Neděle 18. duben 2021
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Zataženo, déšť 10°C

Řešíte problémy jídlem? Máme pro vás 4 rady, jak se zlozvyku zbavit

  • 3. dubna 2021 | 06:00

    Jídlo úzce souvisí s našimi emocemi. Cítíme smutek? Sáhneme po čokoládě. Máme na někoho zlost? Zválcujeme balení sušenek. Chceme si jen tak zlepšit náladu? Objednáme si dobré jídlo z restaurace. Ve chvíli, kdy však každou svou negativní, ale i třeba pozitivní emoci řešíme jídlem, dříve nebo později se to projeví na naší váze. Nespokojenost s vlastním tělem pak nevyvolá nic jiného než chuť se znovu přejíst. Jak z takového začarovaného kruhu ven?

    Pokud nemáte své negativní myšlenky pod kontrolou, ke štíhlému tělu vám nepomůže ani ta sebelepší dieta. Začněte proto se změnou ve své hlavě!

  • Začíná to už v dětství

    Myšlenky na jídlo spojené s negativními emocemi jsou jistým obranným mechanismem, který si utváříme už v dětství. Jakmile dítě pláče, máma ho rozveselí něčím sladkým. Může k tomu však inklinovat samo, a to především pokud se mu nedostává dostatek pozornosti. "Když dítě necítí lásku a neví, co se děje, tak si zkusí dát kousek čokolády a zjistí, že se mu udělá dobře. Samota a absence soužití se tím trochu vykompenzují," vysvětluje v jednom z rozhovorů na téma emoční přejídání výživový specialista Petr Havlíček.

    Tento zlozvyk se však může s dítětem táhnout až do dospělosti a může se vymknout kontrole. Záchvatovité přejídání spadá do poruch příjmu potravy a není radno takový problém zlehčovat. Pokud jste ale svůj problém zjistili v raném stadiu, můžete se zlozvyk včas odnaučit. Stačí pár jednoduchých rad a triků, jak mechanismus přerušit a nahradit ho zdravými návyky, které se s trochou trpělivosti a pevné vůle po čase zautomatizují. 

  • Vyměňte přejídání za jinou činnost

    Jakmile se vám v hlavě rozsvítí kontrolka, že by vám zpříjemnilo danou chvíli nějaké jídlo, snažte se pozastavit se a rozklíčovat svou emoci. Buďte sami sobě psychologem a analyzujte, kdy se tyto myšlenky dostavují nejčastěji. Budete pak schopni situace předvídat, a co víc – vybavíte si i pocit po přejedení, který vlastně příjemný vůbec není.  

    Abyste však byli schopni emoce nějak zpracovat, můžete jídlo nahradit nějakou příjemnou činností. V mnoha případech pomáhá pohyb. Nazujte si tenisky a běžte se projít ven, jelikož změna prostředí a čerstvý vzduch vám můžou pomoct. Pokud počasí nedovolí, zacvičte si! Po sportovní aktivitě vám navíc bude líto svůj výkon utopit ve stovkách kalorií. Méně aktivní jedinci mohou začíst se do knihy, vyzkoušet metodu hlubokého dýchání, meditaci nebo se z pocitů vypsat.

  • Zbavte se všeho nezdravého

    Autor: iStock.com

    Emoce mohou vyvolat chutě na nezdravé jídlo, ale pokud nebudete mít nic po ruce, jen těžko zhřešíte! Zbavte se proto všeho, co ve vás vyvolává nutkání se přejíst. Zvednout se a jít si nakoupit už chce větší odhodlání a energii, a to může celé situaci zabránit. Pokud víte, že se neovládáte ani při pomyšlení na některé zdravé potraviny, jako jsou například cereálie, pak si je nekupujte. Snažte se skládat si jídelníček tak, aby ukojil vaše chutě, ale zároveň je ještě víc neumocňoval. Neomezujte se v kalorickém příjmu ani neredukujte množství sacharidů. Naopak se snažte tělu dopřát vše v dostatečné míře, aby nestrádalo.

  • Jezte dietní, avšak objemná jídla

    Váš jídelníček vám může pomoct do značné míry problém přejídání vyřešit. Jakmile vám v něm nebude nic chybět a vaše emoce budou pod kontrolou, chutě na sladké se nedostaví. Stravujte se pravidelně, připravujte si objemná jídla plná zeleniny a dopřávejte si sladké! Cukr doplňujte ve formě ovoce nebo zdravých dezertů. Vždy mějte na paměti, že by jídlo mělo obsahovat dostatek bílkovin a zdravých tuků. Nejenže vám nebude kolísat hladina cukru, ale také zvýšíte syticí účinek. A nenahrazujte cukr umělými sladidly. Sirupy bez cukru, limonády bez cukru a jiné náhrady vám mohou chutě naopak podpořit. 

  • Naplánujte si celý den

    Autor: istock.com

    Kdo je připraven, není zaskočen. Naplánujte si celý den, včetně aktivit i jídelníčku. Budete mít nad svým režimem plnou kontrolu a nenecháte se hned tak snadno vykolejit. Naplánujte si do svého dne nějakou pohybovou aktivitu, a to nejlépe v dobré společnosti, mějte naplánováno, co si uvaříte, abyste se nepřejedli z hladu, a snažte se svého režimu držet.

    Naopak se vyhněte aktivitám, které ve vás vyvolávají nutkavý pocit něco sníst, jako může být sledování filmů a seriálů. V takovém případě si tuto aktivitu naplánujte na dobu oběda či večeře, a to pouze po dobu, kdy budete jídlo konzumovat. Zároveň však vnímejte každé sousto, aby se vám nestalo, že si jídlo nevychutnáte a bezmyšlenkovitě ho do sebe naházíte.

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.