Nevařte a zhubnete! Zkuste raw, které miluje i Helena Houdová

  • Raw strava je moderní alternativní způsob stravování, který, mimo jiné, slibuje i úbytek na váze. Aby to ale fungovalo, musí se z toho stát součást vašeho života.
    Raw strava je moderní alternativní způsob stravování, který, mimo jiné, slibuje i úbytek na váze. Aby to ale fungovalo, musí se z toho stát součást vašeho života. (Shutterstock.com)
    11. srpna  2015 
     06:00

    Ideální dieta pro všechny, kdo neradi vaří. Raw dieta je založena na tom, že jíte pouze syrovou stravu a nic tepelně neupravujete. Vyznavači tohoto způsobu stravování jsou přesvědčeni o tom, že tepelnou úpravou z jídel mizí živiny a přírodní enzymy. 

  • Co to je raw strava?

    ...
    Pokud se dáte na raw stravu, budete muset zapomenout třeba i na lečo, grilovanou zeleninu nebo květákový mozeček. A to mluvíme jen o jídle, jehož základem je zelenina. Příznivci této stravy vyznávají filozofii, že když se vzdáte tepelné úpravy, tak nejen zachováte původní strukturu a složení potravin a rovnováhu mezi výživnými látkami, ale zároveň i pomůžete tělu s trávením. Ti, kteří se začali stravovat syrovým jídlem, hovoří o extázi energie, kterou prožili. To se jejich tělo čistilo od veškerých škodlivin, které se v organismu za léta nashromáždily. Syrová strava je bohatá na vitaminy, minerály a vlákninu, obsahuje málo cholesterolu a přidaných cukrů. 
  • Co můžu jíst?

    Quinoa
    Suroviny můžete kombinovat podle libosti a fantazie, ale které jsou ty nejlepší? Vybírejte z následující desítky: avokádo, namočená quinoa, bobulovité ovoce (borůvky, ostružiny, maliny), rajčata, pomeranče, lněné semínko nebo semínka chia, fíky, kapusta, ořechy a zastudena lisovaný olivový olej. Neznamená to ale, že by veškerá příprava spočívala pouze v krájení surovin. Potraviny můžete všemožně upravovat, třeba mixovat, dehydratovat nebo odšťavňovat. Teplota přípravy však nesmí překročit 42 stupňů. 
  • Pomůže mi skutečně zhubnout?

    váha
    Lidé, kteří přešli na syrové stravování, se radují z úbytku na váze. Jenže to je kvůli tomu, že ve stravě chybí dostatek bílkovin a tuků. Takže to, o co "zchudli", byly svaly. Což je špatně. Někteří vyznavači raw food zapomínají na to, že touto stravou nezískají dostatek živin, například železa, vitaminu B12, vápníku a dalších minerálů. Takže kromě toho, že zhubnete, budete se také cítit slabší, budete unavení a vaše imunita vám zřejmě také nepoděkuje. Nehledě na to, že zde můžete očekávat jojo efekt, pokud nechcete žít raw život na věky věků.
  • Má raw strava i další nevýhody?

    Raw strava se vám může pěkně prodražit.
    Některé živiny můžete tělu dodat formou doplňků stravy, a pokud budete k raw stylu života přistupovat skutečně zodpovědně, nemusí to vaše tělo úplně zhuntovat. Jenže budete se muset připravit na to, že nejen vaše strava, ale i život bude muset být tak trochu raw. Příprava jídla, pokud jej nevaříte, zabere mnohem více času. Také pořizování čerstvých potravin může prohnat vaši peněženku, stejně jako nákup mixérů a jiných kuchyňských pomocníků, které budete k přípravě raw stravy potřebovat.

     

    I když zastánci této stravy vyzdvihují výhody syrového jídla, zapomínají na jednu podstatnou věc. Některé látky, jako jsou třeba lykopeny, se ze zeleniny uvolňují až ve chvíli, kdy projde tepelnou úpravou.

  • Má alternativní způsob stravy smysl?

    Alternativní formy stravování jsou založeny nejen na jídle, ale i na souznění s okolním světem.
    „Výhody alternativních způsobů stravování jsou nepopiratelné, ovšem za předpokladu, že se nejedná o extrémní způsoby výživy s velmi omezeným výběrem potravin. Hodně záleží na tom, jaké potraviny člověk konzumuje, a na tom, jaké ze svého jídelníčku vyřazuje,“ objasňuje PhDr. Karolína Hlavatá. Alternativní stravování je ale pouze částí životního stylu. Důležitý je celkový přístup k životu – snaha o vnitřní rovnováhu, relaxace, pravidelné cvičení a omezení konzumace alkoholu, nekouření a další.
  • Vzorový jídelníček

    Zeleninový salát se špenátem, jahodami a avokádem.
    Snídaně:

    Quinoa (namočená přes noc ve vodě) s banánem, borůvkami (nebo jiným bobulovitým ovocem), skořicí a medem

    Šťáva z mrkve

     

    Svačina:

    Vlašské ořechy, strouhaný kokos a rozinky

     

    Oběd:

    Salát z mořských řas, dušená ryba (máte-li zájem, můžete zkusit tzv. sashimi – syrové rybí maso nakrájené na kousky)

    Bylinkový čaj oslazený stévií

     

    Svačina:

    Domácí salsa (rajčata, papriky, koriandr, cibule, limetková šťáva, kajenský pepř) se lněným semínkem

     

    Večeře:

    Cuketové špagety (cuketa nakrájená na tenké nudličky) s rajčatovou omáčkou (rajčata, česnek, bazalka, olivový olej, piniové oříšky, vše rozmixované)

     

    Druhá večeře:

    Umixovaný špenát, jahody (obměníte podle chuti), avokádo s olivovým olejem lisovaným zastudena

     

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji