Vysoký tlak zabije ročně 10 milionů lidí! Nejste také v ohrožení? | Pro ženy | Blesk.cz

Vysoký tlak zabije ročně 10 milionů lidí! Nejste také v ohrožení?

20. května 2019 | 08:00

Předpokládá se, že do roku 2030 se počet obyvatel Evropské unie sníží vinou kardiovaskulárních onemocnění až o 72 milionů. Mezi nejčastější kardiovaskulární choroby patří hypertenze neboli vysoký krevní tlak. Vysoký tlak je jednou z příčin infarktu myokardu a mozkové mrtvice. Pouze polovina lidí ale ví, že hypertenzí trpí! Jste jedním z nich? Nebojte se, vhodnou prevencí lze tomuto onemocnění přecháze, ale musíte začít hned.

Nízký tlak neboli hypotenze umí potrápit, přesto že nemá žádné zásadní negativní následky na zdraví. Pocity nevolnosti, mdloby a mžitky před očima však nejsou nic příjemného.

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze je problém mnohem závažnější. Dlouho nemusíte pociťovat jasné příznaky. Většina lidí se i s hypertenzí cítí zdravě, přestože v jejich tepnách proudí krev pod velmi silným a nebezpečným tlakem a dlouhodobě tak poškozuje cévy v těle. Mezi časté, ale nenápadné projevy patří bolesti hlavy, závratě, neobvyklé bušení srdce, bolesti na hrudi nebo i nespavost.

Navzdory tomu, že hypertenzí u nás trpí okolo 1 700 000 osob registrovaných u obvodních lékařů závažnost těchto problémů se často přehlíží. Jak jste na tom s tlakem vy? Zapojte se i vy do kampaně „ TLAK ČESKA“ , postup je jednoduchý! Změřte si tlak, v lékárně, doma, či na veřejných místech, kde se potkáte s mladými lékaři z nadace Loono.

Navštivte stránku www.tlakčeska.cz a vložte naměřené hodnoty. Pomůžete tak nejen zmapovat , jak „buší srdce Česka“, ale zjistíte také, zda jste v dobré kondici!Monitoring a prevence jsou těmi nejdůležitějšími nástroji k předcházení fatálních příhod – dodržováním správných zásad by se dalo zabránit až 80 % z nich. Péče o vlastní zdraví by přitom měla být součástí života každého z nás. Co může pomoci?

Jak bojovat s vysokým tlakem

Pro prevenci vysokého krevního tlaku se doporučuje pravidelný pohyb, a to zejména ten vytrvalostní – běh, jízda na kole, bruslení nebo plavání. Velmi prospěšná, a to i po psychické stránce, je procházka svižnou chůzí, ideální je denně nachodit okolo 10 000 kroků.

Dalším krokem je samozřejmě pestrá a lehká strava. Není nutné držet drastické diety, ale součástí každého jídelníčku by měl být dostatek zeleniny a méně živočišných tuků. Své místo v něm nemají ani sladkosti
a alkohol.

Bojovat proti vysokému krevnímu tlaku vám pomůže také dostatek spánku. Člověk by měl průměrně spát alespoň osm hodin denně. Lidské tělo si přestane dělat zásoby na „horší časy“ a snadněji odbourá každodenní stres.

V poslední řadě by mělo být běžnou součástí prevence pravidelné měření krevního tlaku. Zvláště pak u rizikové skupiny lidí nad 40 let. Stěžejní výhodou domácího měření krevního tlaku je to, že pacient je doma ve větší psychické pohodě než v ordinaci a naměřené hodnoty tak více odpovídají jeho skutečnému zdravotnímu stavu. Vždy mějte na paměti – krevní tlak měřte v klidu a ve stejný čas.

Květen je vyhlášen světovou zdravotnickou organizací WHO jako měsíc hypertenze. V tomto měsíci bude po celém světě probíhat mnoho akcí s cílem posilování prevence a šíření informací o problematice vysokého tlaku. Společnosti Hartmann Rico  se rozhodla , že provede zmapování krevního tlaku v rámci České republiky. Měření probíhá dvojím způsobem. Ve spolupráci s týmem mladých lékařů a mediků, seskupených v organizaci Loono, provádí terénní měření. Druhá část sběru dat probíhá online. Na těchto stránkách můžete sami pomoci projektu a přidat vlastní naměřené hodnoty. Pojďte nám pomoci tlak v Česku zmapovat!

Autor: red