Bílý, nebo hnědý cukr? Nenechte se zmanipulovat!

3. června  2020 
 06:00

Bílému cukru se často přezdívá "bílá smrt", zato třtinový cukr je i spousta odborníky považován za zdravý. Ve skutečnosti jsou však oba zdrojem sacharózy, jejíž nadbytečná konzumace nezpochybnitelně způsobuje vážné zdravotní problémy. Kde se tak skutečně skrývá pravda? Na to vám ve videu pro pořad Rozum v troubě pro Mall.tv odpoví specialista na výživu Petr Havlíček a šéf Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk.

V mnoha článcích na internetu se dočtete, že bílý cukr způsobuje deprese, bolesti hlavy, hemeroidy, kvasinkové infekce a zvyšuje riziko rakoviny. „Takže mám dlabat ten třtinový hnědý cukr, protože ten obsahuje zdravou melasu a vitaminy a není rafinovaný," cituje nevěřícně Roman Vaněk jeden z náhodně vybraných článků. „Já z toho cítím docela dost slušnou manipulaci," reaguje vzápětí Petr Havlíček. Ten objasňuje, že oba cukry jsou majoritně zdrojem sacharózy. V hnědém cukru je jí pouze o dvě až čtyři procenta méně.

Co tedy způsobuje tu bílou smrt, tak, jak se všude píše? Je to nadbytečná konzumace sacharózy. Roman Vaněk tak upozorňuje na to, že se tento problém týká jak bílého, tak i hnědého cukru. „V hnědém cukru zůstávají dvě až čtyři procenta melasy a ta přináší ten zdravotní benefit. Je ale otázkou, kolik bych toho cukru musel sníst, aby mi to ten benefit přineslo," objasňuje Petr Havlíček. Hnědý cukr obsahuje řadu stopových prvků a organických látek, a jeho konzumace je tak doporučována i jako prevence anémie. S cílem vyřešit jeden problém si ale zaděláváte na další.

„Denní potřeba železa u dospělého člověka je 15 miligramů. Abyste tento příjem splnili, museli byste denně zkonzumovat tři čtvrtě až dvě kila hnědého cukru," vysvětluje Petr Havlíček, který následně radí, abyste v případě chudokrevnosti raději zařadili do jídelníčku opravdu zdravé potraviny bohaté na železo, jako jsou například játra. „Nám v životě stačí, když jíme ovoce, zeleninu a tu rakvičku nebo jiný zákusek si dáme o víkendu za odměnu," poukazuje na problematiku nadbytku cukru ve stravě Petr Havlíček a závěrem se s Romanem Vaňkem shoduje na tom, že je důležité snížit spotřebu jak bílého, tak i hnědého cukru. 

 

 

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji