Superpotraviny roku 2012: 10 ingrediencí, které vám prodlouží život | Pro ženy | Blesk.cz

Superpotraviny roku 2012: 10 ingrediencí, které vám prodlouží život

23. února 2012 | 15:24

V jednu chvíli všichni šílí po plodech goji, které jsou snad lékem na všechno, na to jsou hitem plody palmy acai, po nichž se má zaručeně hubnout. Trendy zázračných potravin přicházejí a odcházejí stejně rychle, jako sezónní módní hity. Zjistili jsme ty aktuální!

Každá nová vlna zázračných jedlých vychytávek slibuje ozdravení všeho druhu, od prevence rakoviny po zmírnění hormonálních projevů v menopauze.

Nejnovější superpotraviny deklarují delší, zdravější a hlavně šťastnější život.

Jaké to jsou? Exotické ovoce z Amazonie, či našemu zdraví známý česnek, ovšem ve své černé podobě.

Toto jsou zdravé potraviny roku 2012:

1. Topinambur

Jde o druh artyčoku. Ty jsou obecně bohatým zdrojem železa a antioxidantů.

Ovšem tato odrůda z nich obsahuje nejvíc železa, pomáhá tak překonat únavu, podporuje koncentraci a udržuje zdravý metabolismus.

2. Černý česnek

Aby česnek dostal černou podobu, je podroben po dobu měsíce fermentačnímu procesu ve vysoké teplotě. Jeho chuť je pak sladší a nezanechává štiplavou chuť v puse, jako běžný česnek.

Obsahuje také dvakrát tolik antioxidantů a má vysokou úroveň S-Ally cysteinu, což je přírodní látka, která prokazatelně pomáhá prevenci rakoviny.

3. Spirulina

Sladkovodní řasa je plná železa a vitamínu B12, je tedy skvělá pro udržení vysoké hladiny energie a tak bojuje proti únavě.

Tato drobná vodní rostlina obsahuje více vitamínu A než mrkev a je bohatým zdrojem fytochemikálií, které pomáhají snižovat příznaky menopauzy a osteoporózy, také snižují riziko vzniku některých typů rakoviny.

4. Konopná semena

Semínka konopí jsou vynikajícím zdrojem omega 3 mastných kyselin, které pomáhají proti zánětům a bolestem kloubů.

Také zlepšují metabolismus a udržují zdravé srdce. Obsahují navíc stravitelnější bílkoviny než má mléko a vejce.

Jíst je můžete syrové v salátech, přidat k cereáliím, nebo si je rozdrtit v hmoždíři a posypat jimi zapékané jídlo. Skvělý je také konopný olej, jak pro vaření i jako zálivka.

5. Zelený čaj kukicha

Je vyroben z větviček čajovníku kukicha a je skvělý proti nadýmání a problémům s žaludkem. Posiluje imunitní systém, protože obsahuje velké množství antioxidantů. Má nízký obsah kofeinu, proto pomáhá udržovat i nízkou hladinu krevního tlaku.

6. Fazole adzuki

Tato fazole obsahují více bílkovin a méně tuku než jakýkoli jiný druh této luštěniny. Navíc mají vysoké množství draslíku, který pomáhá snižovat riziko mrtvice a vysoký krevní tlak, dále mají mnoho vlákniny pro dobré trávení a zinku, který chrání před zánětem kloubů a pomáhá udržovat zdravou hladinu cukru v krvi.

7. Přepuštěné máslo ghí

Známe jej především z indické kuchyně. Ačkoli má vysoký obsah tuku, pomáhá ke zlepšení paměti, trávení a posílení imunitního systému.

Připravuje se z čerstvého másla, které se rozpustí a za nízké tepoty se dlouho zahřívá, dokud se neodpaří všechna voda.

Pak se sítem sbírá pěna a nečistoty. Nakonec se přecedí přes čisté plátno. Přes blahodárné účinky je ale třeba jej používat s mírou.

8. Pískavice

Běžně se používá v indické a řecké kuchyni.

Dá se použit jako čerstvá bylina i sušené koření a je skvělá na snížení cholesterolu.

Zlepšuje projevy cukrovku a uklidňuje menstruační křeče i příznaky menopauzy.

9. Cupuaçu

Toto exotické ovoce, které patří do rodiny kakaovníků, patří momentálně k největším trendům nabušeným antioxidanty. Dá se konzumovat v podobě zdravé čerstvé šťávy, či pilulek.

Je bohaté na vitamíny B1, B2, B3, mastné kyseliny a minimálně devět druhů antioxidantů (včetně vitamínů A a C). Navíc má podobný účinek na organismus jako káva bez kofeinu, takže obnovuje energii přirozenou cestou.

Tělu navíc nepomáhá jen jako potravina, ale i v kosmetice, protože výtažky z něj najdeme v pleťových i tělových krémech.

10. Semínka chia

Tato malá hnědá semena jsou plná omega 3 mastných kyselin, ideální pro udržení zdravé energie.

Také pomáhají snížit krevní tlak a riziko zánětu. Zpomaluje stárnutí, protože chrání pokožku před volnými radikály.

Semena chia si sypte na saláty, rozmixujte je do omáček i salátových dresinků, přidejte je do dušených jídel nebo si je uduste jen tak samotné, až změknou a zrosolovatí. Pak je můžete použít jako pomazánku, či k zahuštění jídel.

Autor: INT, bak