Neděle 28. únor 2021
Svátek slaví Lumír, zítra Bedřich
Oblačno 7°C

Zázrak, který se stane s vaším tělem i myslí, když budete usínat před desátou večerní! Zkuste to

  • 21. února 2021 | 06:00

    Pro žádnou ženu není tajemstvím, že je kvalitní spánek pro tělo nezbytný. Nejenže budete mít na druhý den dostatek energie, ale také se neprobudíte s kruhy pod očima, zbavíte se stresu, nebudete přecitlivělá a vaše tělo bude vypadat skvěle! Mnozí vědci dokonce mluví o tom, že si prodloužíte život! A to už stojí za pozornost. Usínejte nejpozději v deset večer a už po pár dnech pocítíte ten rozdíl!

    Spánek má spoustu zdravotních výhod a má velký vliv na kvalitu i délku života. Tohle je pět pádných důvodů, proč chodit spát brzy.

  • Pořádně si odpočinete

    Nejhlubší a nejklidnější část našeho spánku je mezi desátou večerní a druhou hodinou ranní. Během ní dochází ke zpomalení dechu a tepové frekvence a naprostému uvolnění svalů. Odpočívá tak oběhový systém, což zároveň působí jako prevence před kardiovaskulárním onemocněním. Pokud tak půjdete spát brzy, nejenže se budete cítit plně odpočatí, ale zároveň uděláte něco pro své zdraví. Jedna studie dokonce ukazuje, že chodit spát dříve a spát déle nám pomáhá odvádět negativní myšlenky.

    Pokud vlastníte chytré hodinky, pravděpodobně mají funkci monitorování spánku. Své spánkové fáze si pak můžete prohlédnout v aplikaci telefonu a zjistíte tak, zda máte hlubokého spánku dostatek.

  • Klesne hladina stresu

    Autor: istock

    Když obecně nespíte dostatečně, vaše tělo je ve stresu kvůli vysoké hladině kortizolu v těle, což může do značné míry ovlivnit vaše psychické i fyzické zdraví. Začněte proto chodit spát dříve, dostanete se do cyklu hlubokého spánku, a to vám pomůže srovnat hladinu kortizolu. „Uvolňování hormonů a jejich správná funkce se zakládají na přirozených biorytmech. Pokud s nimi nejsme v souladu a trpíme nedostatkem spánku, jeho sníženou kvalitou nebo spíme mimo přirozený rytmus, hormonální profil přinese své důsledky. Příkladem může být třeba kortizol, stresový hormon, jehož produkce se nejvíce utlumuje právě během spánku. Pokud si spánek harmonicky nedopřáváme, vrháme se tím do spárů problémů způsobených zvýšenou produkcí kortizolu," vysvětluje výživová koučka Markéta Gajdošová.

    Kortizol také navyšuje množství glukózy v krvi a zvyšuje krevní tlak. V malé míře může mít pozitivní účinky, ale dlouhodobě jeho vyšší hladina nebo jeho příliš časté vyplavování vedou k chronickému stresu, a to může zabránit i hubnutí. Odborníci na výživu mu tak často připisují odpovědnost za obezitu.

  • Podpoříte regeneraci organismu

    Autor: istock.com

    Když spíte, tělo se uzdravuje produkcí opravných a růstových hormonů. Kvalitní noční spánek vám tak pomůže zůstat v té nejlepší fyzické formě. Pokud navíc pravidelně sportujete, pak byste mu měli věnovat o to větší pozornost. Spánek je totiž důležitou součástí regenerace. Během tréninku si vyčerpáte energetické zdroje, poškodíte svalová vlákna a dojde k dočasnému snížení imunity. Tělo zahájí regeneraci i v bdělém stavu, ale spánkem celý proces značnou měrou zefektivníte!

    „Spánek je jedním ze zásadních aspektů zdravého životního stylu. Záleží nejen na jeho délce, ale také na jeho kvalitě. V dnešní době z něj často ukrajujeme ve prospěch jiných povinností, ale přitom zapomínáme na to, že pokud chceme být skutečně efektivní, je potřeba začít mimo jiné právě u něj," tvrdí výživová koučka Markéta Gajdošová. Ideální délka spánku by měla být šest až osm hodin. A nezapomeňte, že tělo nelze obelstít! Dohánět spánek o víkendu není řešení. Naopak si rozhodíte spánkový režim a budete se cítit vyčerpaně a "rozbitě".

  • Budete mít emoce pod kontrolou

    Studie také prokázaly, že lidé, kteří mají dostatek spánku, jsou v životě šťastnější. Když si pořádně neodpočinete, vaše emoce jsou nestabilní, a je tak mnohem těžší je ovládat. Typickými projevy jsou přecitlivělost a podrážděnost. 

    Amygdala je centrum v mozku, hluboko uložené, které generuje silné emoční reakce včetně negativních reakcí. Pokud se dobře nevyspíte, budete více senzitivní vůči různým zvukům, budete doslova protivní a může to ovlivnit i vaše rozhodování. A za tím vším stojí právě amygdala, která je bez spánku citlivější. 

    Nevyspalost také podporuje mentální nemoci, jako jsou deprese, úzkosti, schizofrenie, či dokonce sklony k sebevraždě. Spánek je zadarmo a je nezbytný pro fyzické i duševní zdraví. Udělejte z něj proto prioritu, a zajistíte si tak prevenci před onemocněními, která rozhodně nelze brát na lehkou váhu.

  • Prevence před nemocí

    Autor: iStock.com

    Téma zdraví je teď během pandemie víc než aktuální. Přestože se všichni snažíme dodržovat důkladnou hygienu a posilovat imunitu vitaminy, zapomínáme na to nejdůležitější, a tím je spánek. Ten je důležitý nejen pro zmíněnou regeneraci organismu, ale právě také posílení imunity. Co když máte ale plnou hlavu každodenního dění a nejde vám hned tak usnout? Máme pro vás pár tipů.

    • Pravidelné večerní rituály v podobě meditace.
    • Aromaterapie během koupele.
    • Eliminace modrého světla (z telefonů a TV).
    • Četba oblíbených (pozitivně naladěných) knih.
    • Rozhovor s někým blízkým o svých emocích a pocitech.

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.