5 největších omylů o jídle! Zapomeňte na ně a budete zdraví a štíhlí!

  • 7. srpna  2017 
     06:00

    Superpotraviny, potravinové doplňky, módní stravovací trendy, antioxidanty a detoxy – určitě jste už aspoň něco z toho vyzkoušeli v domnění, že budete zdravější nebo zhubnete. Bohužel většina z nich se podle odborníků míjí účinkem. Jaké jsou ty největší?

  • Antioxidanty – moderní všelék?

    Autor: iStock

     

    Aidan Goggins a Glen Matten, autoři knihy The Health Delusion, tvrdí, že jsou spíše falešným zlatem. Všude kolem slyšíme, že čím více antioxidantů v doplňcích stravy, tím lépe a tím se rychleji zbavíme oxidačního stresu, který poškozuje naše buňky. Soudobé výzkumy ukazují, že v laboratorních podmínkách sice vysoké dávky antioxidantů mají pozitivní vliv, ale v reálném prostředí organismu mohou mít naprosto opačný efekt a můžou se chovat jako „prooxidanty“. Aidan Goggins říká, že v některých doplňcích výživy jsou obsaženy až příliš vysoké hladiny vitaminů. Proč do sebe tedy sypat antioxidanty v podobě drahých preparátů, když stačí konzumovat poctivě to, co máme na talíři? Jezte ovoce, zeleninu, fazole, ořechy a semena – a budete se topit v antioxidantech.

     

    Jak využijete k detoxu divoce rostoucí byliny? Podívejte se na naše VIDEO:

    720p 480p 360p 240p
    Jak využít k detoxu divoce rostoucí bylinky • VIDEO: 

     

  • Superfoods vás zachrání od všech nemocí

    Autor: iStock

     

    Termín vytvořený v potravinářském průmyslu. Ovoce a zelenina jsou obecně dobrým zdrojem všeho, co potřebujeme, i když nepatří do „superfoods“, jakými je vychvalovaná třeba quinoa, chia semínka, goji nebo maca. Je jich spousta, o kterých se říká, že jsou tím nejlepším, co do sebe máme dát. Vědci pomocí ORAC (Oxygen radical absorbance capacity) metody pro měření antioxidační kapacity potravin zjistili, že i takové běžné potraviny, jako jsou červené fazole, divoké borůvky, artyčoky a podobně, jsou na vrcholu seznamu potravin s vysokou hladinou účinných léčebných látek.

     

  • Margarín je zdravější než máslo

    Autor: iStock

     

    Proč má vlastně máslo tak špatnou pověst? Kvůli cholesterolu, ve 100 gramech másla je zhruba 240 miligramů cholesterolu, a to je důvod k hysterii. Máslo je ale podle Floriana Überalla přírodní produkt, zatímco margarín je levná náhražka. „Celá záležitost se smrtelnou hladinou cholesterolu je mýtus, který neobstojí. Běžné máslo obsahuje nejméně 82 % mléčného tuku a hodně vody. Protože ale bod tání mléčných tuků je nižší než teplota lidského těla, jsou tyhle tuky dobře stravitelné. V másle se vyskytují i mastné kyseliny s krátkými řetězci, většinu tvoří mastné kyseliny a asi 27 % představují kyselina olejová nebo linolová. Máslo má hodně vitaminů A, D a E,“ tvrdí odborník. Ovšem dodává, že vždy ho nanášejte jen opravdu nezbytné množství – a nepřiberete.

  • Stévie je zdravá a nekalorická

    Autor: iStock

     

    Čtyřsetkrát sladší než 0,4% roztok sacharózy, vhodný pro diabetiky i pro ty, kteří hubnou. Velmi nový a neokoukaný mýtus, alespoň podle Floriana Überalla. Konečně tu máme něco, co je sladké a bez kalorií! Ještě v roce 2000 přitom byla stévie označovaná za mutagenní (vyvolávající mutace). Od roku 2011 je vše jinak a stévie se oslavuje jako něco, co prostě musíme mít. „Pokud už chcete stévii použít, pak jako latinskoameričtí indiáni  používejte výtažek z listů stévie na slazení. U takového přípravku se zachová i účinek hořkých látek. Náš organismus si spíše poradí s vícesložkovými rostlinnými směsmi než s vysoce koncentrovanými čistými látkami. Zřekněte se tedy nealko nápojů slazených stévií, dokud se neshromáždí více poznatků,“ radí.

     

  • Raw strava

    Autor: iStock

     

    Přestože se dnes vyzdvihují pozitivní účinky raw stravy, přece jen existují výhrady. Jak říká Alex Berezew, autor knihy Little Black Book of Science, neexistuje prý důvod, proč bychom měli konzumovat syrovou nebo nepasterizovanou stravu. „Nepasterované mléko má větší šanci na kontaminaci bakteriemi způsobujícími choroby než pasterizované mléko,“ domnívá se Berezew. Pasterizace prý připravuje potraviny o výživné látky, Berezew tvrdí, že jediné, o co pasterizace připravuje, jsou právě bakterie, které zvyšují riziko nemoci.

    A jestli je raw strava zdravější? „Většina rozumných diet, které se skládají z obilovin, zeleniny a masa, vám zaručí, že se dožijete nejméně sedmdesáti let, pokud nepřijde nějaká nemoc nebo infekce. Tradiční živočišná strava konzumovaná domorodci ze Sibiře je stejně tak přirozená jako tradiční strava, kterou jedly neznámé kmeny Amazonky. To znamená, že žádná lidská kultura se nikdy nepokoušela přežít jen na surových rostlinných pokrmech. Raw strava je nepřirozená, protože je nemožné přežít s touhle stravou bez moderních vymožeností, jako jsou ledničky a podobně,“ říká John McDougall, autor programu McDougallProgram zaměřený na výživu.

     

     

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji