6 zažitých mýtů o zdravém stravování, kterým stále věříte. A možná kvůli nim nehubnete!

  • 30. ledna  2021 
     06:00

    Na sociálních sítích, v časopisech a na populárních webových stránkách se denně vystavujeme nekonečnému množství informací o výživě a zdraví. Mnohá tvrzení se opakují, přestože nejsou pravdivá! Za šíření dezinformací o výživě jsou zodpovědní dokonce i kvalifikovaní odborníci na výživu a zdravotníci, včetně dietetiků, což jenom přispívá ke zmatku. Které mýty patří k těm nejčastějším? 

    Jíte nízkoenergetické potraviny, sladíte jen bezkalorickými sirupy, vyhýbáte se tučným jídlům, a přesto nehubnete? Odhalení těchto mýtů vám otevře oči!

  • Kalorický deficit je to jediné, na čem záleží

    Přestože vytvoření kalorického deficitu, tedy přijetí méně kalorií, než je váš výdej, je důležitým faktorem při hubnutí, není to jediný faktor, na kterém záleží. Spoléhání se pouze na příjem kalorií nezohledňuje velké množství proměnných, které mohou mnoha lidem bránit v účinné redukci. Už jen hormonální nerovnováha či specifické zdravotní stavy, jako jsou hypotyreóza, metabolické adaptace, užívání určitých léků, a genetika jsou další z faktorů, které mohou hubnutí dost ztížit, a to i přes přísnou dietu.

    Tento výživový přístup rovněž nezdůrazňuje význam udržitelnosti a kvality stravy pro zdraví. Ti, kteří dodržují metodu „nízký příjem, vysoký výdej“, se obvykle soustředí pouze na kalorickou hodnotu potravin, nikoli na jejich nutriční hodnotu. To může vést k upřednostňování nízkokalorických potravin s nízkým obsahem živin, jako jsou rýžové chlebíčky a vaječné bílky, na úkor nutričně bohatých potravin typu avokádo či celé vejce.

  • Tučné jídlo je nezdravé

    Spousta lidí se stále bojí potravin s vysokým obsahem tuku a dodržuje nízkotučnou dietu, a to v naději, že snížení příjmu tuků prospěje efektivnějšímu hubnutí. Tuk v potravě je však nezbytný pro optimální zdraví. Nízkotučné diety jsou naopak spojeny s vyšším rizikem vzniku zdravotních problémů, a to včetně metabolického syndromu, a mohou vést ke zvýšení inzulinové rezistence a hladin triglyceridů, což jsou známé rizikové faktory pro srdeční choroby. Navíc se ukázalo, že diety s vyšším obsahem tuku jsou při redukci váhy stejně účinné, ne-li účinnější než diety s nízkým obsahem tuku.

    Extrém v obou směrech, ať už jde o stravu s velmi nízkým obsahem tuku nebo o tu s velmi vysokým obsahem tuku, může negativně ovlivnit váš zdravotní stav. Zejména pokud nerozlišujete zdroje, ze kterých tuk čerpáte.

  • Musíte jíst malé porce a často

    Autor: istock.com

    Malé porce a jídlo co dvě až tři hodiny je stravovací metoda, kterou mnoho lidí používá ke zrychlení metabolismu a hubnutí. Pokud jste ale zdraví, na frekvenci jídel nezáleží, pokud splňujete své energetické potřeby. To znamená, že těm, kteří mají určité zdravotní problémy, jako jsou cukrovka, onemocnění koronárních tepen a syndrom dráždivého tračníku, popřípadě těhotným ženám může více jídel denně vyhovovat. Vám, lidem bez zdravotního omezení, však mohou vyhovovat tři jídla denně. Vašim cílům to nijak bránit nebude.

  • Bezkalorická sladidla jsou zdravá

    Autor: istock.com

    Rostoucí zájem o nízkokalorické a nízkosacharidové potraviny bez cukru vedl k nárůstu výroby produktů, které obsahují tzv. "nutričně prázdná" sladidla. I když je zřejmé, že strava s vysokým obsahem přidaného cukru významně zvyšuje riziko vzniku nejrůznějších onemocnění, příjem bezkalorických sladidel může taktéž negativně ovlivnit zdraví – například zvýšením rizika vzniku cukrovky typu 2, a to tím, že dojde k narušení správného množství a fungování střevních bakterií. To podpoří dysregulaci cukru v krvi. Pravidelný příjem bezkalorických sladidel v podobě limonád a jiných potravin a nápojů je navíc spojen s nezdravým životním stylem. Přestože výzkum v této oblasti stále pokračuje a pro potvrzení těchto potenciálních teorií jsou zapotřebí další studie, nelze popřít, že konzumace sladidel bez cukru není ideální cestou ke zdravému tělu.

  • Bílé brambory do diety nepatří

    Bílé brambory mnohdy lidé označují za „nezdravé". Přitom se jedná o potravinu, která je zdrojem složených sacharidů a obsahuje vitamin C, draslík, hořčík, vápník, železo a vitaminy skupiny B. Jejich nemalou výhodou také je, že na poměrně velký objem obsahují nízký podíl kalorií. Při dietě se tak mohou prokázat jako velký pomocník.

    Konzumace příliš velkého množství jakéhokoli jídla, včetně bílých brambor, může vést k přírůstku hmotnosti. Pamatujte proto na to, že bílé brambory jsou vynikajícím zdrojem mnoha živin včetně vlákniny, jejíž syticí schopnost obzvlášť při hubnutí oceníte. Brambory se navíc dají upravit mnoha způsoby, a tak se vám jen tak nepřejedí. Vedle odlišné tepelné úpravy je můžete nastrouhat do placek nebo jimi můžete zdravě zahustit polévku.

  • Všechny džusy a smoothies jsou zdravé

    Jedním z největších mýtů je údajně zdravá konzumace džusů, freshů a smoothies. Samozřejmě že ovoce do zdravého jídelníčku patří, avšak ve střídmém množství. Přece jen se stále jedná o fruktózu, tedy jednoduchý cukr, který se rád ukládá do tuků a má ve větším měřítku negativní vliv na zdraví. Abyste získali dostatek šťávy, musíte navíc odšťavnit velké množství ovoce, a tak do sebe v jedné sklenici dostanete velké množství sacharidů. Pouhá porce (až dvě) ovoce denně vám zajistí dostatečný příjem vitaminů a minerálů. Raději proto konzumujte ovoce v pevné podobě a neochudíte se o vlákninu z dužiny. 

    Dejte si pozor na kupované, chemicky upravené džusy, které ovoce viděly jen z dálky. Jejich nutriční hodnota je pro tělo nulová a vaše váha akorát poroste!

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji