„Na konci školního roku nám děti volají, že se bojí reakce rodičů na špatné známky,“ řekl Blesku vedoucí Linky bezpečí Peter Porubský a dodává, že dokonce přemýšlejí o útěku z domova.
Rada pro rodiče, jak se zachovat před vysvědčením…
* Zajímejte se o známky svých dětí průběžně
* Promluvte s nimi, jak asi bude vypadat vysvědčení
* Uklidněte je, že horší známky nejsou žádná katastrofa a dají se zlepšit
* Hlavně netrestejte tělesně a nepoužívejte před dětmi výhružky, jako např. "Když dostaneš špatnou známku, tak už se domů nevracej!"
A po vysvědčení…
* Pochvalte potomka za to, co se mu podařilo, za předmět kde si známku zlepšil nebo udržel
* Snažte se s dítětem najít příčinu neúspěchu
* Zjistěte, jestli nepotřebuje v učení pomoc
* Společně si naplánujte cíle na příští rok
Kam se obrátit o pomoc
Děti se mohou obrátit na nepřetržitou bezplatnou Linku bezpečí, telefonní číslo 116 111. Děti nemusejí sdělovat žádné osobní údaje. K dispozici je i e-mailová poradna pomoc@linkabezpeci.cz nebo chat na adrese www.chat.linkabezpeci.cz.
Rodiče mohou využít služeb Rodičovské linky, na tel. číslech 606 021 021, 840 111 234, která jsou v provozu po, st, pá od 13:00–16:00h. a út, čt od 16:00 - 19:00h. Požádat o pomoc mohou emailové poradny, pomoc@rodicovskalinka.cz, kde dostanou nestranné odpovědi a další odborné rady do 3 pracovních dnů.
Příběh Lenky B.
Na Linku bezpečí se obrátila Lenka (11) s tím, že dostane na vysvědčení dvě trojky. Lenka byla často nemocná a s učivem jí nikdo nepomáhal. Máma se už v pololetí hodně zlobila a nadávala za dvojky. Teď dívka přemýšlí, že se domů nevrátí. Ráno se navíc s mámou pohádaly a ta jí řekla, že pokud dostane opět špatnou známku, ani se domů vracet nemusí. Máma na dívku nemá moc čas a navíc jí zakazuje i stýkat se s vlastním tátou. Lenka volala na Linku bezpečí a řekla, že je rozhodnuta jet do 200 km vzdáleného města za tátou. Během 30 minutového hovoru dochází k závěru, že by mohla požádat o pomoc tetu, které důvěřuje. Rozhodla se tedy, že z nádraží půjde k ní, všechno jí řekne a požádá ji, aby si promluvila s mámou. Pracovník Linky bezpečí jí ještě nabídl, že může na Linku bezpečí volat znovu. Tohle je příběh se šťastným koncem. Co by se ovšem stalo, kdyby si jedenáctiletá Lenka jízdenku koupila a do cizího města odjela?
(Poznámka: Uvedený příběh ilustruje typické problémy klientů. Příběh není přepisem hovoru, protože Linka bezpečí nanejvýš ctí a zachovává naprostou anonymitu svých klientů.)