Úterý 18. června 2024
Svátek slaví Milan, zítra Leoš
Polojasno 29°C

Jste v práci často nespokojení? Stačí dodržet pár pravidel a nesrovnávat se s ostatními

  • Porovnávání se s ostatními vám v práci nepřinese nic dobrého.
    24. dubna 2023 | 06:00

    Máte pocit, že se vám v práci nedaří? Netěšíte se každé ráno po zazvonění budíku na další cestu do práce, a když už tam dorazíte, neustále se na všechno kolem sebe mračíte? Je čas na změnu! Stačí vyzkoušet pár následujících jednoduchých pravidel, jak být efektivnější a spokojenější v pracovním životě.

  • Porovnávání se s ostatními máme vrozené…

    Postrádáte při své práci dostatek sebevědomí, druhým nepřejete a závidíte, přepadají vás úzkosti, strach i pocity bezcennosti? Ve všech případech jde velice často o dopady neustálého srovnávání se s ostatními a jejich superhrdinskými výkony. Položte si jednu podstatnou otázku: proč vás tolik zajímá výkon druhých? Možná, že za to může prudérní šéf nebo chlubící se kolega. Ani soutěživě nastavená společnost vás ovšem neomlouvá. Je na čase, abyste při výkonu své profese začala myslet na sebe, své vlastní blaho a potřeby. A světe div se — ono se tím možná znenadání změní k lepšímu i vše ostatní. Jak se alespoň naučit mistrně ovládat všem lidem přirozenou snahu neustále se vyrovnávat ostatním?

    VIDEO: Jak se správně a důkladně připravit na pohovor? Podívejte se na rady odborníka:

    Video se připravuje ...
    Jak se připravit na pohovor? • VIDEO: Videohub

  • Sestupné porovnávání se

    Nejprve je dobré vědět, že podle psychologů existují hned tři druhy srovnávání se s ostatními. Každý z nich přitom vyústí v jiný typ problémů a negativních zlozvyků. Prvním typem je porovnávání se s lidmi, kteří jsou podle nás v něčem horší než my. Říkáme mu sestupné porovnávání. I když může krátkodobě zvýšit sebevědomí, nic dobrého vám nepřinese. Časem vede pouze k nepříjemné nadřazenosti z vaší strany vůči ostatním, ke stagnaci a zlenivění kvůli pocitu, že už se nemusíte příliš namáhat, protože jste přece lepší.

  • Horizontální porovnávání se

    Horizontální srovnávání se spočívá ve vnitřní soutěživosti s kolegou, který je na tom stejně či velice podobně jako vy — vzděláním, věkem, postavením. Může vás neustále hnát kupředu, ale stejně tak vést k pocitu méněcennosti na základě vašich výsledků. Při zrcadlení se v úspěšné stejně staré kolegyni vám nejspíš pomůže to, že si uvědomíte, že podobné pocity, jaké máte vy vůči druhému, má možná i on při porovnávání se s vámi.

  • Vzestupné porovnávání se

    Třetím typem srovnávání se je takové, při němž vzhlížíte k nadřízeným, tedy jde o vzestupné srovnávání se. Jestliže se trápíte nad výsledky svého šéfa nebo nadprůměrně úspěšného kolegy, přestaňte s tím. Nepřinese vám to rozhodně nic dobrého. Uvědomte si, že se oproti vám nachází v jiné situaci a pozici, proto není dobré, abyste na něj pohlížela jako na nadčlověka. Pokud s tím nepřestanete, připravíte se o veškeré sebevědomí. Jestli se vám to nedaří, pokuste se s daným jedincem více sblížit, abyste mohla zjistit, co vše pro získání takových výsledků musel udělat. Je možné, že tímto způsobem najdete správnou motivaci k tomu, stát se jednoho dne – krůček po krůčku – stejně úspěšnou. Navíc je to pro vás lepší než se vedoucímu vyhýbat. Zjistíte, co s ním máte společného, i na čem naopak musíte ještě zapracovat.

  • Snažte se zůstat nad věcí

    Pokud si nemůžete pomoct a neustále vás vaše potřeba nutí se porovnávat s ostatními, zkuste přitom být alespoň objektivní. Když zůstanete realistou, který zohlední veškeré okolnosti výkonů jak vlastních, tak i ostatních, vyhnete se možným výčitkám. Nebudete se tolik litovat a přestanete se neustále poddávat sebekritice. Dostatečný odstup a nadhled vám postupně pomůžou znovu nabýt ztracenou sebedůvěru a zbaví vás nadbytečné míry negativního stresu. Ve chvíli, kdy se vám podaří se zklidnit, máte šanci uvidět, jak vás skutečně vidí ostatní. Uvidíte i jejich celkový pohled na vaše úspěchy a neúspěchy. Tedy ne pouze to, co se vám právě nepodařilo.

  • Poznejte důkladně své silné i slabé stránky

    Jestli se pořád díváte při své práci na druhé, může to svědčit o vaší nejistotě a potřebě na sobě začít pracovat. Začněte nejprve tím, že si přiznáte a zároveň důkladně prozkoumáte své silné i slabší stránky. Přijměte je takové, jaké jsou, a naučte se s nimi pracovat. Nikdo není dokonalý a každý má věci, které mu jdou lépe, a které naopak méně nebo vůbec. Pamatujte, že jsou to právě slabosti, které nás nutí občas vykročit ze své komfortní zóny a udělat velký krok kupředu. Navíc každá schopnost může mít i své stinné stránky, když překročí svou mez, a přehnaná cílevědomost může vést až k sobeckosti, která je druhým nepříjemná, naopak neprůbojnost poukazuje leckdy na skromnost člověka.

  • Stanovte si drobné splnitelné cíle

    Když na sobě chcete začít pracovat, stanovte si nejdříve menší splnitelné cíle. Měly by pro vás být hravě dosažitelné. Rozhodně si ale nedávejte úkoly, jaké plní váš vysoce postavený manažer nebo ředitelka. Nespěchejte na sebe, abyste nepropadala zoufalství a pocitu neschopnosti. Zohledněte v práci své limity a snažte se je opatrně mírně posouvat dopředu. Ujasněte si, čeho chcete dosáhnout, a dojděte k tomu po krůčcích plněním malých snadných cílů. Jejich dosažení vám přinese pocit uspokojení a dodá tolik potřebnou sebedůvěru. Čím více jich bude přibývat, tím se sebou budete spokojenější. A ani v případě, že svého cíle nedosáhnete tak rychle, jak jste si možná nejdříve představovala, nezoufejte. Zároveň se nebojte ani trochu slevit ze svých nároků na sebe a své výkony. Když vám něco zkrátka nejde, nelámejte to přes koleno. Žádný učený ještě z nebe nespadl a myslete na to, že i cesta je cíl.

Autor: Tereza Brožová
Diskuse ke článku
.