Dipy a zálivky během hubnutí? Ano, ale připravte si je sami doma!

Domácí dresinky mohou být báječnou záležtostí
26. května  2018 
 06:00

Při dietách většinou nutriční specialisté nedoporučují používat dresinky, zvláště ne ty hotové. U nich hrozí, že obsahují víc kalorií než celá porce masa nebo zeleniny, které máte na talíři. Ovšem pokud si vyrobíte svůj vlastní domácí dip nebo zálivku, je to naprosto v pořádku. Inspiraci najdete mimo jiné v knize Výhonky a mikrozelenina, kterou vydala Grada.

Pokud vaše fantazie zvládá pouze jogurtovou zálivku s česnekem, pak určitě oceníte tuhle novou knihu, v níž najdete tipy na to, jak si doma pěstovat výhonky a mikrozeleninu – například brokolici, kadeřávek, ředkvičky, bazalku, lněné semínko, ale taky třeba cizrnu, fazolky nebo quinou. A nebudete k tomu potřebovat ani obrovskou zahradu, budou vám stačit kuchyně a třeba balkon.

Proč právě výhonky? Jsou plné živin, rostou v každém klimatu, můžete je sklízet po třech až pěti dnech, vysévat je můžete kterýkoli dne v roce a nepotřebují ani tolik slunce. Vedle přínosu pro zdraví a pohodu jsou taky perfektním chuťovým obohacením nejrůznějších pokrmů a ideální jsou i při hubnutí.

Výhonky a mikrozelenina

Můžete jimi obohacovat smoothies, připravit s nimi pudink nebo z nich vytvořit dip či zálivku. Loupaná pohanka je už po čtyřech hodinách namáčení skvělým základem pro bezlepkové veganské palačinky – a tak by se dalo pokračovat. Kniha nabízí nejen návod na to, jak si svou výhonkovou zahrádku založit i doma v paneláku, ale hlavně spoustu zajímavých receptů na polévky, nápoje, hlavní jídla i sladkosti.

 

Vlastnoručně připravené zálivky oceňuje i nutriční terapeutka Lada Nosková, autorka knihy Štěstí na talíři. „Dobrá volba je balzamikový ocet, jogurt nebo dijonská hořčice,“ říká. Pokud se tedy snažíte shodit, pak se rozhodně inspirujte recepty, které najdete právě v knize o výhoncích.

Na druhou stranu bychom si měli dát pozor v případě, že konzumujeme stravu pouze raw, tedy syrovou či nevařenou. „Jednou z nevýhod této stravy je jednostrannost jídelníčku, tělu chybí široké spektrum všech mikroživin a především plnohodnotných bílkovin, také vápník a vitamin B12,“ vysvětluje odbornice.

Recept na výhonkové pesto

Domácí výhonkové pesto je naprosto vynikající. Příprava je snadná, pesto se hodí k celé řadě pokrmů. Pesto se doporučuje připravovat vždy čerstvé a skladovat ho maximálně tři dny v ledničce.

Budete potřebovat:

4 čajové lžičky semen bazalky, 1 velký svazek bazalky, 50 g piniových jader, 30 g kešu ořechů, 1 až 2 stroužky česneku, 1 čajovou lžičku čerstvého oregana, 1 čajovou lžičku čerstvého tymiánu, 2 až 4 kousky sušených rajčat naložených v oleji, 150 ml olivového oleje, mletý pepř

Postup:

Semena bazalky nechte naklíčit po dobu 10 až 20 dní (postup najdete v knize). Listy a výhonky bazalky poté omyjte, osušte a nakrájejte nadrobno. Rozmělněte v hmoždíři spolu s česnekem, oreganem a tymiánem. Přidejte piniová jádra a rozdrťte krouživým pohybem. Dejte do mísy. Kešu najemno nasekejte a v hmoždíři smíchejte s trochou olivového oleje a podle chuti i s rajčaty. Vše ještě jednou dobře rozmělněte. Podle chuti přidejte pepř nebo víc koření. Dejte do skleněné nádoby a uchovávejte v lednici.

Tip: Piniová jádra nebo kešu můžete před zpracováním krátce opražit na pánvi, čímž se zvýrazní ořechová chuť.

 

Proč se po tatarce a majolce tak přibírá? Podívejte se na naše VIDEO:

720p 480p 360p 240p
Proč po majolce nebo tatarce tolik přibíráme? • VIDEO: 

 

 

Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji