Středa 28. září 2022
Oblačno, déšť 13°C

Nejsmradlavější potraviny, které mají doslova zázračné účinky pro vaše zdraví

  • Smrdí, ale jsou super zdravé!
    13. srpna 2022 | 06:00

    Některé potraviny sice úplně nevoní, ale mají skvělé účinky pro naše zdraví. Proto je dobré občas mírný nekomfort překonat a dopřát svému tělu pořádnou porci vitaminů a minerálů. Troufnete si na všechny?

    Některé z následujících potravin určitě nebude těžké vyzkoušet, ale u některých to bude možná trochu problém. Vyzkoušejte je a uvidíte sami, jak se budete cítit skvěle!

  • Kimchi neboli fermentovaná zelenina

    Kimchi
    Autor: istock.com

    Mezi potraviny s nezaměnitelným aroma patří kvašené zelí, zejména pokud k němu přidáte česnek. Své o tom vědí milovníci korejského salátu kimchi. „V kimchi, které je charakteristické svou komplexní chutí, ale i vůní, je fermentovaná zelenina. A právě fermentací vzniká zápach, který nemusí být každému příjemný,“ říká Martin Kudera, zakladatel Farmy Živina. Zároveň však dodává, že množství benefitů z pojídání kimchi to snadno zastře. „S každým soustem do těla dostanete pořádnou porci vitaminů a minerálních látek, vápník, železo, velké množství antioxidantů a v neposlední řadě probiotik, která mají pozitivní vliv na zdraví našich střev,“ tvrdí Martin Kudera.

  • Česnek

    Česnek
    Autor: istock.com

    Česnek je jedna z nejstarších léčivých potravin na světě. V lidovém léčitelství se dodnes používá při bolestech zubů či bolestech na hrudi nebo v boji s vnitřními bakteriálními, virovými či plísňovými infekcemi. V konvenční medicíně je dokonce česnek uznávaný jako pomocník při snižování hladiny LDL cholesterolu. „Vedle toho česnekem výborně ochutíte celou řadu pokrmů a do jisté míry dokáže podpořit rychlost metabolismu," říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně center pro výživu a hubnutí NATURHOUSE. Ostatně k podpoře hubnutí a zároveň i obranyschopnosti organismu slouží i jiné pálivé koření – například cibule, zázvor nebo chilli papričky. „Nečekejte však, že zhubnete jen díky konzumaci česneku. Podstatný je správně sestavený jídelníček,“ upozorňuje Věra Burešová.

    Video se připravuje ...
    Česká klasika s Aničkou: Jak loupat česnek

  • Nefiltrovaný ocet

    Ocet
    Autor: istock.com

    Nefiltrované neboli probiotické octy, které se hodí zejména do studené kuchyně na dochucování čerstvých salátů, polévek, omáček, marinád na zeleninu či maso, mohou mít pro některé lidi specifické aroma. V případě ochucených octů, které obsahují různé bylinky, koření nebo třeba zázvor, je to však zejména o zvyku. „Ocet sám o sobě příliš nevoní, bylinkové a nefiltrované octy jsou však příjemně aromatické, mají jedinečnou chuť a hlavně jsou prospěšné z hlediska zdraví,“ říká Martin Kudera. Nefiltrovaný ocet obsahuje přírodní mateční kulturu, což je shluk tělu prospěšných mikroorganismů a enzymů, které pečují o zdravou střevní mikroflóru. „Ideální je pít nefiltrovaný ocet každé ráno na lačno,“ radí Martin Kudera.

  • Kapusta

    Kapusta
    Autor: istock.com

    Podobně jako kvašené zelí nevoní ani vařená či zapečená kapusta. Obsahuje však obrovské množství nutričně bohatých látek. Kapusta oplývá silnými fytochemickými látkami, které mají pozitivní vliv při prevenci rakoviny, zejména pak rakoviny prsu, děložního čípku a tlustého střeva. Z minerálních látek obsahuje například železo, vápník, hořčík, selen a draslík, dále vitaminy skupiny B, vitaminy C, E a K. „Kapusta obsahuje v porovnání se škrobovou zeleninou méně sacharidů a jen velmi malé množství tuku. Díky přítomnosti vlákniny, omega-3 nenasycených mastných kyselin a kyseliny listové patří k nejzdravějším potravinám. Kapustu doporučuji jako základ zdravého jídelníčku. Protože může jemně nadýmat, zkuste si ji nachystat v doprovodu bylinek,“ radí Věra Burešová.

    Video se připravuje ...
    Kapustové karbanátky máte raz dva hotové! • VIDEO: Videohub/recepty

  • Dýně

    Dýně
    Autor: istock.com

    Dýně má z výše jmenovaných potravin nejméně výrazné aroma, které však může být při tepelné úpravě pro některé lidi nepříjemné. Rozhodně však kvůli tomu konzumaci dýně nezavrhujte. Dýně je chutná a zdravá! Je zdrojem provitaminu A, obsahuje vlákninu, draslík, hořčík a železo. Významný je obsah antioxidantu betakarotenu, ze kterého si organismus dokáže vyrobit vitamin A, ten následně pomáhá chránit tělo před rakovinou. Důležitý prvek, který dýně obsahuje, je zinek. Zinek ve vyšším množství obsahují i dýňová semínka. Pozitivní účinek zinku ocení zejména muži, jelikož zinek má prokázaný pozitivní vliv na reprodukční systém a jeho funkce. „Díky vysokému obsahu vody je dýně v přiměřeném množství považována za dietní potravinu,“ říká na závěr Věra Burešová.

Autor: Martina Miláčková
Diskuse ke článku
.
Video se připravuje ...