Zdraví

10 potravin, které možná neznáte a rozhodně stojí za to je vyzkoušet!

I neobvyklé potraviny stojí za pokus, třeba jim přijdete na chuť.

I neobvyklé potraviny stojí za pokus, třeba jim přijdete na chuť.
Foto: profimedia.cz

Fotogalerie

10 fotografií

26. června 2012 | 06:33
Sdílej na facebooku

Nebojte se v kuchyni experimentovat a vyzkoušejte neokoukané suroviny. Víte, jak se vaří robi, nebo jak použít karob? Seznamte se!

Adzuki

Neboli malé tmavočerné až hnědé fazole s jemnou oříškovou chutí pocházejí z Číny a říká se jim "královny fazolí".

Údajně pomáhají při ledvinových onemocněních a jsou plné  bílkovin a vápníku.

Při jejich přípravě nepoužívejte příliš aromatická dochucovadla, která by překrývala chuť samotných fazolí.

Jsou vhodné např. k přípravě hustých polévek.

Arborio

Střednězrnná rýže s velkým množstvím škrobu má svůj domov v Itálii.

Má kašovitou konzistenci, přesto zůstává při vaření pevná na skus a proto se výborně hodí např.

K přípravě pravého italského risotta a rýžových pudinků.

 

Čufa

Je původem ze Španělska, se vám na první pohled asi nezalíbí.

Drobná podzemní hlíza hnědé barvy a se zvrásněným povrchem připomíná seschlý oříšek.

Vašemu zdraví ale prospěje vysokým obsahem vlákniny, minerálů, proteinů a přírodního cukru.

Navíc je zcela bez lepku. Čerstvou ji můžete zobat ke svačině nebo přidat do oblíbených müsli.

V obchodech najdete čufa mouku, olej nebo paštiky.

Bulgur

Je to lehce stravitelná předvařená celozrnná pšenice, která vyžaduje jen minimální tepelnou úpravu.

Stačí nechat nabobtnat ve vroucí vodě.

Použít ho můžete jako přílohu např. místo rýže, skvělý je v salátech i polévkách.

Vyznačuje se vysokým obsahem vlákniny.

Hraška

Jde čistě přírodní hrachovo – obilninovou směs s velkým božstvím vlákniny, hořčíku a kvalitních bílkovin.

Neobsahuje lepek ani cholesterol a seženete ji ve třech chuťových variacích.

Jde unikátní český výrobek, kterým můžete v jídle nahradit vajíčka.

Využijete ji při přípravě těst, na zahuštění omáček a polévek nebo na obalování.

Karob

Je známý také jako svatojánský chléb, se používá jako zdravější náhrada kakaa a čokolády.

Jde o plody středozemního keře a seženete ho v práškové podobě nebo jako součást dezertů a sladkostí.

Neobsahuje kofein, naopak je bohatý na bílkoviny, vápník a železo.

Oceníte ho při jakékoliv dietě, je minimálně tučný.

Miso

Je to pasta ze sójových bobů, rýže, pšeničné nebo ječné mouky. Může být světlá, tmavá, hladká nebo hrubá.

bsahuje živé enzymy, které pomáhají při trávení, esenciální oleje a řadu vitaminů a minerálů.

Perfektně se hodí k ochucení pomazánek, polévek a omáček.

Robi

Určitě jej znají všechny vegetariánky. Speciálně připravená směs rostlinných bílkovin, která se svou chutí, konzistencí i vzhledem podobá masu, se používá jako jeho náhrada. Je lehce stravitelná a neobsahuje žádný tuk.

Příprava je snadná a rychlá, nemáčí se, při tepelné úpravě nezmenšuje objem, neztrácí tvar ani strukturu. Upravujte stejně jako maso - vařením, smažením, pečením, grilováním, ale i za studena do salátů nebo pomazánek.

Tempeh

Zdravá lahůdka se používá jako náhražka sýru nebo masa. Jde o sojový produkt, stejně jako tofu, ale liší se nutričním složením i strukturou.

Pochází z ostrova Jáva a vzniká fermentací sójových bobů.

Pyšní se vysokým obsahem proteinů, vlákniny a vitaminů. Možná si budete muset zvyknout na jeho intenzivnější aroma.

Zachutná vám vařený, gratinovaný i dušený.

Tofu

Vyrábí se ze sojových bobů, srážením sojového mléka.

V obchodech narazíte na tofu sýry, pomazánky, salámy, paštiky, tvarohy i dezerty.

Přírodní tofu můžete péct, vařit i smažit, běžně jsou k dostání i ochucené varianty, např. uzené.

Superpotraviny roku 2012: 10 ingrediencí, které vám prodlouží život

Superpotraviny roku 2012: 10 ingrediencí, které vám prodlouží život

V jednu chvíli všichni šílí po plodech goji, které jsou snad lékem na všechno, na to jsou hitem plody palmy acai, po nichž se má zaručeně hubnout.…celý článek

Autor: sim, Kbak
Sdílej na facebooku
Horoskopy

Diskuse ke článku

 

Další články z kategorie

Sýr a sýrové náhražky: Víte, jak je rozeznat?

Sýr a sýrové náhražky: Víte, jak je rozeznat?

Také si často kladete otázku, jak je to možné, že za vašeho mládí chutnaly sýry jinak? Možná, že místo na kvalitu výrobků dnes koukáte spíše na jejich…celý článek

Úplněk a jeho vliv na lidi. Opravdu z něj blázní?

Úplněk a jeho vliv na lidi. Opravdu z něj blázní?

Vliv úplňku na člověka fascinuje již od pradávna kde koho. Magická síla, která budí vlkodlaky a nutí je ke krvelačným vraždám. Jsou lidé, kteří věří,…celý článek

Zdraví škodlivá éčka: Na obalech se skrývají pod "neškodnými" názvy

Zdraví škodlivá éčka: Na obalech se skrývají pod "neškodnými" názvy

Prodlužují dobu trvanlivosti, upravují a zvýrazňují chuť i barvu potravin. Jsou mezi nimi jak látky neškodné, či prospívající zdraví, tak bohužel i…celý článek

Jak zhubnout během? Třikrát týdně hodinu!

Jak zhubnout během? Třikrát týdně hodinu!

Jogging je čím dál víc populárnější sport nejen ve světě, ale i u nás. Oblíbily si ho také celebrity jako Heidi Klum, Julia Roberts, Hugh Jackman,…celý článek

Podpora onkologické léčby

Podpora onkologické léčby

V současné době vychází nová kniha určená všem, kteří chtějí jednoduchým způsobem vylepšit svoje zdraví.celý článek

Nyní se při sportu o osobní hygienu již bát nemusíte!

Nyní se při sportu o osobní hygienu již bát nemusíte!

Mnoho žen dnes vyznává aktivní životní styl, pravidelně se věnuje sportu a cvičení, dojíždí do práce, cestuje. Takový aktivní způsob života však vyžaduje…celý článek

Trápí vás zánět dásní? Zkuste recepty našich babiček

Trápí vás zánět dásní? Zkuste recepty našich babiček

Snad každý z nás měl někdy problémy se zuby a dásněmi, které se jako na potvoru objevují ve chvíli, kdy jste buď na dovolené, nebo je víkend. Těmto…celý článek

Top 10 mýtů o rakovině

 Top 10 mýtů o rakovině

V průběhu let se na obávanou rakovinu nabalilo velké množství mýtů, my vám přinášíme výběr těch nejúpornějších. Otázka zní: je na těchto mýtech alespoň…celý článek

Únava, vyčerpání? Vyzkoušejte Caffit!

Únava, vyčerpání? Vyzkoušejte Caffit!

Také se nemůžete stále srovnat s posunem času a nejste schopni vstát z postele, a když už se vám to podaří, tak po zbytek pracovního dne nemáte na…celý článek

10 tisíc kroků denně pro zdraví i hubnutí

10 tisíc kroků denně pro zdraví i hubnutí

Chcete přivítat jaro ve skvělé formě? Zaměstnejte své nohy a choďte co nejvíce každý den. Jak začít vám poradí náš týdenní plán.celý článek