10 potravin, které možná neznáte a rozhodně stojí za to je vyzkoušet!

I neobvyklé potraviny stojí za pokus, třeba jim přijdete na chuť. • Foto: profimedia.cz
26. června 2012 | 06:33

Nebojte se v kuchyni experimentovat a vyzkoušejte neokoukané suroviny. Víte, jak se vaří robi, nebo jak použít karob? Seznamte se!

Zlatíčka 2016

Adzuki

Neboli malé tmavočerné až hnědé fazole s jemnou oříškovou chutí pocházejí z Číny a říká se jim "královny fazolí".

Údajně pomáhají při ledvinových onemocněních a jsou plné  bílkovin a vápníku.

Při jejich přípravě nepoužívejte příliš aromatická dochucovadla, která by překrývala chuť samotných fazolí.

Jsou vhodné např. k přípravě hustých polévek.

Arborio

Střednězrnná rýže s velkým množstvím škrobu má svůj domov v Itálii.

Má kašovitou konzistenci, přesto zůstává při vaření pevná na skus a proto se výborně hodí např.

K přípravě pravého italského risotta a rýžových pudinků.

 

Čufa

Je původem ze Španělska, se vám na první pohled asi nezalíbí.

Drobná podzemní hlíza hnědé barvy a se zvrásněným povrchem připomíná seschlý oříšek.

Vašemu zdraví ale prospěje vysokým obsahem vlákniny, minerálů, proteinů a přírodního cukru.

Navíc je zcela bez lepku. Čerstvou ji můžete zobat ke svačině nebo přidat do oblíbených müsli.

V obchodech najdete čufa mouku, olej nebo paštiky.

Bulgur

Je to lehce stravitelná předvařená celozrnná pšenice, která vyžaduje jen minimální tepelnou úpravu.

Stačí nechat nabobtnat ve vroucí vodě.

Použít ho můžete jako přílohu např. místo rýže, skvělý je v salátech i polévkách.

Vyznačuje se vysokým obsahem vlákniny.

Hraška

Jde čistě přírodní hrachovo – obilninovou směs s velkým božstvím vlákniny, hořčíku a kvalitních bílkovin.

Neobsahuje lepek ani cholesterol a seženete ji ve třech chuťových variacích.

Jde unikátní český výrobek, kterým můžete v jídle nahradit vajíčka.

Využijete ji při přípravě těst, na zahuštění omáček a polévek nebo na obalování.

Karob

Je známý také jako svatojánský chléb, se používá jako zdravější náhrada kakaa a čokolády.

Jde o plody středozemního keře a seženete ho v práškové podobě nebo jako součást dezertů a sladkostí.

Neobsahuje kofein, naopak je bohatý na bílkoviny, vápník a železo.

Oceníte ho při jakékoliv dietě, je minimálně tučný.

Miso

Je to pasta ze sójových bobů, rýže, pšeničné nebo ječné mouky. Může být světlá, tmavá, hladká nebo hrubá.

bsahuje živé enzymy, které pomáhají při trávení, esenciální oleje a řadu vitaminů a minerálů.

Perfektně se hodí k ochucení pomazánek, polévek a omáček.

Robi

Určitě jej znají všechny vegetariánky. Speciálně připravená směs rostlinných bílkovin, která se svou chutí, konzistencí i vzhledem podobá masu, se používá jako jeho náhrada. Je lehce stravitelná a neobsahuje žádný tuk.

Příprava je snadná a rychlá, nemáčí se, při tepelné úpravě nezmenšuje objem, neztrácí tvar ani strukturu. Upravujte stejně jako maso - vařením, smažením, pečením, grilováním, ale i za studena do salátů nebo pomazánek.

Tempeh

Zdravá lahůdka se používá jako náhražka sýru nebo masa. Jde o sojový produkt, stejně jako tofu, ale liší se nutričním složením i strukturou.

Pochází z ostrova Jáva a vzniká fermentací sójových bobů.

Pyšní se vysokým obsahem proteinů, vlákniny a vitaminů. Možná si budete muset zvyknout na jeho intenzivnější aroma.

Zachutná vám vařený, gratinovaný i dušený.

Tofu

Vyrábí se ze sojových bobů, srážením sojového mléka.

V obchodech narazíte na tofu sýry, pomazánky, salámy, paštiky, tvarohy i dezerty.

Přírodní tofu můžete péct, vařit i smažit, běžně jsou k dostání i ochucené varianty, např. uzené.

Autor: sim, Kbak
Diskuse ke článku
.
Další články z kategorie

Co pomáhá proti rakovině? Důležitá je strava, vliv má i koření!

Co pomáhá proti rakovině? Důležitá je strava, vliv má i koření!

Každých dvacet minut zemře v České republice jeden člověk na rakovinu. Jak se proti této nemoci bránit? Nejdůležitější je prevence a zdravý životní … celý článek

Vrátili jste se z dovolené bez energie a nálady? 80 % dovolenkářů má stejný problém

Vrátili jste se z dovolené bez energie a nálady? 80 % dovolenkářů má stejný problém

Málokdo si na dovolené dává úzkostlivě pozor na to, co všechno sní, o co se otře nebo kde si na pláži lehne. Už vůbec neřešíme, kdo před námi … celý článek

10 babských triků, jak se vyhnout oteklým nohám

10 babských triků, jak se vyhnout oteklým nohám

Otoky nohou patří k hlavním příznakům chronického žilního onemocnění, při němž se krev nemůže z dolních končetin dobře vracet zpět vzhůru k srdci a … celý článek

Za bolesti hlavy může proměnlivé počasí. Víme, jak se jí zbavit i bez léků

Za bolesti hlavy může proměnlivé počasí. Víme, jak se jí zbavit i bez léků

Nejdřív v týdnu padaly teplotní rekordy, pak přišel zase déšť, chladno a někde i sněžení. Počasí si s námi zahrává a není divu, že vás může bolet hlava. … celý článek

Žloutenka od A do E: Tisíce Čechů trpí chronickou formou, mytí rukou nepomáhá

Žloutenka od A do E: Tisíce Čechů trpí chronickou formou, mytí rukou nepomáhá

Lékaři v minulých dnech zveřejnili alarmující zprávu: Přes 80 tisíc Čechů a Češek má chronickou žloutenku typu C a ani o tom neví. Naštěstí už existuje … celý článek

Naděje pro ženy po rakovině prsu: Lékaři transplantovali vaječník

Naděje pro ženy po rakovině prsu: Lékaři transplantovali vaječník

Čeští lékaři provedli první úspěšnou transplantaci tkáně vaječníku po léčbě rakoviny prsu. Dali tak naději dvaatřicetileté ženě, že jednou bude mít … celý článek

TBC hrozí. Nemocných přibývá, lůžka pro ně však ubývají.

TBC hrozí. Nemocných přibývá, lůžka pro ně však ubývají.

Na tuberu v minulosti umíralo mnoho lidí. Ani dnes není vymýcena a čísla rostou. Přestože se s největším počtem nakažených se potýká Praha (109 případů), … celý článek

Hubnete nebo přibíráte bezdůvodně? Na vině může být štítná žláza. Chat s odbornicí

Hubnete nebo přibíráte bezdůvodně? Na vině může být štítná žláza. Chat s odbornicí

Hubnete nebo bez příčiny tloustnete? Jste těhotná? Možná je na čase nechat si vyšetřit štítnou žlázu. Na veškeré dotazy o potížích se štítnou žlázou … celý článek

Se zubní prevencí se musí začít už od malička - chat s odbornicí

Se zubní prevencí se musí začít už od malička - chat s odbornicí

Máte problémy se zubními kazy? Trápí vás záněty dásní? Nevíte, jak správně naučit dítě starat se o chrup? Na tyto a další dotazy vám online odpovídala … celý článek

Boj za lepší toalety pro školáky

Boj za lepší toalety pro školáky

Napadlo vás někdy, jak byste se cítila, kdybyste za sebou nemohla na toaletě zavřít dveře, nebo jste neměla k dispozici toaletní papír? Právě … celý článek

DesktopMobile