Středa 21. února 2024
Svátek slaví Lenka, zítra Petr
Oblačno, déšť 8°C

Vyhněte se dehydrataci: Jen voda pro správný pitný režim nestačí

Pitný režim
9. září 2021 | 06:00

Bez vody přežijeme pouze několik dní, a tak je pitný režim častým tématem článků i rozhovorů s odborníky nebo sportovci či trenéry. Jen pro představu: Během roku průměrně vypijeme přes 1000 litrů vody, za den proteče našimi ledvinami zhruba 180 litrů vody.

Krev obsahuje více než 80 % vody, kosti 20 %, mozek a svaly 75%. Celkový obsah vody v těle zdravého dospělého člověka se pohybuje mezi 50 a 60 % tělesné hmotnosti. Již při ztrátě pouhého 1 % začne tělo mobilizovat obranné mechanismy, při ztrátě 2 % klesá výkonnost a ztráta 5–10 % může vést až k oběhovému a metabolickému selhání. Absolutní nedostatek tekutin je po několika dnech neslučitelný se životem, smrtelný může být pokles vody v těle o 20 %.

Video se připravuje ...
Trable s menopauzou - 2. díl Pomohou bylinky? • VIDEO: Videohub

Průběžné popíjení je správné

Zásady správného pitného režimu nedoporučují jednorázové velké dávky tekutin po mnohahodinovém žíznění, tělo je nedokáže efektivně využít. Pít se má v průběhu celého dne, po menších dávkách, aby s tekutinami mohl organismus hospodařit tak, jak potřebuje. To se týká aktivní části dne. V noci hospodaří organismus v jiném režimu a má nižší potřebu tekutin. Ráno stačí doplnit tekutiny nápojem objemu asi půl litru.

Po studeném nápoji máte žízeň

Zatímco v létě máme tendenci pít studené tekutiny s ohledem na venkovní teploty, v zimě preferujeme teplejší. Při provádění sportovní aktivity uvnitř se teplota nápoje samozřejmě řídí teplotou v tělocvičně, nikoli venku. Ani v tomto případě by však nápoj neměl být extrémně studený, protože organismus by na něj reagoval silným prokrvením rtů a nosohltanu, což by mělo za následek pocit ještě větší žízně než před napitím.

Pokračování článku o správném pitném režimu najdete na webu Mojezdraví.cz

Autor: RNDr. Pavel Suchánek, nutriční specialista, www.fitbee.cz
Video se připravuje ...