Čtvrtek 2. května 2024
Svátek slaví Zikmund, zítra Alexej
Polojasno 22°C

Módní značka Dior čelí obvinění z rasismu! Urazila Čínu

8. září 2010 | 18:03

Nad novou reklamní kampaní módního domu Dior mnozí pochybovačně nadzvedají obočí. V té jsou nekonečné řady stejně vypadajících malých Číňanů, kteří jsou oblečeni do klasických východních krojů. Mezi nimi trčí vysoká, dlouhonohá modelka oblečená do typicky západního modelu značky Dior. Značka kvůli kampani čelí obviněním z rasismu.

Pro šokované Číňany je také velkým, nemilým překvapením, že se tvorby kontroverzní reklamy pro kampaň kolekce „Shanghai Dreamers“ zhostil jejich krajan, umělec Quentin Shih.

Ten postavil drobné Číňany do řad v oblečení, které se nosilo během kulturní revoluce v sedmdesátých a osmdesátých letech. A mezi nimi vyčuhuje Diorova krásná vysoká modelka.

Některým se to zdá rasistické a také mají námitky, že to připomíná citlivou dobu z čínských dějin, kdy se do typicky orientálního stylu vmísilstyl západní. Také vyčítají umělci, že vždy na jedné fotografii je vyfocený pouze jeden Číňan, který je na fotografii znázorněný v mnoha kopiích. "Poukazuje to na to, že všichni obyvatelé Číny jsou zaměnitelní a vypadají stejně. Je to jakoby se nám Dior posmíval," tvrdí krajan.

Názor autora

"V sérii fotografií jsem chtěl vyjádřit dialog mezi čínskou módou, která zde panovala od šedesátých do devadesátých let, a západní módou, přičemž Dior Haute Couture to reprezentuje nejlépe," říká autor reklamy Shih a vysvětluje:

"Během té doby byl v Číně socialismus. Lidé nosili to samé oblečení a dělili se jen na různé skupiny, identity, jako například dělníci, studenti, intelektuálové a tak dále. To je historie. Nemyslím si, že jsou čínské modely ponižující," popisuje svůj postoj k vyvstalým problémům a uzavírá:

"Diorova modelka pro mě znamená jen modelku. Reprezentuje tam oblečení, ne sebe nebo západní národy. Čínská modelka se mi moc v Dior modelech nelíbila. Kdyby ano, nechal bych ji tam."

Co si myslí jiní čínští umělci?

"Ne, vidíte správně," napsala umělkyně Jenny Zhang, kterou reklama pobouřila, v britském magazínu The Guardian a dodala: "Čínský lid v pozadí je opravdu oblečen doslova úplně stejně. Bez ohledu na Shihovi záměry si myslím, že si měl Dior svou kampaň lépe promyslet, než ji publikoval v průčelí Šanghaje, a měl dát Shihovi k dispozici čínské modelky."

"Autor se zhostil velice citlivého tématu. Z vizuálního poselství se mi zvedá žaludek," popsala své pocity pro americký magazín umělkyně Madeleine O'Dea a rozhořčeně uzavřela kauzu uzavřela slovy: "Reklama naznačuje, že Číňané jsou beztvarou hmotou, zatímco Dior a západní část světa představují individuality."

Myslíte si i vy, že Čína má právo být pobouřena. Nebo se jedná jen o neškodnou reklamu na světoznámý módní dům?

Autor: INT, mivr, amp, kamp