Vyznáte se v DIA potravinách? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Vyznáte se v DIA potravinách?

Vyznáte se v DIA výrobcích?
12. prosince  2014 
 13:43

V České republice je více než 750 tisíc diabetiků a každoročně jich 50 tisíc přibývá! Pro cukrovkáře je nezbytné, aby sledovali údaje na etiketách, kde je uvedené množství sacharidů, které výrobek obsahuje. Jenže, vyzná se v tom vůbec někdo?

K diabetu II. stupně mají blíže lidé s nezdravým životním stylem.
K diabetu II. stupně mají blíže lidé s nezdravým životním stylem.
Autor: Profimedia.cz
Testy občanského sdružení Diadesatero upozornily na to, že nečekaně klesá zájem spotřebitelů o pečlivé studování etiket. Diabetici zkrátka věří, že je označení správné. Jenže při bedlivém průzkumu se přišlo na to, že produkty určené diabetikům nejsou dostatečně značené a výrobci tím často zatím beztrestně porušují zákon! Ze sedmnácti náhodně vybraných produktů bylo jen pět výrobků správně označených a obsahovaly všechny údaje, které měly.

Nejvíc překvapující bylo, že každý druhý náhodně vybraný produkt byl označený jako sugar free neboli bez cukru, a přitom obsahoval fruktózu, tedy ovocný cukr. Podle Diadesatera sice až sedmdesát procent všech českých diabetiků pravidelně nakupuje DIA výrobky, na druhou stranu se příliš neorientují v tom, co by měl jejich výrobek obsahovat. Přitom jsou pro ně tyto informace životně důležité!

Kdo se v tom má vyznat?
Ne každé jídlo je DIA, i když se tak na první pohled může zdát.

Za informační chaos můžou hlavně výrobci, kteří nepoužívají jednotné značení a zároveň ve svých značeních dělají chyby. V DIA koutcích najdete výrobky s označením bez cukru, sugar free, vhodné pro diabetiky, slazeno fruktózou, bez přidané sacharózy, light, 0 % cukru, s náhradním sladidlem aj. I když je naší legislativou jasně dané, co musí jednotlivé produkty splňovat, mnohdy tomu tak není a sami spotřebitelé se v tom většinou ani nevyznají.

Podle sdružení Diadesatero se na našem trhu stále vyskytují klamavě značené výrobky. Samostatné označení DIA už není možné používat na obalech, povolené je pouze označení „vhodné pro diabetiky“ nebo „vhodné pro diabetiky v rámci stanoveného režimu“. Na každém výrobku musí být bez výjimky v českém jazyce uvedené složení, včetně kalorické hodnoty, obsahu cukrů, tuků, sacharidů i bílkovin.

Diabetici, pozor!
Jídlo, které se tváří jako 0%, takové většinou být nemusí.

Měli byste pečlivě sledovat nutriční hodnoty: použitá sladidla, množství energie, obsah tuku, bílkovin a vlákniny. „Každá diapotravina by měla uvádět i přepočet na výměnné jednotky, aby kupující věděl, například kolik čokolády může sníst,“ uvedla nutriční terapeutka Jitka Andrášková z Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně.

Základem léčby diabetu 2. typu je diabetická dieta, přičemž hlavním doporučením je vyloučení řepného cukru, tedy sacharózy, z jídelníčku. Zároveň je většinou žádoucí, aby pacient zhubl, takže je nutné sledovat tuky. Pod pojmem cukr se rozumí nejen sacharóza (řepný či třtinový cukr), ale např. i fruktóza (ovocný cukr), glukóza (hroznový cukr) či laktóza (mléčný cukr ze syrovátky či mléka). V praxi to znamená, že pokud je na výrobku napsáno, že je slazený fruktózou, znamená to, že obsahuje cukr. Fruktóza je sice pro diabetiky vhodnější, protože má nižší glykemický index, ale musí se s ní počítat v denním příjmu celkových cukrů.

Největší mýty kolem DIA potravin

1. DIA potraviny se nepočítají Diabetici se často domnívají, že DIA cukrovinek můžou sníst, kolik se jim zlíbí. Není to pravda. Musí je vždy započítat do celkového denního příjmu – stejně jako všechny další potraviny.

2. Jsou dietní DIA potraviny rozhodně nejsou to samé jako light nebo dietní. Diabetik by je proto měl konzumovat pouze v rozumné míře a neměl by zapomínat na dostatek pohybu.

3. Nejsou moc dobré Chuťově se už DIA výrobky o moc zlepšily, některé jsou ještě lepší než jejich „sladká“ konkurence.

Stévie je zdravá varianta cukru. Už jste o ní slyšeli?

4. Vůbec neobsahují cukr DIA cukrovinky by neměly obsahovat sacharózu, tedy řepný cukr, který je vysoce kalorický a rychle vyčerpává povolenou denní dávku sacharidů. Vyloučení rychle vstřebatelných sacharidů patří mezi základní doporučení dietního režimu u cukrovky 2. typu. Proto by výrobky určené diabetikům neměly sacharózu obsahovat. Je ale možné ji nahradit například fruktózou, sorbitolem, maltitolem nebo dalšími sladidly vhodnými pro diabetiky.

Orientujte se v označení

Ze zákona musí být na všech výrobcích, nejen těch určených pro diabetiky, uvedené složení v českém jazyce, kalorická hodnota, obsah tuku, sacharidů a bílkovin. Dále se musí dodržovat tato tvrzení:

  • Bez cukru (sugar free) – výrobek nesmí podle zákona obsahovat více než 0,5 g cukru na 100 g nebo 100 ml. Bez přidaného cukru do výrobku nesmí být přidané cukry, a toto tvrzení musí být ještě doplněné textem „obsahuje přirozeně se vyskytující cukry“.
  • S nízkým obsahem cukru produkt nesmí obsahovat více než 5 g cukru na 100 g výrobku nebo více než 2,5 g cukru na 100 ml.
  • Samostatné označení „DIA“ není možné používat.

Zaostřeno na sladidla a jiné náhradní cukry

Umělá sladidla podporují přibírání na váze.

Mezi náhradní cukry patří například fruktóza nebo sorbit. Je ale třeba počítat s tím, že zvyšují kalorickou hodnotu i glykemii a musí se započítávat do denní dávky sacharidů. Nemocní s diabetem je logicky můžou konzumovat jen v omezené míře.

Mezi umělá sladidla patří:

a) nízkokalorická (mají o 30 procent méně kalorií než cukr), například sorbitol, xylitol, maltitol, mannitol.

b) zcela nekalorická, kam patří třeba sacharin, aspartam, acesulfam K a cyklamát. Jsou téměř bez kalorií, takže jsou vhodná pro diabetiky, snižují energetickou hodnotu u pokrmů a nápojů a nepodporují kazivost zubů ani jiné zdravotní obtíže.

Naše tipy
Při nakupování si raději pozorně čtěte složení potravin.

  • Nespoléhejte na heslovité nápisy na obalech a vždy pečlivě projděte složení výrobku.
  • Pozorně sledujte i to, zda jsou nutriční hodnoty uvedené ve 100 g, nebo v celém výrobku. Je nutné si hodnoty přepočítat podle skutečné váhy potraviny.
  • BE nebo VJ – pokud je chlebová neboli výměnná jednotka uvedená na obalu, usnadní vám práci s přepočítáváním.
  • Nezapomeňte se podívat na kalorickou hodnotu. Výrobek může být bez cukru, ale zase může obsahovat dvojnásobek kalorií oproti „sladkým“ výrobkům.
  • Označení light znamená, že se jedná o produkt se sníženým obsahem tuků, nikoliv cukru.
  • Pokud máte zhoršený zrak, nezapomeňte si vzít brýle nebo lupu. Na obalech nehledejte automaticky tabulku s nutričními hodnotami, protože u některých výrobků jsou tyto hodnoty zahrnuté přímo v textu. Text bývá někdy bohužel příliš drobný a špatně čitelný.
  • Důležité je také znát výrazy pro označení jedné látky. Cukry můžou být například uvedené jako sacharidy, glycidy nebo karbohydráty.
Autor: Jana Šlegrová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji