10 babských triků, jak se vyhnout oteklým nohám

  • description
    description
    description
    description
    14. dubna 2016 | 06:00

    Otoky nohou patří k hlavním příznakům chronického žilního onemocnění, při němž se krev nemůže z dolních končetin dobře vracet zpět vzhůru k srdci a plicím. Existuje několik příčin, proč se to děje, následek je ale vždy stejný: krev se hromadí v žilách nohou, tlačí na žilní stěny a to žíly poškozuje.

  • Jaké jsou příčiny otoku nohou?

    „Tento druh žilního onemocnění úzce souvisí se současným životním stylem, pro který jsou typické nedostatek pohybu, dlouhé sezení u počítače, špatný pitný režim, obezita a mnoho dalších faktorů,“ říká MUDr. Petra Zimolová z pražské Fakultní nemocnice Motol a dodává, že nejběžnějším projevem chronického žilního onemocnění bývají křečové žíly na dolních končetinách.

    S potížemi, jako jsou otoky, pocit napětí a tíhy nohou nebo noční křeče či bolesti, je proto dobré ihned vyrazit k lékaři. Ten může předepsat účinná venofarmaka – léky, které podpoří oběh krve a zpevní žilní stěnu. Především ale poradí, jak změnit životní styl a jaká udělat režimová opatření. „Počítejte s tím, že léčba chronického žilního onemocnění bývá dlouhodobá, obtížná a bez vaší spolupráce se neobejde,“ dodává lékařka. Prostě žádným zázrakem se oteklých nohou nezbavíte. Pomůže jedině poctivé dodržování zásad, které dobře znaly už naše babičky.

  • Předcházejte nadváze

    Obézní lidé trpí chronickým žilním onemocněním daleko častěji než lidé s normální tělesnou hmotností.

     

     

  • Jezte dostatek vlákniny, abyste předešli zácpě

    Zácpa stejně jako nadváha způsobuje zvýšený žilní tlak. Mezi doporučené potraviny patří například pohanka, ovoce, zelenina, citrusové plody, luštěniny, těstoviny, celozrnné pečivo, rýže nebo červená řepa.

  • Dodržujte pitný režim

    Vypijte minimálně 1,5 litru tekutin denně, nejlépe vody nebo bylinkových a ovocných čajů. Naopak se nepočítají káva, různé colové nápoje a ani silný čaj.

  • Omezte příjem nasycených tuků

    Nezdravé tuky mají vliv na vzestup hladiny cholesterolu v krvi, a tím zvyšují riziko cévních onemocnění. K nevhodným potravinám patří tučná masa, tučné mléčné výrobky, ale i konzervované potraviny a polotovary, uzeniny, smažená jídla, dorty nebo sušenky.

  • Dopřejte si dostatek pohybu

    Pohyb působí na aktivaci takzvané svalově-žilní pumpy. Při pohybu svaly na nohou pracují a při tom stimulují žilní stěny, aby se krev lépe navracela vzhůru. Ve volném čase proto choďte na procházky.

  • Omezte dlouhé stání nebo sezení

    Pokud v zaměstnání dlouho stojíte či sedíte, pokuste se dělat často přestávky, kdy se projdete nebo uděláte nohama jednoduché cviky, třeba kroužení.

  • Vyvarujte se přímého působení tepla

    Teplo žilní stěny rozšiřuje a vede ke stagnaci krve v nohou. Omezte proto horké koupele, pobyt v sauně a v létě dlouhé ležení na pláži. Po teplé koupeli si nohy osprchujte chladnou vodou.

     

  • Noste volné oblečení a vhodné boty

    Především se vyhněte nošení ponožek a podkolenek s pevnými lemy. Žilám neprospívají ani vysoké podpatky, vybírejte si proto boty s podpatkem maximálně do 3 až 4 centimetrů, na "jehly" zapomeňte.

  • Podložte si v noci dolní končetiny

    Poskytnete tak svým nohám během spánku úlevu. Podložka by měla být vysoká 10 až 15 centimetrů.

     

  • Pomůže masáž dolních končetin

    Dělejte ji směrem nahoru od chodidel, zvýšíte tím žilní návrat. Prokrvení nohou podpoří, když použijete k masáži francovku nebo třeba kostivalovou mast.

Autor: luh, Zdena Lacková
Diskuse ke článku
.
Video
1080p 720p 360p
DesktopMobile