Kolik vajec můžete sníst? Jedno denně může snížit riziko mrtvice a infarktu | Pro ženy | Blesk.cz

Kolik vajec můžete sníst? Jedno denně může snížit riziko mrtvice a infarktu

9. srpna 2018 | 06:00

Na vejce se většinou nahlíželo jako na potravinu, která škodí našemu zdraví tím, že zvyšuje hladinu cholesterolu. Poslední dobou se ale ukazuje, že strach z vajíček je trochu přehnaný. Nedávná studie naopak prokázala, že by vejce mohla být prospěšná pro naše srdce a cévy.

Časopis Heart přinesl nedávno studii čínských vědců, podle kterých by vejce mohla být prospěšná pro srdce a cévy. Lidé, kteří jedli přibližně jedno vejce denně, byli mnohem méně náchylní k nemocem srdce a cévní mozkové příhodě než ti, kteří vejce nejedli vůbec. Studie sledovala přibližně půl milionu lidí po dobu devíti let.

Lidé, kteří uváděli, že snědí jedno vejce denně, měli o jedenáct procent nižší riziko, že je postihne choroba srdce, a o osmnáct procent nižší riziko, že v souvislosti s tímto onemocněním zemřou. Ještě lepší výsledky se ukázaly u krvácivých cévních mozkových příhod: lidé, kteří jedli jedno vejce denně, měli oproti těm, kteří vejce nejedli, o šestadvacet procent nižší riziko vzniku tohoto onemocnění.

Tyto výsledky tak potvrzují to, co se v posledních letech ukazuje o cholesterolu a tuku ve stravě obecně. Totiž to, že konzumace potravin s vysokým obsahem "špatného" cholesterolu nemusí nutně znamenat, že se zvýší jeho nezdravá hodnota i v těle. Vejce navíc pomáhají zvyšovat hladinu toho "dobrého" cholesterolu v těle, a tím srdci pomáhají. V neposlední řadě vaječné bílkoviny umějí regulovat krevní cukr, a tím snižovat riziko vzniku obezity – dalšího faktoru, který je s nemocemi srdce a cév spojován.

Tato konkrétní studie ovšem neukazuje, co je příčina a co je následek. Jestli tedy lepší zdravotní stav ovlivňují přímo vejce, nebo ještě nějaké další faktory. Každopádně se ukazuje, že látky obsažené ve vejcích, které srdci prospívají, mohou být mnohem důležitější než samotný cholesterol.

Jak je to s vejci u dětí, se dozvíte na webu Mojezdravi.cz

Autor: Pavla Skurovcová
1080p 720p 360p
DesktopMobile