Slupky z tohoto ovoce a zeleniny už nikdy nevyhazujte! Odborníci vědí proč | Pro ženy | Blesk.cz

Slupky z tohoto ovoce a zeleniny už nikdy nevyhazujte! Odborníci vědí proč

  • 1. prosince 2019 | 06:00

    Co uděláte jako první, když si vezmete do ruky pomeranč nebo mrkev? Oloupete je a teprve pak je začnete jíst. Silnou slupku hodíte do koše a ani chvíli nepřemýšlíte o tom, zda by přece jen nebyla ta slupka k něčemu dobrá. A ona je! Například slupka od pomeranče má téměř dvakrát tolik vitaminu C než dužina uvnitř.

    Přestože se na první pohled zdá, že slupka je moc silná a nedá se jíst, existuje spousta způsobů, jak ji konzumovat. A nejen pomerančovou. Těchto 10 druhů ovoce a zeleniny stojí za to sníst úplně celé – i se slupkami! Ty totiž obsahují mnohem více živin než to, co je pod nimi. Nezkusíte to?

  • Jablko

    Autor: iStock

     

    Slupka jablka obsahuje asi polovinu celkového obsahu vlákniny, která se nachází v jablku. Středně velké jablko vám taky dodá 9 miligramů vitaminu C, 100 IU vitaminu A a draslík. Když odstraníte slupku, ztratíte asi třetinu těchto živin. Slupka má taky 4krát více vitaminu K než dužina – to je asi 5 procent doporučené denní dávky. Antioxidant kvercetin se nachází převážně ve slupce jablka a pomáhá hlavně plicním funkcím, zmírňuje dýchací potíže a chrání plíce před dráždivými látkami. Chrání taky mozek a paměť. Studie také ukázaly, že kyselina ursolová v jablečné slupce stimuluje růst svalů a snižuje riziko obezity.

     

  • Brambory

    Autor: iStock

     

    Slupka od brambor obsahuje spoustu živin – železo, vápník, draslík, hořčík, vitamin B6 a vitamin C. Mnohem víc než zbytek brambory. Například 100 gramů slupek od brambor obsahuje 7krát více vápníku a 17krát více železa než stejné množství samotné brambory. Vyhoďte slupku a přijdete až o 90 procent obsahu železa v bramborách a o polovinu vlákniny. A ve slupce sladké brambory je ještě značné množství betakarotenu, který se během trávení přeměňuje na vitamin A nezbytný pro zdraví buněk a regulaci imunitního systému.

  • Pomeranč

    Autor: iStock

     

    Slupka pomeranče obsahuje 2krát více vitaminu C než dužina. Obsahuje taky vyšší koncentraci riboflavinu, vitaminu B6, vápníku, hořčíku a draslíku. Flavonoidy ve slupkách mají protirakovinné a protizánětlivé vlastnosti, citrusy navíc zvyšují absorpci železa. Moc se vám do toho nechce, protože slupka pomeranče je hořká a hůře stravitelná? Zkuste slupku nastrouhat do salátu nebo ji přidejte nastrouhanou do zálivky. Hoblinky z pomeranče jsou taky super doplněk na zmrzlinu nebo čokoládový dort.

     

  • Okurka

    Autor: iStock

     

    Tmavě zelená slupka okurky obsahuje většinu antioxidantů, které jsou obsaženy i v samotné dužině, ale je jich tam mnohonásobně více. Obsahuje taky nerozpustnou vlákninu, draslík a většina vitaminu K, který se nachází v okurce, je právě ve slupce. Až si tedy příště budete dělat salát z okurky, nezapomeňte ji nakrájet celou, i se slupkou.

  • Kiwi

    Autor: Shutterstock.com

     

    Pravděpodobně by vás nenapadlo jíst tu chlupatou slupku, kterou je kiwi pokryto. No ale věřte, že je jednak jedlá, jednak obsahuje spoustu flavonoidů, antioxidantů a více vitaminu C než dužina. Nedávná studie dokonce ukázala, že konzumace slupky z kiwi ztrojnásobuje příjem vlákniny ve srovnání s pouhou dužinou. Takže už žádné loupání, umyjte kiwi, oškrábejte chmýří, aby vám nevadilo, a snězte kiwi jako broskev. Ta je přece taky chlupatá.

     

  • Mango

    Autor: iStock

     

    Vědci zjistili, že slupka z manga obsahuje látky podobné resveratrolu, který pomáhá spalovat tuky a inhibuje produkci zralých tukových buněk. Extrakty z manga se už taky mnohokrát testovaly, ale nepřinesly stejné výsledky jako slupky samotné. To naznačuje, že musíte jíst hlavně slupku z manga, abyste profitovali z těchto vlastností. Slupka obsahuje taky větší množství karotenoidů, polyfenolů, omega-3 mastných kyselin a omega-6 mastných kyselin než vnitřek. Další studie zjistila, že látky ve slupce manga bojují proti rakovině, cukrovce a srdečním onemocněním.

  • Mrkev

    Autor: istock.com

     

    Protože slupka mrkve je stejné barvy jako obsah přímo pod ní (podobně jako u rajčat nebo paprik), mají slupka i dužina v podstatě stejné výživové vlastnosti. Nejvyšší koncentrace fytonutrientů se ale nachází právě v mrkvové slupce nebo bezprostředně pod ní. Stačí, když mrkev před konzumací nebo přípravou důkladně opláchnete, a můžete jíst. Mrkev je taky fantastický zdroj vitaminu A, který je důležitý pro imunitu, buněčnou komunikaci a taky pro oči.

     

  • Cibule

    Autor: iStock

     

    Dobře, nechcete jíst cibulovou slupku. Existují ale i jiné způsoby, jak se dostat k živinám, které právě slupka obsahuje. Stejně jako slupka od jablka nebo manga obsahuje i slupka od cibule kvercetin, což je silný antioxidant a látka se silnými protizánětlivými vlastnostmi. Přestože slupka z cibule není přímo jedlá, můžete ji použít jinak, například ji přidat do polévky nebo v polévce uvařit celou cibuli i se slupkou.

  • Banán

    Autor: istock.com

     

    Banánová slupka obsahuje mnohem víc vlákniny než samotný banán, je taky bohatší na draslík. Kůra rovněž obsahuje lutein, silný antioxidant, který hraje velkou roli při udržování zdravé funkce očí. Aminokyselina tryptofan je ve slupce koncentrovanější než v plodu banánu. A tryptofan zmírňuje deprese tím, že zvyšuje hladiny serotoninu, neurotransmiteru v mozku, který ovlivňuje náladu. Ačkoli má slupka hořkou chuť a je poněkud houževnatá, přezrálý banán už má slupku tenčí a sladší. Můžete slupku taky s celým banánem vložit do odštavňovače nebo ji rozmixovat, případně můžete hodit slupku na pánev nebo péct v troubě po dobu asi 20 minut.

     

  • Grapefruit

    Autor: iStock

     

    Grapefruit je bohatý na vitamin C a lykopen. Výzkumy ukázaly, že lykopen má protinádorové vlastnosti. Bylo také zjištěno, že grapefruitová šťáva je mnohem výživnější než jiné ovocné šťávy. I grapefruit lidé konzumují „zevnitř“, přitom slupka nabízí stejné výhody jako jiné citrusy. Navíc v sobě obsahuje vysoký podíl živin, které tlumí chuť k jídlu, podporují spalování tuků a napomáhají látkové přeměně cukrů.

     

Autor: aši
Diskuse ke článku
.