Co s křivými prsty na nohou | Pro ženy | Blesk.cz

Co s křivými prsty na nohou

2. února 2009 | 13:57

Téměř třetina žen s nimi má problémy. A u těch nad 40 let dokonce každá druhá. Co vede k zakřivení prstů (hallux vagus) a jak tomu zabránit?

Jak vlastně funguje noha?
Velkou roli hraje 26 malých a ještě menších kostiček, které řídí každý náš krok. Mnohočetné vazy, šlachy, klouby i nervové tkáně se starají o to, abychom automaticky chodily. Jakékoli chorobné změny proto vyžadují odborné posouzení lékaře.

Co nás nejvíc trápí?
Kromě chybného vyklenutí nohy je pokřivení prstů (hallux vagus) nejčastější deformací nohy. Následují kladívkové prsty a bolest nártů nebo i problémy se zadní částí nohy.

Halux vagus je...
…zakřivení prstů, při kterém palec díky špatnému tahu svalů směřuje k ostatním prstům a mírně se točí a viditelně vyčnívá. Pokud tento problém nezačnete léčit, můžou vás za čas trápit obrovské bolesti, při kterých je každý krok utrpením.

Čím je způsobeno zakřivení prstů?
Na vině jsou slabé vazivo, nadváha, nedostatečně vyvinuté svalstvo na noze, někdy i vyklenutá noha. Nejčastějším důvodem ale bývají nevhodné boty. Křížová klenba přední části nohy se zbortí kvůli jmenovaným faktorům a zploští se. Potom se kosti nártu rozloží, přední část nohy se rozšíří a palec vybočí směrem ven.

Proč není vhodná ani příliš úzká obuv, ani na příliš vysokém podpatku?
Úzké špičky bot neumožňují palci zůstat v normální poloze. Tlačí ho směrem k ostatním prstům. Když se k tomu ještě přidá vysoký podpatek, tak se tlak znásobí. Jestliže se u normálních bot 90 % váhy těla přenáší na patu, u vyšších podpatků je tato váha přenesena na přední část nohy nebo na klouby na prstech. Míra zátěže závisí na výšce podpatku.

Jak poznám, že mám zakřivení prstů v raném stadiu?
Palec se začne křivit a chůze v úzkých botách pro vás začne být bolestivá. Často bolí i nárt a bolest směřuje k ostatním prstům.

Ulevte svým nohám
Ulevte svým nohám
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Kdy bych měla navštívit lékaře?
Neváhejte a nechte se prohlédnout odborníkem, jakmile zpozorujete výše jmenované příznaky. Správné léčení může vývoj pokřivených prstů pozastavit.

Co mi může pomoct?
Někdy stačí zvolit správnou velikost obuvi. Vyklenutí nohy a počínající zakřivení palce se dají vyléčit nošením vložek a cvičením gymnastiky nohy. Pěna nebo vložky z filcu mezi palcem a druhým prstem působí proti deformaci. Speciální cvičení posiluje svaly na noze, podporuje prokrvení a pohyblivost nohy.

Kdy může dojít až na operaci?
Když je nemoc v pokročilém stadiu, léčí se buď používáním ortopedických bot, nebo operací. Všechny operace mají za úkol narovnat palec na noze. V některých případech se dá napravit i vyklenutá noha a zakřivení jiných prstů. Zákrok často probíhá v ordinaci. Někdy jsou při korektuře potřebné malé šroubky, železné kousky nebo plátky.

Kdy může pacient po operaci znovu dobře chodit?
Většinou je po operačním zákroku dovolené jen částečné zatížení nohy. Dokud se kosti nezahojí, je třeba nosit plochou dlahu nebo speciální boty na odlehčení nártu. Průměrně za šest týdnů je už téměř každý opět fit.

Je problém navždy vyřešený operací?
Dlouhodobá prognóza a statistiky po operaci zakřivených prstů jsou optimistické. Komplikace se téměř nevyskytují, a pokud se nevrátíte ke špatnému výběru úzkých bot s vysokými podpatky, vaše problémy by se už neměly nikdy vrátit.

Terapie, správné boty,
cvičení které vám pomůže

Aktuální metody operace
Zákroky probíhají během lokálního umrtvení – od pasu dolů nebo pod kompletní narkózou.

Zakřivení prstů v nižším stadiu:
Ve většině případů stačí odstranit výrůstek na noze. Vazivo se oddělí a přemístí tak, aby se znovu obnovila rovnováha svalstva na noze.

Zakřivení prstů ve středním stadiu:
První kost nártu je oddělená za hlavním kloubem palce, umístí se do správné polohy a zafixuje titanovými šroubky nebo dráty. Posunuté měkké části nohy jako svaly, vazivo a tkáně budou také rozdělené a nově přizpůsobené. Tímto postupem se dá provést kompletní rekonstrukce nohy.

Zakřivení prstů v nejhorším stadiu:
Nárt se oddělí tak, aby se mohl posouvat. Během tohoto zákroku se také spraví špatně vyklenutá klenba. Operací se můžou odstranit části kostí a zavádějí se stabilizační šroubky. Při velmi silném odklonění od osy nebo při bolestivé artróze se napravuje i vyztužení kloubu.

Ulevte svým nohám následujícími cviky:

* střídavě zvedejte špičku a patu

* zvedněte nohy a co nejvíc, jak to půjde, pohybujte palci směrem k tělu

* přední částí nohy a patou střídavě kružte směrem ven

* kružte celou nohou (desetkrát směrem doleva a desetkrát doprava)

* a navíc - trik s novinami: pokuste se novinový papír uchopit pomocí prstů na noze. Potom ho nohou narovnejte a nakonec papír oběma nohama roztrhejte. Roztrhané kousky novin se snažte posbírat a položit na další list papíru a nakonec z novin nohama vytvořte kuličku.

Ulevte svým nohám - jednoduché gymnastické cviky
Ulevte svým nohám - jednoduché gymnastické cviky
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

10 RAD PRO VÝBĚR BOT

Alfou i omegou pro zdravé nohy je především správná obuv. Na co si musíte dávat při jejím nákupu a nošení pozor?

Alfou i omegou pro zdravé nohy je především správná obuv.
Alfou i omegou pro zdravé nohy je především správná obuv.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Volte raději větší boty
Myslete na to, že podélná a křížová klenba nohy, která je oslabená, se může prodlužovat nebo rozšiřovat. Položte nohu na kus papíru. Obkreslete ji tužkou. Teď na tento obrys položte vaši botu. Budete se divit, na kolika místech přes ni noha přečnívá. Myslete na to při dalším nákupu a zvolte raději širší a větší obuv!

Pamatujte na to, že:

1. Boty by neměly být ani úzké, ani mít příliš vysoký podpatek.

2. Ideální výška podpatku jsou čtyři centimetry.

3. Obuv by měla být pohodlná a z měkké kůže, umělé materiály nohám neprospívají.

4. Vložky v botě nesmí nikde tlačit.

5. Boty správně sedí, když v ní můžete volně pohybovat všemi prsty.

6. Vysoké podpatky jsou na nohy jako jed. Když už je nosíte, nikdy ne déle než tři nebo čtyři hodiny, pak dopřejte nohám uvolnění a masáž.

7. Boty a s nimi i výšku podpatku byste měla častěji střídat.

8. Zahoďte všechny boty a tenisky, které mají ohnuté nebo jinak zdeformované podrážky.

9. V letních měsících noste co nejvíce sandály.

10. Běhejte co nejčastěji bosá, nejlépe v trávě a na kamínkách, a dejte si záležet i na výběru domácí obuvi - nejvhodnější přezůvky koupíte ve zdravotnických potřebách.

Autor: připravily: vin; bro