● Učte se v klidu
Nezahrnujeme dítě spoustami informací, spíše ho nenásilně navádíme, kde důležité věci najít. U malých dětí by příprava do školy neměla být dril a biflování. Mohlo by se snadno stát, že dítě tak na školu zanevře dřív, než se vlastně cokoli naučí.
● Zvolte správný čas
Výzkumy potvrdily, že výkonnost při učení klesá v odpoledních hodinách, především kolem 15. hodiny. Následně postupně stoupá a kolem 17. hodiny bývá u většiny dětí nejvyšší. Proto děti po příchodu ze školy necháme odreagovat sportem nebo hrou a učení necháme na dobu kolem 17. hodiny.
● Vytvořte učební místo
Malé děti potřebují pocit jistoty. Tak jako vědí, kde si hrát, měly by mít své místo na učení, které se nesmí měnit. Je jedno, jestli se učí u stolu (i když to je nejlepší) nebo v křesle, v žádném případě by to ale neměla být postel.
● Udržujte pořádek
Po ukončení jednotlivých částí školní přípravy by mělo dítě už nepotřebné knihy a sešity postupně odkládat. Bude mít kolem sebe pořádek a zároveň uvidí, jak povinnosti postupně ubývají.
● Větrejte
Naučte dítě dostatečně větrat i v zimním období. Přísun čerstvého vzduchu je pro duševní práci zásadní. V dusnu jsou děti unavené a nesoustředěné.
● Dbejte na teplotu
Teplota v místnosti by se měla pohybovat kolem 20 stupňů. Při vyšší teplotě je dítě ospalé a rozhodně se nic nenaučí.
● Rozsviťte
Na učení musí dítě vidět! Odborníci doporučují několik zdrojů světla současně, pro praváka nasměrovat světlo z levé strany, u leváků to platí naopak.
● Televizi sledujte společně
Pokud sledujete televizi, tak jedině společně. Podstatné si zopakujte a povídejte si o tom. Tím dítě naučíte komunikovat, vyjadřovat se, rozlišovat podstatné od nepodstatného a také shrnout téma.
● Mluvte s dětmi
O prožitcích a zkušenostech mluvte a hlavně nechte mluvit děti. Tím je naučíte vnímat věci, jejich vzájemné souvislosti a vyjadřovat se.
● Omezte rušivé vlivy
Když si budete o něčem povídat, omezujte rušivé vlivy – vypínejte televizi, tlumte rádio, ukliďte stůl.
● Zapojte smysly
Vždy zapojujte co nejvíc smyslů – zrak, sluch, hmat (pište, kreslete, na věc sahejte, mluvte nahlas).
● Opakujte
Dítě potřebuje nové znalosti uložit do dlouhodobé paměti. Proto si s ním opakujte. Lépe a dlouhodoběji si zapamatuje věci spojené s emocionálním prožitkem (návštěvou divadla, muzea nebo zoo). V ideálním případě bychom se měli ještě k látce vrátit za tři týdny a pak znovu po dalších sedmi dnech. Všechno bychom si tedy měli zopakovat alespoň třikrát.
● Dejte si pauzu
Dejte si společně pauzu – učte se s dítětem spíše častěji a krátce než občas a dlouho.