5 známek, že vaše tělo stárne rychleji, než by mělo. Poznáte to? | Pro ženy | Blesk.cz

5 známek, že vaše tělo stárne rychleji, než by mělo. Poznáte to?

  • 14. dubna 2019 | 06:00

    Stárnutí je jediná spravedlnost, která "je dopřána" naprosto každému z nás. Nikdo se nedokáže vyhnout tomu, že mu prostě začnou přibývat vrásky, pokožka začne ztrácet pružnost a vlasy mu začnou šedivět. Ovšem i stárnutí si můžete užívat a nemusíte stárnout rychleji, než je to nutné. Co vše svědčí o tom, že vaše tělo stárne rychleji? Těchto 5 znaků vám to napoví!

    V dnešní době jde někdy velmi těžko odhadnout skutečný věk. Díky kosmetickým přípravkům i estetické medicíně můžeme svůj vzhled vylepšit a udržet se ve formě déle než kdysi. Někdy ale můžeme pocítit, že stárneme rychleji, než bychom měli. Co na takové předčasné stárnutí ukazuje?

  • Máte špatnou rovnováhu

    Autor: iStock

    Dobrá rovnováha je známkou toho, že jste na tom se stárnutím dobře. A taky je to záruka toho, že budete méně náchylní k pádům. Pády jsou podle Americké geriatrické asociace na prvním místě, pokud jde o smrtelná zranění u lidí starších 65 let. Špatná rovnováha však nemusí nutně souviset s tím, že jste už staří, ale taky se může vyskytnout z důvodu dehydratace či nízkého krevního tlaku, poruchy vnitřního ucha či Parkinsonovy choroby. Musíte začít pracovat na zlepšení rovnováhy, ale pokud budete mít stále potíže s udržením rovnováhy, poraďte se s lékařem.

  • Tempo vaší chůze je pomalejší

    Autor: iStock

    Rychlost chůze ve stáří je podle nejrůznějších vědeckých studií vázána na průměrnou délku života. Ti, kteří ujdou jeden metr za sekundu nebo rychleji, žijí déle než ti, kteří chodí pomaleji. Studie uveřejněná v odborném časopise JAMA zjistila, že starší dospělí s rychlostí pomalejší než 6 metrů za sekundu mají zvýšené riziko předčasné smrti. „Chůze vyžaduje energii, kontrolu pohybu a podporu, a tak klade požadavky na více orgánových systémů včetně srdce, plic, nervového a oběhového aparátu,“ vysvětlují autoři studie. Zpomalení chůze může podle nich odrážet poškození výše uvedených systémů. Nemusíte se stát rychlochodcem, ale podle odborníků byste měli ujít aspoň 4 kilometry za jednu hodinu!

  • Otevření sklenic i stisk ruky dělají problémy

    Autor: iStock

    Příležitostnou bitvu se sklenicí okurek nebo jinou konzervou svádí občas asi každý z nás. Ovšem pokud vám dělají podobné úkony neustálé problémy a dělá vám potíže zvednout i těžký kufr či stisknout někomu ruku, máte už problém. Podle odborníků nebudete žít tak dlouho jako ti, kterým víčko od okurek potíže nedělá. Malá pevnost v rukou je spojena s vyšším rizikem smrti, a to mnohem víc než třeba vysoký krevní tlak. Slabost v rukou a minimální pevnost stisku souvisí s celkovou tělesnou slabostí. Trénujte ruce například mačkáním antistresového míčku, myjte auto ručně, noste tašky s potravinami – to vše zlepší sílu vašeho stisku.

  • Vaše pokožka je suchá a vyprahlá

    Autor: iStock

    Chronicky suchá pokožka je často přehlíženým znakem stárnutí a může být velmi výrazná. „Kůže má přirozeně mírně kyselé pH, které je nezbytné k zajištění řádného fungování enzymů zapojených do hydratace a exfoliace,“ říká dermatolog Joshua Zeichner z nemocnice Mount Sinai v New Yorku. S věkem ztrácíte adekvátní pH, což přispívá k suchu a ztrátě jasnosti. Můžete tento proces ale zpomalit – večer si pravidelně čistěte pokožku obličeje i těla a nezapomínejte na ochranné přípravky proti slunečnímu záření. „Ukázalo se, že opalovací krémy nejenže snižují riziko vzniku rakoviny kůže, ale i předcházejí předčasnému stárnutí kůže,“ dodává dermatolog.

     

  • Probouzíte se v noci v neobvyklých časech

    Autor: iStock

    I když můžete mít celkově poměrně dost spánku, můžete se v noci probouzet v neobvyklé hodiny – například ve 2.00, 3.00 nebo i 4.00. Může to znamenat poruchu cirkadiánního rytmu, která je spojena s předčasným stárnutím. S věkem se zhoršuje synchronizace biologických hodin s cyklem světlo-tma, a stále častěji se tak stává, že lidé usnou i během dne. „Aby se tělo vrátilo zpět do synchronizace, použijte světelnou expozici po dobu 15 minut ve 20 hodin večer. To by vám mělo pomoci vrátit nastavení vnitřních hodin o 3 hodiny, takže půjdete později spát a probudíte se v rozumnou hodinu,“ radí internistka Felice Gershová.

Autor: aši
Diskuse ke článku
.