Nízkotučná dieta nás nutí jíst nezdravě! Dietní jogurty zvyšují chuť na cukr | Jak zhubnout | Blesk.cz

Nízkotučná dieta nás nutí jíst nezdravě! Dietní jogurty zvyšují chuť na cukr

  • Žádný tuk a skvělá chuť! A kolikpak je ve vašem jogurtu cukru?
    Žádný tuk a skvělá chuť! A kolikpak je ve vašem jogurtu cukru? (Shutterstock.com)
    1. května  2015 
     06:00

    Spousta lidí dělá stále stejnou chybu. Jakmile se dají do hubnutí, začnou do nákupního košíku házet light potraviny v domnění, že právě tudy vede cesta k nižší váze. Jenže vědecké výzkumy takovou domněnku jeden za druhým vyvracejí, jak dokládá i shrnutí výsledků těch nejnovějších, který přinesl magazín Shape.com. 

  • 1. Nízkotučné a light potraviny nejsou zdravější

    Vědci vědí už nějakou dobu, že potraviny úplně bez tuku nebo ty, které ho obsahují minimum, nejsou většinou o nic zdravější než jejich tučnější protějšky. Lidé je nicméně mají v oblibě, protože věří, že díky nim přijmou méně kalorií. Ve skutečnosti však tyto potraviny nezřídka nakonec vedou k tomu, že kalorií nakonec přijmeme více.  

     

     

  • 2. Tučné nebo nízkotučné? Přibírali všichni

     

     

    Když dáte lidem vybrat mezi plnotučným jogurtem a jogurtem s nula procenty tuku, až na výjimky sáhnou po tom bez tuku v domnění, že je to nejlepší cesta ke snížení váhy. Jenže dlouhodobě to nefunguje. Studie, zveřejněná v časopise American Journal of Clinical Nutrition sice potvrdila domněnku, že pokud lidé jedí vyloženě hodně tučné mléčné výrobky, tloustnou. Ale zároveň se ukázalo, že ani příklon k nízkotučným produktům neznamená, že váha jde dolů. 

     

     

  • 3. Čím méně tuku, tím více rýže a chleba

     

    ...
    Zjednodušeně řečeno: lidi, kteří jedí hodně nízkotučných výrobků, daleko více honí mlsná. Jakmile pomocí nich výrazně omezili příjem tuků, měli tendenci jíst daleko více sacharidů, protože to jejich tělo vyžadovalo. Neznamenalo to, že by si každý z nich dával jednu sušenku za druhou, ale rozhodně jedli více takových zdrojů sacharidů, jako je rýže nebo chleba. To samo o sobě nevadí, ale jakmile jejich příjem překročí určitou mez, váha stoupá. 

     

     

  • 4. Proč nás nízkotučné jídla nutí jíst více cukrů?

     

    ...

     

    Jaká je souvislost mezi poklesem spotřeby tuků a vzestupem chuti na cukr? Tuk je zdrojem pocitu nasycení, když ho máme málo, tělo baží po dalších kaloriích. Když je nedostane v hutnějším jogurtu - není třeba hned sahat po smetanovém, ale tři procenta tuku ještě nikoho nezabila - vyžádá si je třeba v limonádě. 

     

     

  • 5. Jaká další rizika light potraviny skrývají?

     

    ...

     

    Navíc, zajímejte se nejen o to, proč je nějaký výrobek nízkoenergetický. Třeba proto, že výrobci sice uberou tuk, ale chuť o to více dohánějí cukrem a ten je energeticky také vydatný, navíc zvyšuje chuť k jídlu. V jiných potraviných je zase méně cukru nebo umělé sladidlo, ale tuku stále stejně.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji