Prokrastinace: Co to je a jak s ní bojovat? | Pro ženy | Blesk.cz

Prokrastinace není lenost: 6 rad, jak s ní bojovat!

31. března 2014 | 06:00

Člověk trpící prokrastinací není líný a neschopný, svou práci přestože ji odkládá, nakonec udělá. Často ale na poslední chvíli, na pokraji fyzického i emocionálního vyčerpání  Prokrastinace se dá porazit, je ale zapotřebí silná vůle.

Není to lenost nebo neschopnost, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale chronická tendence odkládat své povinnosti a nepříjemné úkoly, kterou doprovází fyzická a psychická únava, stres, nervozita i úzkosti. Přestože ji lékaři nepovažují za nemoc, může nám prokrastinace pěkně zkomplikovat život a zabránit v normálním fungování.

Lenost a prokrastinace: V čem se liší?

Rozdíl mezi lenochem a člověkem trpící prokrastinací je jednoduchý. Ten, kdo je líný se nebojí následků, nezajímá se o to, co se stane, pokud svou práci neodvede a ani po žádné činnosti netouží. Na rozdíl od něj je ten, kdo trpí prokrastinací v úzkostném stavu z toho, že práce, kterou má odvést, bude nepříjemná a že ji nezvládne nebo neodvede tak, jak se od něj očekává. A právě to je často důvod, proč ji začne odkládat, a je jedno jestli se jedná o domácí práce, nepříjemný telefonát s klientem nebo dokonce životní rozhodnutí v soukromém životě.

Toto chování dělá člověka nejen nešťastným, ale také často pro okolí nespolehlivým a tedy i nevěrohodným. Ze studií vyplývá, že mnohem častěji prokrastinují lidé s vyšším vzděláním a také ti, kteří si svůj pracovní život rozvrhují a organizují sami. Tato „nemoc“ se rozvíjí hlavně v období studia, tedy kolem dvaceti let a graduje kolem věku čtyřiceti let. Jak se jí zbavit?

Jak se zbavit prokrastinace?

1. Důležité je správně si rozvrhnout čas a rozlišovat chvíle na práci a chvíle odpočinku.

2. Zapisujte si povinnosti, jak ty nepříjemné, tak i ty příjemné a během dne si je odškrtávejte.

3. Přestaňte se bát chyb. Na papír před sebe si napište větu „Každý může dělat chyby“ a podívejte se na něj vždy, když budete chtít oddálit odeslání mailu nebo čehokoli, v čem byste mohli udělat chybu a bojíte se nepříjemné reakce. Každá chyba se dá přeci napravit a to, že vás na ni třeba upozorní kolegyně nebo nadřízený neznamená, že se vám zhroutí celý svět. Věřte, že i oni dělají chyby.

4. Nastartujte soustředění. Jakmile se přestanete na daný úkol soustředit a místo toho, abyste vypracovali úkol, který už máte navíc rozpracovaný, jdete si hrát na počítači hru nebo si prohlížíte fotky, je potřeba vzepnout se a dobít energii. V takovém okamžiku jděte udělat činnost, která není nekonečná, například si dojděte pro oběd, připravit si svačinu nebo si jděte na toaletu omýt obličej. Až se vrátíte ke své práci, půjde vám to mnohem lépe.

5. Nenechte se ničím rozptylovat. Nejčastěji trpí prokrastinací lidé pracující doma, kteří si k práci pouští televizi nebo nemají pevný řád.

6. Mějte uklizený stůl. Pracovní prostředí je mnohem důležitější než si možná myslíte. Musí totiž poskytovat potřebné podmínky pro koncentraci při práci, proto ze svého pracovního stolu odstraňte všechno, co by vás mohlo odvádět od výkonu.