Když padají vlasy | Pro ženy | Blesk.cz

Když padají vlasy

23. ledna 2009 | 14:54

Skoro nic ženu nestraší víc než vypadávání vlasů. Zjišťovali jsme, co způsobuje až chorobné vypadávání vlasů, co proti tomu pomáhá a jak nové vlasy znova narostou.

To, že mužům padají vlasy a plešatí, není nic neobvyklého, ale proč se to týká čím dál většího počtu žen?
Stále horší kvalita vlasů nebo všeobecné řídnutí vlasů na hlavě je stejným problémem pro muže i ženy. U mužů to bývá nejčastěji podmíněno geneticky. U obou pohlaví vedou ke ztrátě vlasů hormonální změny, problémy se štítnou žlázou nebo nedostatečné zásobování minerály a vitamíny. Přitom stále větší roli hrají i faktory z vnějšího prostředí.

Když padají vlasy
Když padají vlasy
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Má se žena bát, že může mít časem také pleš?
Ne, to se obvykle nestává. Přesto by ženy neměly brát padání vlasů na lehkou váhu. Je to důležitý varovný signál, který může ohlašovat nějakou poruchu nebo dokonce nemoc. Jen zkušený lékař posoudí a vysvětlí jeho příčinu.

Kolik vlasů musí žena ztratit, aby se to dalo nazvat opravdovým problémem?
Když každý den ztratíte víc než sto vlasů, které zůstanou po česání na hřebenu, kartáči nebo vypadnou jen tak, je to problém. I každá výrazná změna kvality vlasů, pokud trvá déle než čtyři týdny, by měla probudit vaši pozornost.

Co tuto změnu kvality a struktury vlasů způsobuje?
Často jsou to neodhalené poruchy štítné žlázy. Hormony štítné žlázy kontrolují látkovou výměnu toku krve ve vlasových koříncích. Hormonální poruchy se ale týkají také i jiných orgánů. Vypadávání vlasů není jen kosmetický problém.

 

Když padají vlasy
Když padají vlasy
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Proč po porodu padají vlasy?
Zase jsou ve hře hormony. Během těhotenství se zvyšuje produkce estrogenů. Díky nim mají budoucí maminky hustější a lesklejší vlasy než obvykle. Po porodu ale klesne jejich hladina a hodně vlasů vypadne. Ženy se leknou, že jim hrozí nějaká nemoc, ale není třeba se bát. Vypadnou jen vlasy, které souvisí s hladinou estrogenu.

Bývá příčinou i nedostatek železa a zinku, nebo stres?
Zvlášť nedostatek selenu, železa, zinku nebo vitamínu A způsobuje ztrátu vlasů. Stres působí negativně na kůru nadledvinek a může vést k nedostatku kortizonu. Ale stres lehce způsobí i jiné hormonální nerovnováhy, které se pak mohou promítnout i na kvalitě vašich vlasů.

Můžou vlasům uškodit i diety?
Jednostranná výživa nebo drastické diety se rychle odrazí i na stavu vlasů. Pro zdravé vlasy je potřebný hlavně dostatek vitamínů B6 a B12, C, E, stejně jako i minerální látky vápník, magnézium, draslík, zinek, mangan, měď, železo a aminokyseliny.

Vede opalování a koupání ke ztrátě vlasů?
Ne, jen v kombinaci s poruchou obranyschopnosti organismu.

Při opalování na pláži u moře se nemusíte nutně škvařit na přímém slunci.
Při opalování na pláži u moře se nemusíte nutně škvařit na přímém slunci.
Autor: Nivea, archiv firem, SHUTTERSTOCK.COM


Jak je to se zátěžemi z okolí?
Těžké kovy, pesticidy, změkčovadla, která najdeme v plastových lahvích, mohou působit velmi negativně. Kromě toho jsme vystaveni množství chemikálií podobných našim hormonům a k tomu musíme potřeba přidat i vedlejší účinky některých léků.

Škodí barvení vlasů, melírování, zesvětlování a trvalá?
Zdravé vlasy to vydrží, ale pokud už máte s vlasy problémy, tak je raději tímto způsobem nezatěžujte.

Kde začnou vlasy vypadávat nejdříve?
Vlasy nevypadávají jen na jednom místě. Ztrácí se nejprve rovnoměrně, prostě jsou jen čím dál řidší.

