přestože celé ovoce je velkým zdrojem vitamínu C, v tomto množství krabicového džusu je „céčka“ cca 16 mg, zatímco  doporučená denní dávka je 40 mg. Jeho množství se snižuje působením světla a tepla při procesu strojového odšťavňování.

V čerstvě vymačkané šťávě z pomeranče je vitamínu podstatně víc, k tomu obsahuje další prospěšné látky, jako antioxidant hesperidin a rozpustnou vlákninu pektin, které například pomáhají snížit hladinu špatného cholesterolu.

Červená řepa

Ve 150 ml je:  60 kcal, 14 g cukru

Zdravé dusičnany obsažené ve šťávě z červené řepy pomáhají uvolnit cévy a do 24 hodin po vypití významně snižují krevní tlak.

Zelenina obsahuje také betain, který napomáhá k detoxikaci, tím chrání játra, a také působí protiskleroticky. Bojuje i proti aminokyselině homocysteinu, která se tvoří v krvi a ucpává cévy podobně jako cholesterol.

Červená řepa také obsahuje kyselinu salicylovou, která je hlavní složkou např. aspirinu a tedy pomáhá snížit zánětlivost.

Červený grapefruit

Ve 150 ml je: 60 kcal, 12 g cukru

Obsahuje řadu živin, včetně  antioxidantu lykopenu (způsobuje červené zbarvení, bohatá na něj jsou např. rajčata), ten pomáhá snížit riziko rakoviny prostaty, infarktu myokardu či chrání pleť před sluncem.

Další příznivá látka je kyselina cukrová, která snižuje hladinu cholesterolu. Pokud užíváte léky na snížení cholesterolu, právě tato látka by však mohla jejich účinek ovlivnit, proto se o konzumaci grapefruitu s léky poraďte s lékařem.

Rajče

Ve 150 ml je:  24 kcal, 4 g cukru

Při výběru rajčatové šťávy si zkontrolujte obsah soli, protože některé značky obsahují více než 1 g  přidané soli na 150 ml sklenici, tedy litrové balení o 15 % přesahuje doporučenou denní dávku – maximum na den je 6 g.

Rajčata jsou skvělým zdrojem antioxidantu lykopenu, který snižuje riziko rakoviny prostaty a srdečních chorob.

Jablko

Ve 150 ml je: 68 kcal, 15g cukru

Téměř všechny jablečné šťávy obsahují uměle přidaný vitamin C, který zabraňuje oxidaci a tedy hnědnutí. Zakalené druhy mají proto více živin než ty čiré, včetně dvojnásobného množství polyfenolů, které jsou zdravé pro srdce.

Průměrná sklenice kvalitní šťávy by měla obsahovat přibližně 1 g rozpustné vlákniny, která zabraňuje hromadění cholesterolu v cévách.

Brusinka

Ve 150 ml je: 74 kcal, 17 g cukru

Častá konzumace pomáhá léčbě nebo prevenci zánětu močového měchýře. Kondenzované třísloviny v ní obsažené poskytují sliznici měchýře antiadhézní povlak, který brání bakterii E. coli v jeho leptání.

Na rozdíl od antibiotik, třísloviny bakterie nezabijí, ale odvádějí z těla, takže nehrozí nebezpečí jejich zpětné reakce a novému bujení.
Pro prevenci je třeba pít sklenici džusu denně. Vybírejte džus se sníženým obsahem cukru.

Tmavé hrozny

Ve 150 ml je: 102 kcal, 24 g cukru

Šťáva obsahuje stejné antioxidanty, jaké jsou v čaji a červeném víně.

Antioxidanty katechin a resveratrol pomáhají udržet pružné cévy a snižují riziko vzniku krevních sraženin.

Šťáva z tmavých hroznů obsahuje čtyřnásobné množství antioxidantů než jiné ovocné šťávy.


Mango

Ve 150 ml je: 84 kcal, 21 g cukru

Protože samotný mangový džus je velmi hustý, bývá často ředěný vodou, či jinými šťávami a tak se prodává jako mangový nápoj. Obsahuje tedy většinou i přídavek cukru.

V čisté podobě šťáva z manga ze zdravých živin obsahuje beta-karoten a beta-kryptoxanthin, které napomáhají v boji proti rakovině.

Granátové jablko

Ve 150 ml je: 102 kcal, 26 g cukru

Studií pacientů v Izraeli zjistili, že se pitím asi 150 ml této šťávy denně po dobu jednoho roku odbourává značné množství cholesterolu v srdečních tepnách.

Tento efekt způsobuje tmavě červené barvivo granátových jablek známé jako antokyan a také třísloviny, které zvyšují hladinu enzymu paraoxonasu. Tento enzym má čistící účinek cholesterolu na cévních stěnách.

Staňte se našimi přáteli na Facebooku.

Autor: INT, bak