Čtvrtek 21. listopadu 2024
Svátek slaví Albert, zítra Cecílie
Oblačno, sněžení 2°C

Když na velikosti nezáleží: Pamatujete na legendární reklamu s Macháčkem, ve které se dobrovolně ztrapnil?

Jiří Macháček v reklamě na Oskar
1. listopadu 2023 | 06:00

Reklamy mnozí vnímají jako zlo, které přeruší rozkoukaný seriál či film ve chvíli, kdy je děj zrovna nejnapínavější. Nebylo tomu tak ale vždy. Reklamy se totiž zejména v počátcích nového milénia nezatěžovaly hyperkorektností, jako je tomu nyní. Známky dobré reklamy jako kreativita, ostrý vtip, autenticita a potenciál, které tvůrci do spotů dávali, tak nebyly pohřbeny. Naopak – natolik vynikaly, že si reklamy po letech pamatujeme. Třeba tu se stopařkou a Jiřím Macháčkem!

Vládnoucí trojice telekomunikačního světa

Jedno z výsadních míst mezi českými reklamami si držel mobilní operátor Oskar. Ten doplnil kralující trojici, která vládla českému telekomunikačnímu světu. Od roku 2000 tak konkuroval Eurotelu i Paegasovi, a aby mezi zdejšími lídry obstál, vytvořil si image levného operátora, kterou navíc podpořil humornými krátkými spoty s netradičním obsahem. Vznikly tak ikonické reklamy, které se staly absolutními evergreeny.

Telefon, se kterým bude život lepší

Zpočátku se Oskar snažil v reklamách oslovovat publikum, které ještě doposud nemělo mobilní telefon. A jak se v krátkometrážních filmech postupně nenásilnou formou odkrývalo, s takovým telefonem byl svět jednodušší. Nemusel by totiž nikdo přijít k úrazu nebo se propadnout hanbou.

Řeč je zejména o reklamě z roku 2000, v níž Venouš přijíždí na chalupu a jde nakrmit babičce králíky. Jeho koš s trávou, který chlupáčkům nese, je však velký natolik, že přehlédne vzkaz nalepený na dveřích: „Venouši, pozor! Ten strakatý strašně kouše. Babička.“ Venouš tak po boji s králíkem prchá pryč, a v tom momentě se rozezní ikonická hláška se smířlivým, sympatickým hlasem: „Proč ještě nemáte mobilní telefon? Teď, když ho díky Oskarovi může mít opravdu každý.“ Kdyby tak babička zavolala svému vnukovi, nemusel by mít z králíků jisté trauma.

Na velikosti nezáleží

Obdobná message zazněla v reklamě, ve které si střihl hlavní roli Jiří Macháček, tehdy figuroval v reklamním spotu vůbec poprvé. A hned napoprvé se v ní nechal dobrovolně ztrapnit. Stopařce (alias Sandře Novákové), kterou ochotně svezl, se dvořil do doby, než se z rádia ozval naléhavý vzkaz jemu určený: „Haló? Bobe! Já už nevím, jak bych se s tebou spojila, promiň, že jsem se ti smála. Teď už vím, že na velikosti nezáleží, když se mají dva rádi.“ V ten moment by se Bob nejspíše před pohlednou stopařkou propadl do země.

Velká za tři a malá zdarma

Operátor Oskar byl také sympatický kvůli férovým cenám, zrušil zejména rozdílné ceny ve špičce a mimo ni. Legendární reklamou se tak stala ta s veřejnou toaletou, kdy muž v akutní situaci neměl na zaplacení. Jindy totiž platil tři koruny, avšak ve špičce, kdy poprvé toaletu navštívil, musel zaplatit pět. Obsluha ho tak striktně vybízí, že si ještě musí počkat pár minut, než bude nižší poplatek. Na ikonickou reklamu se podívejte v následujícím videu nebo klikněte na tento odkaz.

Vábnička pro nové zákazníky

Ačkoliv přišel Oskar na trh jako poslední, jeho publikum sílilo i o několik let později, po tom, co ho v roce 2005 koupil britský Vodafone. A ani jako Vodafone nesešel z reklamního světa. Ba naopak. V obsazování slavných tváří společnost nepolevila, a oslavila tak o Vánocích úspěch se spoty s Petrem Čtvrtníčkem a falešnými soby v hlavních rolích.

Autor: Žaneta Podlahová, Prostě fenomén