Hubnutí v každém věku: Ve dvaceti sportujte, ve čtyřiceti zapomeňte na rohlíky | Jak zhubnout | Blesk.cz

Hubnutí v každém věku: Ve dvaceti sportujte, ve čtyřiceti zapomeňte na rohlíky

  • Ve vyšším věku byste se měli zamyslet nad svým stravováním nejen z hlediska vzhledu, ale i zdraví.
    Ve vyšším věku byste se měli zamyslet nad svým stravováním nejen z hlediska vzhledu, ale i zdraví. (Shutterstock.com)
    1. října  2015 
     06:00

    Zatímco ve dvaceti vám stačí, když z jídelníčku odstraníte fast food, zbytečné sacharidy a občas si dáte do těla, k tomu, abyste se nemuseli stydět svléknout se do plavek, ve třiceti už to chce mnohem větší úsilí a v padesáti máte pocit, že už to nikdy lepší nebude. To naštěstí není pravda. Jen každý věk má svá pravidla, pokud chcete zhubnout. A i motivace je vždy trochu odlišná.

  • Jak hubnout ve dvaceti

    ...
    Udržet si životosprávu během divokých let mezi dvacátým a třicátým rokem života není vůbec legrace. Máte pocit, že trpíte nedostatkem financí k tomu, abyste si mohli kupovat jen to superzdravé jídlo, taky nemáte čas na to, připravovat si jej doma na druhý den do práce. Do toho občas nějaká hospoda, alkohol a noční útoky na ledničku. Zdá se, že v tomto věku hubnout je takřka nemožné. Ostatně stejně jako v jakémkoliv jiném věku, že...

    Přitom právě v této době je to nejjednodušší. Metabolismus je správně nastartovaný, a tak spalování tuků je mnohem rychlejší, než bude později. Důraz by v tomto věku měl být ale kladen na dostatek pohybu, se kterým to pak půjde téměř samo. Pokud budete důslední, měli byste strávit každý týden alespoň dvě a půl hodiny kardio cvičením a k tomu je dobré přidat ještě dva silové tréninky. Výhodou je, že omezení spojená se zdravotním stavem jsou mnohem nižší než později.

    Svou roli hraje ale i strava. Zapomeňte na tučná jídla a dejte přednost něčemu lehčímu. Místo řízku s bramborovým salátem si dejte grilovaný plátek kuřecího se zeleninou a přílohou. Snažte se omezit alkohol, energy drinky a všechny sladké limonády. Neznamená to, že byste si už nikdy nemohli dát skleničku, ale pokud chcete zhubnout, budete ji muset častokrát vyměnit za sklenici vody. Abyste zhubli, dopřejte si také dostatek spánku a příliš neponocujte. Vzorové jídelníčky najdete zde.

  • Jak hubnout ve třiceti

    Ve třiceti letech musíte pomalu ubrat trochu kilojoulů,abyste nezačali přibírat.
    V další dekádě života se vám bude zdát, že vám život hází ve vaší cestě za hubnutím klacky pod nohy. A to třeba v podobě těhotenství, neustálého shonu kolem rodiny a práce nebo prostě jen v důsledku věku, kdy se vám už začíná zpomalovat metabolismus. Ale ono to s tím nebude ještě tak horké... Sice vám to bude ve třiceti trvat o chlup déle, ale pořád lepší než třeba v padesáti. 

    Velkým úskalím při snaze udržet si váhu, nebo dokonce zhubnout je to, že už se s největší pravděpodobností nestaráte jen sami o sebe, ale i o další strávníky v domácnosti. Snažte se vařit tak, abyste dodržovali zásady nutričně vyváženého talíře. Tedy třetinu by měly tvořit bílkoviny, třetinu sacharidy a třetinu zelenina. Určitě to ocení i zbylí členové rodiny. Pokud ale touží po něčem méně zdravém, budete muset dělat nákup trochu rozšířenější o zdravé kousky pro vás.

    Podobně jako ve dvaceti, ani tentokrát se neobejdete bez pohybu, i když bude mnohem těžší si pro něj najít ve svém plném diáři místo. Takže si z cvičení udělejte událost, na kterou si vyhradíte každý týden speciální čas – a přes to nepojede vlak. Alespoň třikrát týdně byste si tak měli vyhradit šedesát minut na pohyb.

  • Jak hubnout ve čtyřiceti

    Chcete v 50 vypadat jako ve 30? Musíte se o sebe začít starat včas!
    "Pro chlapa je nejrizikovějším obdobím vstup do manželství, pro ženu je to období kolem pětačtyřicátého roku života," komentuje s úsměvem dietoložka Dita Pichlerová to, co bývá největším rizikovým faktorem při přibírání na váze. Po čtyřicítce, kdy s ženským tělem cloumají hormony v důsledku blížící se menopauzy, se možná jednoho dne probudíte s tím, že je potřeba začít se sebou něco dělat. 

    Není to ale tak úplně vaší vinou. S věkem se zpomaluje metabolismus, za pět let zhruba o 500 kJ, tedy asi o jeden rohlík denně – nebo také o jedno jablko nebo padesát gramů šunky. Kolem pětačtyřiceti byste každý den měla o tolik ubrat, pokud nechcete dál přibírat na váze. "Největší váhový nárůst zaznamenáváme mezi pětačtyřicátým a pětašedesátým rokem života," varuje Dita Pichlerová z OB Kliniky.

    Po čtyřicítce by také žena měla přizpůsobovat pohybovou aktivitu svému zdravotnímu stavu. "Výbornou kombinací je posilování a aerobní činnosti, jako jsou například běh, jízda na kole, in-line, tanec aj. Posilování může být přímo v posilovně nebo také někde venku s vlastním tělem nebo s pomocí nejrůznějších posilovacích pomůcek," radí trenérka Markéta Brožová z Contours. Do jídelníčku si pak přidejte dostatek potravin bohatých na fytoestrogeny, které pomáhají udržovat hladinu hormonů v normě.

  • Jak hubnout v padesáti a výše

    Problémem u seniorů není pouze konzumace tučných jídel, ale také časté zapomínání na pravidelné stravování. • VIDEO: Vím, co jím a piju
    Rozdíl mezi pětačtyřicátým rokem života a třeba pětapadesátým tak zásadní není, alespoň co se týče hubnutí a zdravého životního stylu. Odlišnosti se ale začínají objevovat v tom, že najednou je vhodné hubnout nejen kvůli vzhledu, ale i kvůli zdraví. Nadváha totiž může vést k obezitě, cukrovce, vysokému tlaku nebo cholesterolu. A tak pokud si sami nenaordinujete nějaký odlehčený režim, s největší pravděpodobností vám ho naordinuje lékař.

    "Je nutné respektovat fyziologické změny, ke kterým při stárnutí dochází, jako je třeba snížení energetické spotřeby kvůli  tomu, že se mění tělesná skladba," varuje výživový specialista Petr Havlíček z iniciativy Vím, co jím. V tomto věku tedy nejsou důvodem k tomu, abychom se zamysleli nad tím, co jíme, pouze samotné kilogramy navíc. Starším lidem také často chybí dostatek vitaminů a živin, speciálně vitamin D, vápník a vláknina. Ty jsou přitom důležité v prevenci proti osteoporóze.

    Starší lidé mají často nedostatek kvalitních tuků, protože si nedopřávají ryby tak často, jak by bylo potřeba. Místo toho jedí uzeniny, které jsou pro ně naprosto nevhodné. O tom, jak by se měli lidé ve vyšším věku stravovat, na co si dát pozor a jak případně hlídat své rodiče, se dozvíte ve videu Vím, co jím. 

    Iniciativa Vím, co jím a piju je součástí globálního programu The Choices Programme, který umožňuje spotřebitelům lepší orientaci v nabídce potravin. Program vznikl na základě výzvy Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Právě tyto organizace upozornily na vybrané živiny, jejichž nadměrná konzumace výrazně zvyšuje riziko vzniku civilizačních chorob.

    BMI je zkratka pro body mass index a značí index tělesné hmotnosti. Spočítáte ho snadno s naší kalkulačkou BMI>>>

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji