Neděle 28. únor 2021
Svátek slaví Lumír, zítra Bedřich
Oblačno 7°C

Potrat, infarkt nebo mrtvice! To vše můžou zapříčinit práce na směny nebo posun času

20. ledna 2021 | 06:00

Každý člověk má svůj rytmus. Takové to obecné rozdělení na skřivany nebo ranní ptáčata, kteří brzy vstávají a mají nejvíce produktivní energie po ránu, a sovy nebo noční ptáky, kteří naopak ráno nedokážou vstát, je docela správné. Ovšem není všechno jen černé a bílé, jak dobře víme. Je to ale světlo, které nás ovlivňuje odpradávna a změny v jeho příjmu nám úplně rozštelovaly ty vnitřní hodiny.

Seriál Mall.tv Tajemství spánku se v tomto díle zaměřil na cirkadiánní rytmus člověka. Cirkadiánní rytmus, který má každý jedinec, je biorytmem, jenž určuje, kdy budeme mít během dne nejvíc energie, vrchol bdělosti a kdy začneme být ospalí. Jeden cyklus trvá 20–28 hodin a jeho ladění probíhá na základě kontaktu se světlem. Jenže ve dne světlo, v noci tma už vůbec neplatí. Většina lidí má cirkadiánní rytmus neutrální a dokáže se přizpůsobit, ale skutečně existují lidé, u kterých je jejich neschopnost ráno vstávat dána geneticky. A pokud jsou nuceni převrátit svůj vrozený biorytmus, dělá jim to velké problémy. Ovšem nesmíme to všechno házet na genetiku.

„Mnozí z nás jsou totiž naučené sovy, což znamená, že během dne prakticky nestíhají plnit všechny úkoly a pak najednou večer, když už spí rodina, přátelé, sociální bublina, internet, si vytvoří prostor, kde se dokážou soustředit, a získají dojem, že jsou sovy. Ale není tomu tak,“ vysvětluje terapeut Matěj Krejčí.

Lidské tělo je na změny v cirkadiánním rytmu velmi citlivé a jakékoli rozhození má negativní efekt. Jednou z těchto změn je každoroční posun času. Vědecké studie uvádí, že následující týden po změně času máme mnohem vyšší pravděpodobnost infarktu, mrtvice a větší sklony k sebevraždě. Byly zaznamenány vyšší frekvence úrazů, dopravních nehod, a dokonce i zvýšené riziko potratů. Velkým zásahem do vnitřního biorytmu je práce na směny. Lidé, již tento způsob práce mají, by měli opravdu bedlivě dbát na své zdraví a chodit na pravidelné zdravotní prohlídky. Také plánováním svých směn lze zmírnit negativní dopady. Pokud tedy budete směny plánovat v čase směrem dopředu, tedy ranní, odpolední a noční, vaše tělo se s tím lépe vyrovná.