Jakého lékaře mám s tímto problémem navštívit?
Nejlepší je zajít k dermatovenerologovi, který určí možnou příčinu vypadávání vlasů nebo vás s tímto problémem doporučí k jinému specialistovi.

Jaké vyšetření se udělají?
Nejdůležitější je pečlivá anamnéza. Ta může trvat i více než hodinu. Pak následuje vyšetření krve a 24 hodinové moče. Ještě se provádí analýza vlasů a pokožky hlavy.

Co můžu já sama udělat proti vypadávání vlasů?
Důležité je předcházet stresu. I příjem speciálních minerálů (železa, selenu a podobně) a vitamínů (například vitamínu A) může riziko vypadávání vlasů podstatně snížit.

Když padají vlasy
Když padají vlasy
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Nejčastější příčiny vypadávání

TEST: Co se s nimi stalo?

- Tenké, rychle se mastící vlasy a vlhká pokožka – hodně hormonů štítné žlázy.

- Mastné, ale neforemné vlasy s vypadáváním vlasů na temeni (zejména u mužů) – příliš mnoho pohlavních hormonů.

- Suché vlasy, bez života s častým vypadáváním vlasů na temeni (především u žen) – nedostatek estrogenu.

- Mastné a čím dál více řídké vlasy (zejména u žen) – příliš mnoho kortizonu (hormon kůry nadledvinek).

- Suché, téměř drsné vlasy – nedostatek hormonů štítné žlázy.

- Vlasy bez lesku, které rostou velmi pomalu – nedostatek růstových hormonů.

- Tenké, řídké vlasy bez života nebo suché vlasy bez života – nedostatek DHEA, ze které naše tělo buduje pohlavní hormony.

- Mastné vlasy s výraznou tvorbou lupů – nedostatek kortizonu nebo porucha střevní flóry.

Narušení díky lékům
U některých léků může být vedlejším účinkem vypadávání vlasů. Často jsou to léky na snižování na snižování tuků v krvi, na srážlivost krve a léky proti vysokému tlaku. Zeptejte se svého lékaře, jestli by pro vás nebyl vhodný jiný lék.

Když padají vlasy
Když padají vlasy
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Posilněte se zevnitř
Ke správnému růstu vlasů potřebujete především minerální látky železo a zinek, stejně jako i vitamíny B a C. Jezte hodně čerstvého ovoce a zeleniny, celozrnné a sojové produkty, občas i vejce, oříšky a semínka. Jezte makrely, herinky, lososy i pstruhy a pivní kvasinky jako výživový doplněk ke stravě.

NÁŠ TIP
Myslete i na UV ochranu vlasů a na sluníčku nepoužívejte kovové ozdoby do vlasů (sponky, čelenky a podobně), protože ty se snadno zahřejí a škodí tím vlasům, které vystavujete slunci.

DESET TIPŮ, jak předejít řídnutí vlasů

1. Před mytím pečlivě vyčešte nebo vykartáčujte všechny zbytky laku a gelu.

2. Používejte jen pH neutrální šampony (klidně i dětské). Agresivní šampony na vlasy napadají ochranný plášť pokožky hlavy a to může omezit růst vlasů.

3. Používejte méně šamponu, který jemně vmasírujte do vlasů a jen krátce je nechte působit.

4. Po umytí vlasů je dostatečně opláchněte co možná nejstudenější vodou. Zachová se tak vrchní povlak vlasů.

5. Vlasy nejprve osušte ručníkem, aby se mohly kořínky znovu uzavřít.

6. Podle možností si sušte vlasy raději volně na vzduchu. Při fénování dávejte pozor, aby byl vzduch teplý, ale ne horký a dodržujte minimálně 20-centimetrový odstup mezi fénem a hlavou.

7. Pokud používáte pěnová tužidla a podobné přípravky, vyhněte se těm, které obsahují alkohol.

8. U jemných vlasů raději zapomeňte na melírky, blond odstíny a trvalou.

9. Správný hřeben by měl mít zuby dále od sebe, hladké a zaoblené.

10. Vlasy si nesvazujte do culíku příliš pevně a často, protože tím zatěžujte kořínky vlasů.

Autor: Připravila: brona; vin