Sobota 27. únor 2021
Svátek slaví Alexandr, zítra Lumír
Oblačno 7°C

2 typy vitamínu D: Který je ten pravý pro vaše zdraví?

15. února 2021 | 14:58
Prezentace klienta |

Vitamín D si tělo dokáže vyrobit samo při slunění. Aby tato samovýroba pokryla poptávku vašeho těla, museli byste více než 40 % své pokožky vystavovat slunci dvakrát týdně po dobu 20 minut*: a to mezi 10 a 14 hodinou, což ale zase nedoporučují dermatologové kvůli riziku vzniku rakoviny kůže! Během chladných měsíců se pak na samovýrobu nelze spoléhat. Schopnost kožní syntézy vitamínu D se také snižuje s důsledným využíváním opalovacích krémů a přibývajícím věkem. Podle Ministerstva zdravotnictví až 75 % české populace trpí nedostatkem vitamínu D.** Existuji 2 formy vitamínu D, které lze přijímat skrze potravu. Je některá z nich vhodnější pro vaše tělo?

D2 (ergokalciferol) versus D3 (cholekalciferol)

Vitamín D2 je rostlinného původu a najdete ho v kvasinkách, droždí a houbách, které volně rostou na slunci. Vitamín D3 je naproti tomu živočišného původu a jeho zdrojem je rybí tuk, játra, vaječný žloutek a mléko. Ukázalo se, že D3 je ve srovnání s D2 účinnější.*** Právě vitamín D3 najdete ve finských doplňcích stravy D-max. Tablety, které jsou bez lepku, laktózy a cukru, se mohou rozkousat, rozžvýkat či rozpustit v ústech. Verze pro dospělé má jahodovo-malinovou příchuť a dětská varianta chutná po hruškách.

D-max patří do portfolia finské farmaceutické společnosti Vitabalans. Do jejího sortimentu se řadí léky na předpis, volně prodejné léky a široká škála doplňků stravy na podporu zdravého životního stylu.

Autor: Vitabalans CZ

Nedostatek vitamínu D

Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu D?

1.     Časté infekce a nemoci

2.     Únava a svalová slabost

3.     Deprese

4.     Bolest kostí a kloubů

5.     Pomalé hojení ran

6.     Zlomeniny

Legal line: D-max je doplněk stravy. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu a zdravý životní styl.

Zdroje:

*Naeem Z. Vitamin d deficiency- an ignored epidemic. Int J Health Sci (Qassim). 2010 Jan;4(1):V-VI. [PMC free article] [PubMed]

**https://koronavirus.mzcr.cz/nezapominejte-na-vitamin-d-ktery-podporuje-imunitu/

*** Tripkovic L, Lambert H, Hart K, Smith CP, Bucca G, Penson S, Chope G, Hyppönen E, Berry J, Vieth R, Lanham-New S. Comparison of vitamin D2 and vitamin D3 supplementation in raising serum 25-hydroxyvitamin D status: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2012 Jun;95(6):1357-64. [PMC free article] [PubMed]

Článek dále čerpal z tohoto zdroje.