Největší mýty o jídle: Vajíčka jsou nezdravá a taveňák vás zabije

  • Všechny éčka nejsou špatná, jak by se mohlo zdát.
    11. února 2016 | 06:00

    V dnešní době není vůbec snadné si vybrat, který názor odborníků je ten správný. Navíc do toho, co je správně a co nikoli, vstupují také firmy a výrobci potravin, kteří logicky kopou za svůj tým. Přitom převzetí mylného názoru může být i zdraví nebezpečné. Mezi nejčastějšími oběťmi mýtů se ocitají mléčné výrobky, přidané látky v potravinách, vajíčka a pečivo. Jak to tedy ve skutečnosti je? 

  • Zahleňuje mléko?

    Mléko je lék na všechny neduhy!
    Častými argumenty proti pití mléka jsou ty, že zahleňuje náš organismus, a může způsobit dokonce i astma. „Klinické studie neprokázaly vztah mezi konzumací mléčných výrobků a změnou ve funkčních parametrech plic. Stejně tak nebyl prokázán vztah mezi příjmem mléčných výrobků a astmatem,“ vysvětluje dietoložka a odbornice na výživu Karolína Hlavatá. Naopak mléko je pro nás důležitým zdrojem vápníku a už tři porce mléka nebo ekvivalentu mléčných výrobků nám poskytnou jeho doporučovanou denní dávku. Kromě toho mléko potřebujeme i kvůli bílkovinám, které jsou důležité pro stavbu našich tkání, hormonů a protilátek. Komu chutná, ať ho pije!
    1080p 720p 480p 360p 240p
    Mléko při nachlazení si klidně dát můžete, nezaměňujte ho ale za jiné tekutiny! • VIDEO: 
  • Jsou tavené sýry nezdravé?

    Tavené sýry nemusí být tak strašlivé zlo, jak se může zdát.
    Obsahují totiž tavicí soli, které jsou pro nás nezdravé a můžou nám škodit. Sama jsem o tom byla přesvědčena dlouhou dobu, a tak jsem tavený sýr jedla naposledy asi před deseti lety. Od té doby se mu obloukem vyhýbám. Když jsem na konferenci Dialogem ke zdraví slyšela paní profesorku Janu Dostálovou, naši přední odbornici na potraviny, říkat, že tavené sýry jsou také oběťmi mýtů, sama jsem byla překvapená. Později mi ještě řekla, že kdyby byly tavené sýry natolik nezdravé, jak se o tom mluví, nemohly by se ani prodávat. Proto platí: pokud si jich člověk dá s rozumem, rozhodně si neublíží. „Sama je občas kupuji – na cesty nebo tehdy, když dělám třeba pomazánku,“ potvrzuje svá slova odbornice.
  • Zvyšují vejce cholesterol?

    Uvařit vajíčka nemusí být tak jednoduché, jak se zdá. Věděli jste, že je můžete i převařit tak, že nejsou dobrá?
    Společně s mýtem o tom, že vejce obsahují vysoký podíl cholesterolu, se objevuje zářné řešení, abychom jedli raději vejce křepelčí, že ta jsou zdravější. Podle nadace Výživa pro zdraví je to ale dezinterpretace informací. Křepelčí vejce sice obsahuje šestkrát méně cholesterolu než slepičí, ale to je tím, že je šestkrát menší. Kromě toho nebylo nikdy potvrzeno, že by konzumace vajec měla vliv na zvýšenou hladinu cholesterolu. Ano, je v nich obsažen, ale jde o zdravý cholesterol HDL. Ten dopravuje cholesterol z krve do jater, čímž chrání cévy před jejich ucpáváním. Oproti tomu "zlý cholesterol" LDL napomáhá usazování cholesterolu v cévách. „Žloutek má navíc v sobě až 10 % lecitinu, pomáhá hladinu cholesterolu regulovat, a navíc má blahodárný vliv na paměť, nervovou soustavu a imunitu. Ale nic se nemá přehánět. Každopádně v rámci nedávných vědeckých studií nebyl u většiny lidí, kteří konzumovali jedno nebo dvě vejce denně, prokázaný žádný nárůst hladiny cholesterolu,“ dodává MUDr. Pavol Brunclík.
  • Jsou všechna éčka špatná?

    Z obalu potravin vyčtete i jakou má energetickou hodnotu.
    Mnoho lidí čte poctivě etikety na potravinách, a tak se jim u toho dělají mžitky před očima. A to jen z toho důvodu, že vidí, kolik látek začínajících písmenem E daný výrobek obsahuje. Éčka se totiž do potravin přidávají za účelem zvýšení kvality daného zboží. Fungují buď jako konzervanty, barviva, nebo antioxidanty. Jenže málokdo ví, že ne všechna „éčka“ jsou škodlivá. Pod těmito zkratkami se vyskytují látky přírodního původu, které ale musí být označeny. Co však může škodit našemu zdraví mnohem více než tyto přídavky v potravinách, jsou cukry nebo špatné tuky.
  • Můžu jíst při dietě tmavé pečivo?

    Při výběru pečiva dávejte na složení, nikoliv na barvu. Tmavá není zárukou kvality.
    Jenže jen vybrané kousky jsou skutečně celozrnné. Stačí se podívat na složení. Podle legislativy musí být suroviny seřazeny sestupně, tedy od té, které je nejvíce, po tu, které je nejméně. A jestliže se u pečiva na prvním místě ocitne něco jiného než pšeničná mouka, máte jistotu, že jde o celozrnný kousek. Abyste nemuseli číst složení, můžete se řídit i tím, jak se pečivo jmenuje. Pokud je „celozrnné“, je vyrobeno z jiné než pšeničné mouky. Jestliže je „vícezrnné“, obsahuje výrobek i jinou mouku než pšeničnou, ta není tou dominantní.
    720p 480p 360p 240p
    Tmavé pečivo se hodí k hubnutí? Zapomeňte! Je to složitější • VIDEO: 

Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile