Zhubla jsem! A co teď, abych si váhu udržela? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Zhubla jsem! A co teď, abych si váhu udržela?

  • (Shutterstock.com)
    14. září  2016 
     06:00

    Pravidlo číslo jedna: i když se vám podařilo zhubnout, měly byste se v jídle nadále hlídat. Jde vlastně o dvě věci. Na jednu stranu byste neměly bezhlavě jíst všechno, co vám přijde pod ruku, na stranu druhou však není na místě ani to, abyste celoživotně držely přísnou dietu. 

  • Pozvolna, prosím

    ...

    Návrat k běžnému stravování musí být pozvolný a je dobré nadále mít na paměti, kvůli čemu jste vlastně přibraly, abyste k těmto návykům znovu nesklouzly. Riziko je v tom, že po prvních pár pochybeních se to na váze nepozná a pak už by mohlo být pozdě. „Právě tato fáze je pro dlouhodobou úspěšnost redukce zcela zásadní a právě zde se dělá nejčastější chyba vedoucí k rozvoji takzvaného jojo efektu. Spočívá v tom, že se přejde příliš rychle z režimu diety do režimu stravování před dietou,“ vysvětluje lékař Miloš Rýc ze společnosti Medidiet.

  • Nechte tělo, aby si zvyklo

    ...

    Tělo potřebuje čas, aby si na novou nižší váhu zvyklo. Neplatí přitom, že riziko jojo efektu je tím vyšší, čím rychleji jste zhubli. "Ve skutečnosti je situace komplikovanější. Nejvíce si pacienti škodí, když po dosažení kýžené hmotnosti začnou den ze dne jíst jako před redukci," vysvětlil lékař Rýc. Jinými slovy, pokud dodáte tělu najednou tolik jídla jako kdysi, bude mít po období diety větší tendenci si vše uložit v podobě tukových zásob. 

  • Co to vlastně je ten jo-jo efekt?

    ...

    Skutečným problémem není ani tak opětovné nabrání kilogramové hmotnosti jako skutečnost, že si v situaci náhlého nadbytku po periodě krutého nedostatku organismus po prodělané dietě přednostně vytvoří další tukové buňky místo toho, aby si nejprve doplnil ochablou svalovinu, neboť redukci vnímá jako hladomor, který se může kdykoliv opakovat a je třeba mu čelit vytvářením rezervní energetické zásoby -tedy tukové tkáně. Touto cestou se neustále zhoršuje poměr „libové“ tkáně (svalů) k tukové, se všemi neblahými důsledky pro organismus.

  • Dávejte si pozor na cukr

    Dejte si pozor, v ovocných přesnídávkách mohou být cukry nejen z ovoce, ale i přidané. Ty vám k ideální postavě příliš nepomůžou.

    Po skončení diety se velmi často objevuje chuť na sladké, která má několik příčin, jenž jsou zpravidla velmi komplexní. Zahrnují dlouhodobý nedostatek vitamínů ze skupiny B, psychické vlivy i euforizující účinek pražených kakaových bobů, které lze řadit mezi návykové látky srovnatelné s praženými kávovými boby (kofein). V této fázi je třeba nabídnout dostatečně bohatou škálu „postdietních“ nízkokalorických jídel bohatých na bílkoviny, chudých na cukry a tuky.

  • Praktické tipy, které se mohou hodit

    ...

    • dejte si do těla, nejméně 2x týdně se musíme programově zapotit a zadýchat (plavání, běh, běžky, kolo, aerobic)
    • zapomeňte na rychlé cukry, omezte živočišné produkty, jako jsou uzeniny
    • naučte se jíst pravidelně, s minimem jídla na noc
    • zkuste si zvyknout na poloviční porce ve srovnání s dobou před hubnutím
    • pořiďte si odšťavňovač a připravujte si denně zdravý přírodní džus z ovoce a zeleniny
    • naučte se číst obaly a příbalové informace, abyste věděly, co kupujete a jíte
    • omezte spotřebu tučných sýrů, másla a vyhněte se na hony všemu, co obsahuje hydrogenované (ztužené) tuky
    • opusťte nejškodlivější formy tepelné úpravy jídel (smažení, pečení, grilování)

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji