Syndrom neklidných nohou trápí více ženy než muže: Jak se ho zbavit? | Pro ženy | Blesk.cz

Syndrom neklidných nohou trápí více ženy než muže: Jak se ho zbavit?

  • Podle průzkumů trápí syndrom neklidných nohou dvakrát tak často ženy oproti mužům.
    8. června 2016 | 06:00

    Nedá vám to spát, nenechá vás to chvíli v klidu. Pomalu, ale jistě vás to přivádí k šílenství, často totiž proti tomu není pomoci. Kdo trpí syndromem neklidných nohou, neurologickým onemocněním, ví, o čem mluvím. I když jde z části o dědičné onemocnění, lze se proti němu bránit. 

  • Nohy, dejte mi klid!

    Jako kdyby vaše nohy posedl ďábel, a ony tak ožily svým vlastním životem, na který vy máte pramalý vliv. Začnou vám škubat, máte pocit, jako kdyby vám v nich pochodovaly zástupy mravenců nebo vám do nich neustále posílali slabé elektrické šoky. Jediné, co v tu chvíli můžete dělat, je zvednout se a začít pochodovat – v domnění, že to "rozchodíte". Jenže jakmile si zase sednete nebo lehnete, protože v noci bývají záchvaty nejhorší, situace se opět zhorší. Poznáváte se? Pak máte s velkou pravděpodobností co do činění se syndromem neklidných nohou. 
  • Díky, mami

    Syndrom neklidných nohou je dědičný.
    Možná to znáte už ze svého dětství či mládí, když jste takto pozorovali jednoho z rodičů, jak najednou zničehonic vyskočí z gauče a začne pochodovat po místnosti. Protože ho brní nohy. V takovém případě zbystřete, protože co nevidět se příznaky mohou projevit i u vás. "V polovině případů má onemocnění genetický základ," varuje neurolog Jiří Ondra z Lékařského domu Prahy 7. Onemocnění ale lze rozdělit na primární a sekundární. To primární může být právě až ze šedesáti procent dědičné. 
  • A jinak jste zdraví?

    Neklidné nohy mohou být i jedním z příznaků diabetu.
    V případě sekundární formy onemocnění není syndrom tím hlavním problémem, je podmíněn jiným onemocněním. Bývá to jeden z příznaků zejména diabetu, selhání ledvin, anémie, ale také neurologických chorob, jako jsou roztroušená skleróza nebo Parkinsonova choroba. Symptomy tohoto syndromu ale mohou zhoršit i některé léky. Větší pozor by si měly dát ženy. "Objevit se to může v jakémkoliv věku a podle statistik onemocnění postihuje dvakrát častěji ženy než muže. Zhoršuje se pak s postupujícím věkem," vysvětluje neurolog. 
  • S kontrolou neváhejte

    Syndrom neklidných nohou se může vyšetřovat i ve spánkové laboratoři, pokud to způsobí problémy se spaním.
    Chápu, že se vám neklidné nohy mohou zdát jako komická obtíž, se kterou jít za doktorem považujete za mrhání nejen svým, ale i jeho časem. Nicméně nepodceňujte to. Kromě zahájení léčby skrytých nemocí, které jsou výše uvedeny, vám může skutečně pomoct se samotným syndromem. Na syndrom neklidných nohou existují léky, které od problémů uleví. Navíc pokud budete neklidné nohy ignorovat, což jde tedy jen velmi těžko, do budoucna si můžete způsobit potíže se spánkem. "Vždy je lepší vyhledat odborníka, který udělá komplexní vyšetření, případně poradí s léčbou. Diagnostika většinou probíhá ve spánkové laboratoři," popisuje Jiří Ondra z Lékařského domu Prahy 7.
  • Jaká je léčba?

    Pomoct může i masáž nohou.
    Pokud už vám lékař syndrom neklidných nohou diagnostikuje, neznamená to, že je nutné okamžitě nasadit farmaceutickou léčbu. "Lékaři léky předepisují až u těžších forem syndromu," vysvětluje neurolog. Syndrom neklidných nohou se často zlepšuje pohybem. Kromě něj jsou doporučovány různé formy rehabilitací, lymfatické masáže nebo třeba nošení kompresních punčoch. Když se dostanete někam do wellness nebo sauny, často tam narazíte na Kneippův chodník. Určitě se po něm nezapomeňte projít.
  • Dříve, než dojde na nejhorší

    Syndrom neklidných nohou může vést nakonec až k problémům se spaním.
    I když může být onemocnění dědičné, dost často si ho způsobujeme – nebo zhoršujeme – sami. A to špatným životním stylem a nedostatkem některých vitaminů a minerálů. Podle neurologa je důležité dodávat tělu zejména železo, zinek, hořčík a vitaminy skupiny B. Pokud máte k syndromu sklony nebo víte, že na něj trpí někdo z vaší rodiny, snažte se vyhýbat se kofeinovým nápojům na večer, omezte sůl, přidejte do svého jídelníčku více masa a odstraňte z něj alkohol. 

Diskuse ke článku
.