Roman shodil 30 kilogramů za čtyři měsíce. Zhubnul podle DNA

Roman zhubl téměř třicet kilogramů díky DNA dietě. Díky ní zjistil, co a jak jeho tělo spálí.
22. září  2015 
 06:00

Bývalý sportovec a věčný dietář Roman Čížek se během let projedl až na metrák. Když zjistil, že mu to zásadně ztěžuje život a je pro něj problematická i sebemenší aktivita, rozhodl se jednou s obezitou skoncovat. Nechal si podle DNA udělat rozbor, které potraviny jsou pro něj nevhodné, a za čtyři měsíce se mu podařilo zhubnout třicet kilo. Pro koho se vlastně dieta podle DNA hodí? 

Kdy jste začal mít problémy s váhou a jak k tomu došlo?
Problémy s nadváhou máme bohužel v rodině. První varovný signál jsem dostal v osmnácti letech, kdy jsem se připravoval na maturitu a zkoušky na vysokou školu a po sportovní pauze jsem vážil 92 kg. Díky sportu se mi tehdy podařilo zhubnout na svých 65 kg, ale po ukončení taneční kariéry šla váha nahoru velmi rychlým tempem. Od té doby jsem vyzkoušel snad všechny možné diety včetně dělené stravy, různých koktejlů, pytlíčků apod. Na programu Bodykey od Amway mě zaujalo právě to, že nemá konec. Díky testu DNA se člověk naučí znát svoje tělo a může své stravovací návyky přizpůsobit svému metabolickému typu. Tím pádem nehrozí Jojo efekt, a výsledky tak mohou být trvalé.

Po prvním měsíci hubnutí.

Co bylo hlavní motivací pro to zhubnout?
Samozřejmě, že jako bývalý tanečník jsem se s váhou vysoko přes 100 kg necítil dobře. Navíc mi bylo již přes 40 let a v tomto věku se hubnutí stává těžším než ve 20 letech. S nadváhou jsou přirozeně spojeny takové nepříjemnosti, jako je nadměrné pocení, únava, celkově špatná kondice a nižší tělesná výkonnost. Při své práci často vystupuji jako motivační řečník na seminářích např. ve Finsku, Holandsku, Švýcarsku a když jsem po 2,5 – 3 hodinách semináře v Řecku musel vystřídat 3 košile a 2 obleky a po 18 jamkách na golfovém hřišti jsem byl na pokraji totálního fyzického vyčerpání, řekl jsem si, že to tak dál nejde.

Kdy jste si nechal udělat genetický test, co vám v něm vyšlo?
V testu DNA mi vyšlo, že mám věkem a nedostatkem pohybu zpomalený metabolismus a že můj organismus až příliš dobře zpracovává sacharidy, které se mi pak ukládají ve formě tuku, proto mi bylo doporučeno, abych omezil množství sacharidů ve skladbě své stravy, zároveň mi, přesně podle typu mého metabolismu, byla doporučena pohybová aktivita: 2x týdně cca 30 minut intenzivní jízdy na kole a 2x týdně přesně popsaná série posilovacích cviků na tvorbu svalové hmoty a formování postavy.

Jakým způsobem jste si upravil jídelníček?
První 2 měsíce jsem dodržoval jídelníček podle doporučení a některá jídla jsem nahrazoval doplňky stravy, které tento program také nabízí. Popravdě jsem se snažil jíst trochu méně, než jsem měl, a cvičit trochu více, protože mě motivoval rychlý viditelný výsledek. Potom jsem omezil doplňky stravy a začal dodržovat jídelníček a po 3-4 měsících jsem se už naučil jíst více méně v souladu s doporučeními i bez podrobného studia jídelníčku na každý den. Protože jsem měl možnost poznat, co mému tělu prospívá a co mu ubližuje, můžu se vědomě vyhýbat věcem, které by mohly ohrozit můj výsledek úbytku hmotnosti, a naopak užívat si potraviny, které mě neohrožují.

Jak jste upravil fyzickou aktivitu?
Hlavně jsem se v prvé řadě začal znovu hýbat. Vím, že to od bývalého sportovce bude znít divně, ale když se váha vymkne kontrole a člověk se začne potýkat s obezitou, stane se pohyb nepohodlným až nepříjemným. Proto bylo znovu nastartování pohybové aktivity pro mne asi největší výzvou. Nemusel jsem ale chodit nebo jezdit do posilovny a ani se přizpůsobovat různým tréninkovým programům, ale naopak mohl jsem si zvolit takovou pohybovou aktivitu, která mi nejvíce vyhovovala.

Po prvním měsíci hubnutí.

Co bylo na hubnutí nejhorší?
Jak jsem již řekl, největší výzvou pro mne bylo asi znovu nastartování pohybové aktivity. Zpohodlnělé tělo s vysokou nadváhou se brání vydávání energie a první jízdy na kole a cvičební půlhodinky se mi zdály nekonečně dlouhé. Celkem brzy se však, s ubývajícími kily, tyto nepříjemné pocity změnily a s rostoucí kondicí jsem si mohl i pohyb začít znovu užívat.

Chcete ještě v redukci nějak pokračovat?
Můj cíl byl zhubnout na 85 kg a podle všech tabulek jsem jej měl dosáhnout za 78 týdnů. Podařilo se mi to za 12 týdnů. Podle BMI indexu by měla moje ideální váha být 80 kg, ale moje aktuální váha, kondice a postava je pro mne již takovou změnou k lepšímu, že i kdybych zůstal na nynějších 82 -85 kg, byl bych nejspíše spokojen. Možná zkusím dosáhnout 80 kg, ale jak se říká „na pohodu“. Hlavním cílem nyní je vyhnout se Jojo efektu, který mi již v minulosti několikrát úplně zničil výsledky mých předchozích hubnoucích pokusů.

Autor: maš

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji