Dělená strava: Zázračná dieta, nebo nezdravá hladovka? | Pro ženy | Blesk.cz

Dělená strava: Zázračná dieta, nebo nezdravá hladovka?

28. května 2013 | 10:00

Jste často unavená, trpíte nedostatkem energie a trápí vás špatné zažívání? Na vině mohou být vaše špatné stravovací návyky. Pokud se navíc snažíte shodit i nějaká ta kila, rozhodně čtěte dál…

O co vlastně jde?

Dělená strava není dietou v pravém slova smyslu, jde spíše o úpravu stravování. Potraviny se rozdělí do tří hlavních skupin na bílkoviny, sacharidy a neutrální.

Ty se pak po dnech střídají: jeden den konzumujete pouze bílkoviny a druhý jen sacharidy, neutrální potraviny lze kombinovat s čímkoliv.

S převratnou teorií přišel poprvé americký lékař William Howard Hay (1866-1940). Její tajemství je v tom, že některé potraviny potřebují pro své trávení kyselé prostředí, jiné naopak zásadité.

Pokud je kombinujeme během dne, naše tělo neví, co trávit dřív, a zbytečně ho zatěžujeme. Důsledkem toho pak můžeme trpět zažívacími potížemi a nedostatkem energie.

ryby

Tři kategorie potravin

BÍLKOVINY:

  • Maso a masné výrobky: hovězí, telecí, skopové, všechny druhy drůbeže, vyhýbejte se však vepřovému (hlavně tomu tučnějšímu). Může se tepelně upravovat na všechny způsoby kromě trojobalu, strouhanka totiž patří do kategorie sacharidů.
  • Ryby a plody moře (ne uzené)
  • Sója, vejce, sýry do 50 % tuku, mléčné výrobky
  • Některé druhy ovoce – citrusy, jablka, hrušky, broskve, meruňky, třešně, exotické ovoce, jahody, maliny…
  • Suché víno a šampaňské

chléb
SACHARIDY:

  • Celozrnné pečivo - chleba, housky, těstoviny
  • Některé druhy zeleniny: brambory a bramborový škrob, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice
  • Ovoce: banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle, sušené ovoce (kromě rozinek)
  • Luštěniny kromě sóji
  • Pivo, med, husté šťávy
  • Rýže – vyhněte se té bílé

NEUTRÁLNÍ:

lilek

  • Zelenina, která se používá jako přílohy ke dvěma předchozím skupinám – lilek, květák, brokolice, zelené fazolky, okurky, zelí atd.
  • Oleje lisované za studena: panenský slunečnicový a olivový, máslo (ne margarín)
  • Mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50 % (tučné sýry, uzené produkty  - šunka apod., kefíry, jogurty, tvaroh, kysaná smetana)
  • Ořechy kromě arašídů
  • Koření, bylinky, bylinkové čaje, houby, droždí

Výhody

Díky novému režimu se naučíte lépe přemýšlet o tom, co a v jakém množství za den sníte. Zmenší se také porce pokrmů, čímž pak dojde i k úbytku váhy. Těm, kdo trpí špatným zažíváním, může podobná úprava jídelníčku výrazně pomoci. Dalším plusem je větší přísun zeleniny a vlákniny.

Nevýhody

Zápornou stránkou celé věci je fakt, že při dělené stravě může lehce dojít k nedostatku některých vitamínů a minerálů, a to zase může vést k množství zdravotních obtíží.

Navíc v období, kdy jíme pouze jen bílkoviny, je organismus musí přeměňovat na sacharidy, aby získal energii. Při tomto procesu se však uvolňuje kyselina močová, která je původcem mnoha onemocnění.

Někteří na dělenou stravu nedají dopustit, jiní tvrdí, že nefunguje. Než se do změny jídelníčku pustíte, rozhodně však doporučujeme vše konzultovat s lékařem!

Autor: luh