Jídla, na která spoléháme při hubnutí, ale vůbec nejsou dietní! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jídla, na která spoléháme při hubnutí, ale vůbec nejsou dietní!

  • Salát ano, ale pozor na to, co všechno do něj dáte!
    5. června  2018 
     06:00

    Vrhli jste se na hubnutí, ale moc se vám nedaří? Existuje několik potravin, které na první pohled vypadají neškodně, a přitom vám znesnadňují dietu. Můžou to být zálivka v salátu, plnotučné latté, müsli tyčinka na svačinu nebo váš oblíbený borůvkový jogurt. Poradíme vám, čemu se vyhnout, abyste neohrozili svou letní formu a postavu do plavek.

  • Čtyři kostky cukru v jogurtu

    Autor: iStock.com

    Jeden kysaný mléčný výrobek denně prospěje vašemu zdraví a hodí se i do diety. Obsahuje dostatek bílkovin, vápník a probiotika prospěšná pro váš organismus. Dávejte si ale pozor při jeho výběru. Možná si s dobrým úmyslem kupujete jogurt plný aditiv, škrobů a cukru. 

    Vybírejte jogurt neochucený bílý, který si následně můžete doplnit o čerstvé ovoce. Vyhnete se tím přidanému cukru. S cílem ušetřit pár kalorií také spousta lidí sahá po nízkotučných mléčných výrobcích. Tuk je v takovém případě nahrazován škrobem nebo jinými náhražkami, aby byla zachována hustší konzistence. Dejte se zlatou střední cestou a kupujte polotučné varianty (jogurty s obsahem tuku okolo tří až pěti procent).

    Jogurty konzumujte čerstvé, jelikož těsně po výrobě obsahují nejvyšší počet živých bakterií. Nejlepší variantou jsou pak jogurty zrající v kelímku, které jsou zahušťovány mléčnými bílkovinami nebo sušeným mlékem, a obsahují tak více bílkovin a vápníku. 

  • Jak si ze salátu udělat kalorickou bombu?

    Mezi nejběžnější jídla při hubnutí patří salát. Jeho základ tvoří spousta zeleniny, která je zdravá, nízkokalorická, ale díky vysokému obsahu vlákniny dostatečně zasytí. Nepostradatelnou složkou salátu by měla být bílkovina v podobě masa, ryby, sýru nebo vejce. Častá chyba však nastává při dochucování salátu prostřednictvím dresinků a zálivek, které obsahují spoustu tuku, cukru a aditiv. Na oko dietní jídlo se tak náhle stává kalorickou bombou.

    Tuk v salátu zajistěte oříšky, semínky, avokádem, pestem nebo olivovým olejem. Rozhodně ho nevynechávejte, jelikož je nezbytný pro rozpustnost vitaminů A, D, E a K. Pokud si salát bez zálivky neumíte představit, vyrobte si domácí!

    Tip: Smíchejte jogurt nebo zakysanou smetanu s citronovou šťávou, lžičkou olivového oleje, solí, pepřem, případně česnekem a čerstvými bylinkami. 

  • Velký popcorn pokryje váš celodenní příjem

    Popcorn neodmyslitelně patří ke sledování filmu v kině, ale i doma u televize. Pražená kukuřice – to zní poměrně neškodně, ale pouze v případě, pokud jste schopni uhlídat si množství a připravíte si tento pokrm v domácích podmínkách. Kukuřičné pukance připravte bez tuku a ochuťte pouze bylinkami nebo kořením bez soli.

    V kině si dietní popcorn dáte jen stěží. Slaná varianta obsahuje spoustu tuku a sladký je pokryt sirupem a barvivy. Britský deník Daily Mail uvedl, že velká krabice s popcornem obsahuje přibližně 1800 kalorií, což hravě pokryje celodenní příjem dospělého člověka. Pokud si k popcornu dáte ještě velkou coca-colu, jste na rovných dvou tisících kalorií.

  • Ovesné tyčinky jsou dietní mýtus

    Müsli tyčinky a sušenky jsou jedny z výrobků, u kterých byste měli číst složení i nutriční hodnoty. Ovesné vločky, cukr, tuk, oříšky a sušené ovoce totiž patří ke kaloricky bohatým surovinám.

    Snažte se vybírat müsli tyčinky, které nepřesáhnou hodnotu dvou set kalorií a zároveň neobsahují velké množství cukru. Vyhýbejte se také polomáčeným výrobkům, aby zdrojem tuku byly víceméně pouze ořechy a semínka. "I když je vždy lepší volit nezpracované potraviny, müsli tyčinka jednou za čas nikomu neuškodí. Určitě se ale vyhněte těm, jejichž složení připomíná telefonní seznam," radí výživová poradkyně Veronika Duží.

  • Latté místo svačiny

    Kofein patří mezi přírodní spalovače. Kávy se tak není třeba bát ani při hubnutí. Řeč je ovšem pouze o espressu bez přidání cukru, mléka či jakéhokoli dalšího ochucovadla. Při běžném počtu tří káv denně s mlékem a cukrem byste si ale razantně navýšili denní příjem.

    Jedno latté se šlehačkou a sirupem může obsahovat až pět set kalorií. Denní návštěva kavárny vás tak nejen vyjde draho, ale i to poznáte brzy na váze. Chcete-li si jednou za čas dopřát pravé latté z plnotučného mléka, vyměňte ho za svačinu. 

  • Hitem je arašídové máslo

    Arašídové máslo se stalo ve světě velkým hitem, a to nejen pro svou výbornou chuť, ale také pro vysoký obsah bílkovin. Málokdo totiž ví, že arašídy se neřadí mezi ořechy, ale luštěniny. Pro velké množství tuků se však jedná o poměrně kalorickou potravinu. Pokud si neuhlídáte množství, můžete si snadno zadělat na kila navíc. 

    Dávejte si na porci vždy jednu vrchovatější lžičku a dopřávejte si arašídové máslo pouze jednou, maximálně dvakrát denně. Velice chutné je na ovesné kaši, opečeném celozrnném toustu nebo v kombinaci s banánem. 

  • Nepijte kalorie!

    Úspěšné hubnutí nezaručí jen samotné jídlo, ale i pitný režim. Pokud budete dietní jídelníček doplňovat litry limonád, pravděpodobně nezhubnete. Na čistou vodu se mnohým zvyká těžko, a tak se nebojte ochutit si ji čerstvými citrusy a mátou. Dietní nápoje bez cukru zařazujte minimálně, jelikož obsahují "éčka" a barviva. "Umělá sladidla navíc podporují chuť jídlu, hlavně na sladké," tvrdí Pavel Suchánek z Institutu dietologie a výživy v Praze.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji