Úterý 29. září 2020
Svátek slaví Michal, zítra Jeroným
Oblačno, déšť 14°C

Antibiotika: Co k nim jíst, aby neudělala více škody než užitku?

  • Antibiotika byste měli vždy dobrat.
    12. prosince 2017 | 06:00

    Dostali jste na angínu antibiotika? Pak byste měli rovnou nasadit dietu a upravit režim tak, abyste na konci léčby byli sice bez angíny, ale zároveň neměli úplně zničenou střevní mikroflóru. Ta se totiž stará o správné fungování nejen těla, ale i psychiky. A antibiotika často střevní bakterie naruší. Co tedy jíst během užívání antibiotik a po něm, aby se tělo dostalo zpátky do normálního chodu? 

  • Kysané zelí a nakládačky

    Nejvíc probiotik najdete v kysané zelenině. Absolutní jedničkou je nakládané zelí, které je považováno za superpotravinu, elixír mládí a cestu, jak se dožít ve zdraví sta let. Vedle jiného aktivuje funkci střev, pomáhá z těla vylučovat toxiny a taky odvodňuje. Navíc je doslova nadupané vitaminy, minerály a vlákninou. 

  • Jablka

    „Sněz jedno jablko před spaním a nedáš doktorovi vydělat,“ říká pořekadlo z jednoho waleského hrabství a něco na tom bude. Jablka působí proti zácpě, jsou skvělou prevencí proti vzniku rakoviny tlustého střeva, pomáhají tělu vstřebávat hořčík i vápník a také očišťují a ozdravují tlusté střevo po užívání antibiotik

  • Banány

    Dietologové doporučují sníst denně alespoň jeden banán, protože nám doplní minerály a vitaminy, které potřebujeme. V banánech navíc najdete i spoustu pektinu, který podporuje trávení a pomáhá z těla odstranit toxiny a těžké kovy. Tohle ovoce funguje jako přírodní antacidum, takže ulevuje od pálení žáhy. 

  • Kefír

    „Tento nefermentovaný mléčný výrobek je bohatý na laktobacily a bifidobakterie stejně jako na antioxidanty. Jestliže máte alergii na kravské mléko, kupte si ještě o něco zdravější kozí kefír,“ říká David Frej, odborník na ajurvédskou medicínu. 

  • Cizrna

    Obsahuje zdravé sacharidy a je plná vlákniny. V arabských zemích se z ní dělají skvělá jídla, u nás si na tuhle luštěninu teprve zvykáme. Naučte se třeba cizrnové placky: 125 g cizrny nechte přes noc namočeno v půl litru vody. Druhý den do ní přidejte bobkový list a nechte čtvrt hodiny vařit v tlakovém hrnci. Pak vše přeceďte a rozmixujte. Přidejte stroužek česneku, cibuli nakrájenou na kostičky, koření, vejce, kurkumu a trochu arašídového másla. Z hmoty vytvarujte placky, vyválejte je v sezamu a osmažte. Podávejte je s jogurtovým dresinkem. 

  • Mandle

    Bylinář Pavel Váňa doporučuje jíst denně tři až pět mandlí jako prevenci proti různým nemocem. V těchto ořeších je totiž spousta vlákniny, bílkovin, zdravých tuků, vitaminů skupiny B, ale i řada minerálů. Mandle jsou navíc silná probiotika, takže přímo podporují růst a aktivitu střevní mikroflóry. 

  • Polévky

    Domácí polévky jsou naprosto nedoceněné a mají pro naše zdraví větší význam, než si uvědomujeme. Obsahují totiž všechny možné živiny, které můžeme potřebovat, a díky tomu řeší problémy s metabolismem. Ideálního pomocníka pro období po dobrání antibiotik představuje pravidelná konzumace silného masového vývaru. Aby se nám polévky nepřejedly, můžeme vývar obměňovat, doporučuje odborník na přírodní medicínu Josef Jonáš. 

    Nedopnete kalhoty? Dopřejte si polévkový detox!

Autor: Majka Dvořáková
Diskuse ke článku
.